Emberkísérlet Kovalikkal

2013.06.24. 11:13 caruso_

972144_616640158346537_1766879340_n.jpgMegnyugtató érzés volt körbenézni a müncheni Zeneakadémia, a Bayerische Theaterakademie August Everding operaénekes mesterszakosainak vizsgaelőadása előtt. Pedig a helyszín, a Reaktorhalle, egy atomreaktornak épült, de végül sohasem beüzemelt betonépülete nem a legmegnyugtatóbb helyszín, ahogyan Alena Georgi díszlete sem az, melyet Michael Obst: Solaris című kamaraoperájához tervezett. Ellenben öröm volt látni a közönséget. Az átlagéletkor harminc év körül lehetett, üres helyek pedig nem maradtak a kétszáz fős teremben, egy kortárs mű harmadik előadásán. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a figyelemmel végigkísért másfél órás előadást akkora ováció követte, mely népszerű operák után is ritkaság, nyugodtan szögezhetjük le: Münchenben a zenés színházra való nevelés mára meghozta a gyümölcsét. Jár színházba egy értő és érdeklődő fiatal réteg. Nem tudjuk, hogy mennyien vannak, mennyien maradnak húsz év múlva, de talán felesleges eljátszani a gondolattal, hogy vajon egy kortárs operára Pesten elkelne-e négyszer kétszáz jegy.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy a növendékek miért egy másfél évtizede íródott, igen bonyolult darabban mutatják meg tudásukat, mért nem valami Mozart, vagy Verdi remekműben, vagy annak kivonatában adnak számot arról, mit is tanultak egy év alatt az újonnan indított müncheni mesteriskolában? Kevés nehezebb-komplexebb feladat létezik egy énekes számára, mint egy szokatlan zenei nyelvezetű mű interpretálása. Ha valamin, ezen meg lehet tanulni az énekes-palántáknak a később rájuk váró és váratlan élethelyzeteket. A 21. századi színpadra felkészítő mesteriskolának ez a pontosan felismert célja.

solaris_505_Ander_Pitsch_photo credit_Lioba Schoeneck.jpg

Kovalik Balázsra elsősorban, mint rendezőre gondolunk, elfeledve azt, hogy több mint egy évtizeden keresztül, 1997-től a budapesti Zeneakadémián tanított zenés színészmesterséget. Tehát ezekben az években végzett minden operaénekes az ő növendéke volt. Akik emlékeznek a működését megelőző korábbi (zömében az Erkel Színházban tartott) főiskolai vizsgákra, pontosan tudják, miféle változásokat hozott Kovalik szabad szemlélete. Magyarországon sohasem, vagy alig játszott művek kerültek elő (Rameau: Hippolyte et Aricie-tól Poulenc: Tiresias keblei-ig), operajátszásra senki által nem preferált helyszíneken (mint a győri Zsinagóga vagy a szentendrei Művészetmalom). És felnőtt egy generáció… Hosszan lehetne sorolni a neveket Bretz Gábortól Wierdl Eszterig. Nehéz megfogalmazni, mi a közös a tanítványokban. Talán azt a fajta nyitottság, amivel a Színházat megközelítik, és az a biztonság, amivel a színpadon közlekednek bármilyen szituációban. Nem kérdés, hogy ezek olyan bázisok, melyekre egy rendező vagy egy karmester biztosan építhet a nagyvilágban. Hogy létezik-e „Kovalik titok”, vagy „Kovalik módszer”, nem tudni. Óráit nem látogatták külső szemlélődők, a műhelymunkába nem volt betekintés, interjúkban sem olvashatunk erről. Egy biztos, amióta Kovalik Balázs és a Zeneakadémia kapcsolata megszűnt, a végzett operaénekesek érezhetően másféle tudás birtokában lépnek ki a pesti iskolából. A mostani müncheni vizsgaelőadás legérdekesebb tanulsága éppen a tanár Kovalikkal kapcsolatos: a világ minden tájáról összegyűlt növendékek egyévnyi közös munka után ugyanis ugyanazt a szellemiséget képviselik, mint egykori pesti társaik.

solaris_424_Pitsch_Choi_photo credit Lioba Schoeneck.jpg

A mesteriskola vezetői, Kovalik Balázs és Andreas Schmidt által választott Solaris elsősorban bariton-basszus kettősre épített négyszereplős opera, melyben a koreai Heeyun Choi és a svéd Eric Ander kapott lehetőséget izgalmas szerepekben való megmérettetésre A lengyel sci-fi író, Stanislaw Lem 1961-es novellája Andrej Tarkovszkij 1972-es filmje által vált közismerté. A történet egy idegen bolygó óceánjára épített űrbázison játszódik. Ide érkezik Kelvin, a pszichológus, aki különös dolgokat tapasztal. Mentora, dr. Gibarian meghalt, dr. Snaut félig tébolyodottan, félig alkoholmámorban él, a küldetés vezetője, dr. Sartorius laboratóriumában zárkózik és nem fogad senkit. Kelvin számára lassan kirajzolódik a titok: az óceán képes manifesztálni a tudósok tudatalattijában elraktározott és lelkükben le nem zárt ügyeket. Így „elevenedik meg” Harey, Kelvin évekkel ezelőtt öngyilkossá lett barátnője is. Hogy a pszichológus mit tud kezdeni a felfoghatatlan-feldolgozhatatlan helyzettel megtudható a regényből, vagy annak filmváltozataiból. Számunkra sokkal fontosabb, hogy a fiatal énekesek mit tudnak kezdeni azzal, hogy nem Luna grófot, vagy Don Giovannit kell alakítaniuk, hanem űrkutatókat. Eric Ander az első pillanattól eggyé válik Snauttal. Nyílt tekintetű, elveszett lélek, aki számára nincs kiút. Gyerekkori traumái feldolgozhatatlanok, a múltja elől nincs az a jövő, ami menekülést hozhat. Heeyun Choi alkatánál fogva nehezebben nyílik meg a színpadon, de a keleti énekesek új generációját képviselve nem gépiesen tanul meg mindent, ami az európai gyökerű operajátszásban megtanulható, hanem érzi és át is adja magát szerepének. Kelvinje fokozatos veszti el a talajt a lába alól és csúszik rá Snaut útjára. A két „idegen ajkú” énekes nemcsak értette a darab minden szavát, de tökéletes német dikcióval is tolmácsolták azt. Hogy hangi adottságuk alapján mekkora karriert futhatnak majd be, illetve, hogy milyen típusú szerepekben fognak kiteljesedni, nem derült ki a Solarisból. A másik két énekes szerepet a még csak főiskolás Maria Pitsch és Jan Nash alakította. A Hareyt éneklő német szoprán ígéretes tehetség, pár heti munkával éppen olyan izgalmas alakítást hozott ki magából, mint a két főszereplő fiú.

solaris_487_Ander_Stange_Choi_PItsch_photo credit_Lioba Schoeneck.jpg

Az előadásban Kovalik Balázs, a rendező alárendelte munkáját Kovalik Balázsnak, a tanárnak. A hangsúly a fiatalok egyéniségének kibontásán, az ő helyzetbe hozásukon volt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem kaptunk komplex előadást, jellegzetes csavarokkal. Kovalik olvasatában a Solaris vizsgálata egy szörnyű öreg tudós, Sartorius rögeszméje, aki a tudomány nevében lelketlenül áldozza fel a fiatal kutatókat. (A prózai szerepet a nyolcvanhárom éves Helmut Stange, München egyik legnagyobb színésze játszotta, hátborzongatóan.) Sartoriusnak nincsenek rémálmai, saját démonja egy dekoratív fiatal lány.

Valószínűleg nem Michael Obst fogja megírni a 21. század nagy operáját. Az világosan látszik, hogy kortársaihoz hasonlóan ő is elsősorban izgalmas témák után vadászik. A Solaris az, szövegíróként azonban nem tudja befejezni a művét, elvarrni a szálakat. Zenei nyelve nem jellegzetes, a rezekkel és ütőkkel alaposan megtámogatott kisegyüttes mintha folyamatosan egyszerre játszana, ezért egy másfél órás homogén masszát hallunk. Konstantia Gourzi, a kortárs zene egyik specialistája (aki Haydn Pesten is bemutatott Philemon és Baucis-ának előjátékát komponálta) elképesztő magabiztossággal vezényelte ifjúsági együttesét, az ensemble oktopust. Az előadást látva a német kritikusok rehabilitálták Obst operáját, - melyről az 1996-os premier után nem sok dicsérő szó látott napvilágot - de a sikert egyértelműen a Gourzi - Kovalik alkotópáros számlájára írták. Úgy tűnik, Kovalik Balázs személyében jelentős pedagógust nyert München. Olyan növendékek fognak végezni, akik bármelyik német színpadon meg fogják állni a helyüket. 

Fotó: Lioba Schoenenk

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Solaris Bayerische Theaterakademie München Kovalik Balázs Michael Obst

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr855375505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő