Prinsesstårta

2012.12.03. 10:08 caruso_

csipkerózsika_Stockholm_plakát.jpgNem tudom, ki ismeri a svédek egyik hagyományos édességét, a Hercegnő tortát. A Prinsesstårta néhány réteg levegős piskótából, tejszínhabból és tejszínes vaníliakrémből áll, a tetejére pedig néhány milliméter vastag – általában halványzöld – marcipán kerül. Amikor a Svéd Királyi Balett Csipkerózsika előadása után egy kellemes cukrászdában kihozták a tortát, azt gondoltam, ennél tökéletesebben nem is lehetett volna materializálni az imént látottakat. Igen dekoratív, édes, kellemes, csak egy csöpp hiányérzetünk marad utána, nem hagy az emberben mély nyomot. Hogy hol ettünk jó Sacher tortát, öt évvel később is meg tudjuk mondani, eredetiségnek ez a fajta lehetősége is hiányzik valahogy a Prinsesstårtából.

Johannes Öhman igazgatónak ez az első önállóan tervezett szezonja Stockholmban, ahol olykor gyakran hullnak a vezetői fejek. Ugyanis a társulatnak is jelentős szava van abban, hogy merre menjen Európa harmadik legöregebb balettegyüttese, melyet még III. Gusztáv alapított, 1773-ban. A társulat, mely a Kungliga Baletten, a Királyi Balett elnevezést használja tökéletesen nemzetközi összetételű, a hatvannyolc táncos összesen huszonhat országból érkezett. Az együttes történetének több magyar vonatkozása is van, vezetői között szerepel Otto Zöbisch és Jan Cieplinski is, évekig táncolt itt Dózsa Imre, aki balettmesterként a legutóbbi időkig visszajárt, a társulatnak ma is több magyar tagja van. Az idei évad első premierje a hetvenöt éves brazil balett-legenda, Marcia Haydée Csipkerózsikája volt. Ezen kívül összesen ötféle program szerepel az évad műsorán: Mozart – Stijn Celis: c-moll mise, a hagyományos Diótörő Pär Isberg koreográfiájában átigazítva egy svéd meséhez, a Petter és Lottához, Adam – Makarova: Giselle, Impromptus címmel két ősbemutató Schubert zenéire, Emanuel Gat és Marco Goerke koreográfiáiban, valamint a szenzációnak ígérkező Rómeó és Júlia, melyet a visszavonulása előtt álló Mats Ek készít a társulat számára. Johannes Öhman azt nyilatkozta, hogy az összes hozzáférhető Csipkerózsika változatot megnézte, és ezek közül választotta ki azt, amelyik szerinte a legjobban fekszik az együttesének: Marcia Haydée 1987-es stuttgarti változatát, mely szerte a világban sok helyen megy a mai napig. Sikerült megnyernie az idős művésznőt, hogy Stockholmban maga tanítsa be művét, három szereposztásnak.

csipkerózsika_Stockholm4.jpg

Kevés nehezebb dolog létezik a táncszínpadon, mint jó mese-balettet készíteni. A klasszikus, mindenki által ismert történetek végesek, vagy legalábbis nehezen lépünk ki az alig fél tucat mese bűvköréből. Klasszikus zenét csak Csajkovszkij és Prokofjev írt hozzájuk. A többihez vagy össze kell ollózni a muzsikákat, - ami egyre nagyobb ellenállásba ütközik a zenész szakma részéről - vagy újakat kell íratni, aminek szintén megvan a maga kockázata. Aztán ott van a közönség. Érdekelni fogja egyáltalán a facebook generációt a színház bármilyen formája? Amennyiben igen, kiknek készítjük a baletteket? Az apróságoknak? Akkor unják a szülők az előadást. A tizenöttől húsz éves korosztály megfogásáról jobb nem is beszélni, az volna a legnehezebb feladat. Ha pedig „felnőttek” számra készülnek a darabok, – hiszen ezeknek a meséknek bőven akad mélyebb értelmezése – nem kap semmit a gyerek közönség. Tegye mindenki szívére a kezét! Ki élvezte tíz évesen A diótörőt? Azután ki rángatta el negyedszázaddal később a gyerekét ugyanarra az előadásra, mert „azt látni kell”? A Csipkerózsika története már az óvodások számára is ismert, de végig tudnak ülni egy háromórás előadást, ahol nem történik semmi, „csak” táncolnak? Marcia Haydée sem adott választ arra kérdésre, hogy milyen korosztálynak szánja az előadást. Csajkovszkij második balettje számomra a legsziporkázóbb 19. századi balettzene. Mintha az orosz mester ebbe élte volna ki a leginkább fantáziáját, lenyűgöző hangszerelési képességét. Leveleiben többször panaszkodott Marius Petipára, aki olykor egy-egy taktus hozzáírásáért is gyötörte a zeneszerzőt. Az eredmény azonban magáért beszél, az egész partitúra olyan, mint egy tűzijáték. A svéd Királyi Udvari Zenekar Philippe Béran vezényletével, igyekezett is minden színt eljátszani. Kár, hogy a karmester annyira elmerült a muzsikálásban, hogy közben különösebben nem érdekelte, hogy a színpadon éppen bírják-e a tempóit, vagy sem.

csipkerózsika_Stockholm2.jpgA Csipkerózsika szerzőinek eredeti szándéka az volt, hogy egy látványos balettel ébresszenek nosztalgiát a Napkirály uralkodásának Versailles-i pompája iránt. Haydée felveszi ezt a fonalat, és a függöny felgördültekor XIV. Lajos palotájában találjuk magunkat. Manapság ritka az a színpadi látvány, amire használhatjuk a lenyűgöző szót, de a stockholmi díszletre, és még inkább a jelmezekre bátran használhatjuk (mindkettő Pablo Nunez alkotása). Ilyen szemet gyönyörködtető, már-már hivalkodóan gazdag kosztüm-együttest még sosem láttam. A balett eredeti sok felvonása két részre van osztva: Auróra keresztelője, ahová nem hívták meg Carabosse-t, majd a lány születésnapja, ahol megszúrja az ujját és elalszik. A második rész jó kétszáz évvel később játszódik. Desiré herceg lemarad a vadásztársaságától, az Orgonatündér elévarázsolja az alvó lányt, Carabosse ármánykodása ellenére csókjával ébreszti Aurórát, s mindez fényes lagziba torkollik. Haydée egységes első részét egy kusza folytatás követi. Ha évszázadokat ugrunk át, egy realista vadászat után miért csöppenünk vissza a mesébe, miért folyik visszafelé az idő? Az utolsó felvonás Oroszországban orosz mesefigurák táncára épült. Ha kiváltjuk őket, és Disney show-t csinálunk, azt csak tökéletesen lenne szabad. Az ékkövek helyett táncolhat Ali baba négy hottentotta lánnyal, de miért lesz ez jobb? Miközben a Kék madár pas de deux megmarad, hiszen Petipa egyik mesterművéről van szó, de ember nincs már a nézőtéren, aki ismerné Florina hercegnő meséjét. Ezektől az apróságoktól kissé felemás lesz a darab. Richard Cragun évtizedekig volt Haydée partnere, nemcsak a színpadon. Amikor a bemutató készült, a koreográfusasszony ziccer szerepet alkotott a férfi számára, Carabosse-t. A szerelem mai szemmel nézve aránytalanságokat okozott, a gonosz boszorkány szerepe sokkal nagyobb lett, viszont nincsen se táncolni-, se mondanivalója. Desiré herceg elcsábítása szemérmesen oka fogyottá válik. Egyetlen dolgot képvisel, a pusztítást, melyet hosszas futkosással, lepelrázással és melldöngetéssel fejez ki. Jelenetei végén rendre megjelenik az Orgonatündér, aki egy hussantással visszaküldi a büfébe, hogy aztán néhány perc elteltével megint elölről kezdődjön az ármánykodás.

csipkerózsika_Stockholm1.jpgNem kis büszkeséggel mondhatjuk, hogy az előadásból – mely az utolsó a tizenötödik volt egy alig egyhónapos sorozat végén! és a fáradtságnak semmi jele sem mutatkoztak rajta – kiragyogott Barabás Marianna Orgona tündére. Barabás néhány éve Pesten végzett, majd félévi operaházi munka után  szerződött Stockholmba, ahol több kisebb-nagyobb feladat után ez volt az első főszerepe. Mintha rá szabták volna az Orgona tündért. Barabás valószínűtlenül fiatalnak és tisztának tűnik, színpadi lényében evidenciaként hordozza a jót, melyet semmiféle erő sem kérdőjelezhet meg. Arsen Mehrabyan mindent megtesz, hogy kitöltse Carabosse szerepét, de ehhez legalábbis egy Szakály Györgyre lenne szükség. Desislava Stoeva Aurórája furcsa kettősséget hordoz magában. Technikailag kitölti a klasszikus balettirodalom egyik legnehezebb főszerepét, mégsincs hozzá semmi különösebb köze. Ahogy a mellettem ülő kiváló táncszakíró találóan megjegyezte, mintha Dobó Katával játszatnák Hófehérkét. Szerepelt az előadásban egy herceg is, Daniel Norgren-Jensen, akinek szintén ez volt élete első főszerepe. Minden adottsága megvan hozzá: magas is, szőke is, megbízható partner is, s hogy a sótlanságából egyszer valaki kimozdítja-e, majd elválik.

csipkerózsika_Stockholm3.jpg

Ha az ember kérdéseket tesz fel, és egy kicsit fanyalog az előadás után, ezt kizárólag jó dolgában teszi. A svéd Királyi Balett Európa egyik legjobb együttese, akik irigylésre méltó körülmények között, irigylésre méltó dolgokat alkotnak a nem is olyan távoli északon. Érdemes odafigyelni rájuk!

1 komment

Címkék: beszámoló balett Csipkerózsika Pjotr Iljics Csajkovszkij Királyi Operaház Stockholm Barabás Marianna

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr994943151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsorzsik 2013.03.28. 07:53:19

Prinsesstårta -t 43 évvel ezelőtt ettem utoljára Stckholmban, ahol akkor Blomdahl's Aniåra-ja volt a sikk. A torta nem hiányzik, Stockholm igen.
Magyar ember számára nagyon nehéz megérteni a svédek világnézetét, életfelfogását, a ''hideg északi'' viselkedést. Sokat kell oda utazni, megismerkedni emberekkel, történelemmel, kultűrával és művészettel, mig megértjük mit miért és hogyan csinálnak.
Amennyire nekünk nehéz megérteni Svédországot és a svéd embereket, nekik ugyanolyan nehéz megérteni Európát, vagy a világot Svédországon kivül.
Igy van ez a balett-tel, operával més művészeti ágakkal is. Ha amit próbálnak csinálni - modern, akkor minden rendben van. Ha klasszikus, vagy romantikus - akkor bizony hiányérzetünk marad. Ebben nem segit Marcia Haydée koreográfiája és Barabás Marianna kibontakozó művészete sem.
Talán Markó Iván rendezése, vagy Ingmar Bergman ujjászületése lenne a megoldás...

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő