La Casolla

2012.08.16. 09:51 caruso_

 

Turandot_Verona01.jpgHa nyár és Olaszország és opera, akkor Verona a legkézenfekvőbb megfejtés. A kilencvenkilenc éve alapított fesztivál idén kerül kilencvenedszer megrendezésre. Matuzsálemi kor. Ha megéri valaki, lehet tökéletesen friss és nyitott az élet újdonságaira, de magába zárkózott, a változásokat nem tudomásul-vevő aggastyán is. Elnézve a Veronai Aréna műsorát, úgy tűnik, a vezetőség a második megoldást választotta és homokba dugott fejjel reméli megtölteni a hatalmas nézőteret. Idei egyetlen premierjét, a Don Giovannit – mely eddig érthető okokból sohasem szerepelt a Fesztivál műsorán – az olasz színházi élet doyenje, Franco Zeffirelli állította színpadra saját kezűleg. Ugyancsak az ő munkája a néhány éves Carmen és Turandot is, míg az elmaradhatatlan Aidát – ki tudja hányadszor – az Aréna egykori vezetője, a nyolcvanhét esztendős, Pesten sem ismeretlen Gianfranco de Bosio jegyzi. Veronában természetesen mindig is a látványon volt a fő hangsúly, de mára ez valami egészen különös, vállalt ókonzervatívizmusba fordult, a néhány évvel ezelőtti állapotokhoz képest is. Tehát, aki színházat akar látni, látványos tablók helyett, jobb, ha felkészül a legrosszabbra.

Franco Zeffirelli 1987-es a Metropolitan számára készült Turandotja annak idején bejárta a világot. A pazar előadás-felvételen Plácido Domingo és Leona Mitchell partnere a fénykorában lévő Marton Éva volt. New Yorkban a tavalyi évadban még mindig futott a legendás rendezés, erősen megkopva. Az agg mester, – és nyilván szépszámú segítője – szinte változtatás nélkül adaptálta a több évtizedes produkciót 2010-ben az Aréna monstre színpadára. A „rendezésben” a leghalványabb értelmet is nehéz felfedezni: üres, komolyan vehetetlen ripacskodás zajlik a színpadon, tűznyelőkkel, hülye járásokat bemutató énekkarosokkal, mókázó miniszterekkel akiket olykor táncosok helyettesítenek. Ha valaki éppen nem énekel, az leül, vagy kisétál a színpadról, dramaturgiailag a legindokolatlanabb helyzetekben is. Még az olyan otrombaságok sem szúrtak szemet senkinek, hogy Kalaf hogyan csókolgathatja Turandot kezét a második felvonás végén – és persze sorolhatnánk a hasonló stílustalanságokat.

Turandot_Verona02a.jpg

Mondanom se kell ezek után, hogy nem a nyolcvankilenc éves rendező-legenda miatt ültem végig az előadást. Olaszországban az énekművész mindig is fontosabb volt, mint az éneklő művész. A hangsúly a vocén van, nem a színjátékon. A Hangok évszázada mára letűnt, a Callasok, Simionatók, Barbiereik, del Monacók, Bergonzik, Taddeik, Christoffok évszázada letűnt. De nem szabad elfelejtenünk, hogy ezekből a zsenikből az aranykorban is csak pár létezett, Milánó, Róma, Velence, Nápoly vagy Genova színházai mégis naponta kiváló előadásokat játszottak. Szerencsénkre már az ötvenes évektől számtalan előadást rögzítettek, illetve filmet készítettek velük. Érdemes belepillantanunk azoknak az énekeseknek a művészetébe, akik esetleg Olaszországon kívül alig voltak ismertek, mai szemmel nézve mégis elámulunk, mekkora hangok és művészek voltak. Gigliola Frazzoni, Carla Gavazzi, Marcella Pobbe, Marco Ontinca, vagy Vasco Campagnano, hogy csak néhány nevet említsek. (Az ő megfelelőjük Pesten éppúgy megtalálható volt egykor. Hivatkozhatunk a vasfüggönyre, de az okok nyilván összetettebbek, miért is nem lett mondjuk Házy Erzsébet, vagy Melis György világhírű. Határon belüli sztárok maradtak. Szerencsénkre.)

A nápolyi Giovanna Casolla talán utolsó képviselője ennek a művésztípusnak. Hölgyeknek nem illik a koráról beszélni – egy ideig. Ő már túllépte a jólneveltség határát és büszkén vállalja hatvanhét évesen is a megmérettetést az operairodalom egyik legnehezebb szopránszerepben. Casolla 1977-ben debütált, és ugyan olykor énekelt a világ nagy színpadain is, Bécstől New Yorkig, de pályája jelentős része hazájához köthető. Nemzetközi érdeklődés középpontjába egyszer került, ő volt a címszereplője a nevezetes Tiltott Városbeli Turandot produkciónak. Fiatal korától drámai szerepeket énekel, - Verdi és verista főhősnőket - de repertoárján tartotta Carment, Ebolit és Amnerist is. A hang ma már természetesen nem úgy cseng, mint évtizedekkel ezelőtt, legatói néha nehézkesek, érezhetően dolgoznia kell olykor egy-egy csúcsmagasságért, de mindig eléri azokat. A második felvonás fináléjában erőlködés nélkül énekli át a zenekart és a teljes énekkart, viszont számtalan helyen gyönyörű pianókkal ajándékozza meg a hallgatót. Évtizedek óta birtokolja a szólamot, minden rezdülésével tisztában van, nem pusztító démont alakít, hanem egy olyan hercegnőt, aki félti magát, ezért menekül jégszerepébe. A biológiai csodán túl egy olyan evidens szerepértelmezést látunk, ami ma már ritkaság, Zeffirelli mesekönyvében ő az egyetlen valóban létező figura a papírmasé bábok között. Nem gondol többet vagy kevesebbet Turandotról, mint ami a kottában áll, „csak” pont azt, amit szerzői megálmodtak a figuráról.

Turandot_Verona03.jpgHogy ez mennyire nem evidencia, azt a Liút éneklő Amarilli Nizzán lehet lemérni. A számunkra ismeretlen szoprán ma Olaszország egyik legtöbbet foglalkoztatott művésznője, repertoárja az Angelica nővértől Lady Macbethig terjed. Nem túl jellegzetes, de nagyszerűen képzett, kiegyenlített hang, lehengerlő énektudással párosítva. Mind minden Turandot előadáson, most is a rabszolgalány aratta a legnagyobb sikert. Ám Nizza – vagy az előadást beállító játékmester – tökéletesen eltévedt a szerep értelmezésében. Egy másodpercig sem láthattuk a kis Liút, helyette végig egy büszke nő sétálgatott a színpadon. Összecsapása Turandottal így erőteljesebb, ám a darab számára élvezhetetlen. Köztudottan tenorhiányos világunkat nem Carlo Ventre fogja megváltani. Az Uruguay-i művész megbízható spinto szerepek után sorra veszi birtokba a hősi fachot. Felesleges, ami erénye volt – kellemes hangszín, lírai hangadás – rá fog menni és gyors vége lesz pályájának. Nem láttam még színpadon tenoristát, aki ennyire izgult volna, hogy a Nessun dorma záróhangjai kijöjjenek. Kijöttek. Nem biztos, hogy érdemes volt érte két felvonást téblábolva feláldozni. Áldozatul esett az ária eleje is, de a közönség bizonyos részt ez cseppet sem zavarta. Némi kiabálás után ráadást is kaptak. No nem egy egész háromperces slágert, csak a második felét. A főszereplőkön kívül színpadra lépett még rengeteg állszakállas ember. Közülük a Csubakkának öltöztetett Marco Vinco járt a legrosszabbul, aki a vak aggastyán Timúrt játszotta. A Három miniszter – Leonardo López Linarez, Paolo Antogonetti, Severio Fiore – közül a két olasz karaktertenor bizonyult emlékezetesebbnek.

A kiváló veronai ének-, zenekar élén az új csodakarmester, a mindössze huszonöt éves Andrea Battistoni állt. Az ifjú maestro az elmúlt években megfordult a Mariinszkij Színházban, sőt a Scalában is. A látott este alapján nehéz megérteni a hirtelen rászakadt hatalmas népszerűség okát. Egy hízásnak indult nagy öntudatú fiú állt az árokban, aki három órán keresztül veszettül kalimpált. Ennek ellenére az első felvonás monotonon lassú volt, a Miniszter-terzett pedig elénekelhetetlenül és indokolatlanul gyors. Igazi zenélés csak Casolla megjelenésével indult, onnantól le sem vette a szemét a művésznőről. A Turandot az egyik legnehezebb olasz opera. Vajon mért pont ezt adták a fiatalembernek? Mit tudhat mesélni ebben az életkorban erről a színes és mély partitúráról? S ha most ilyen lehetőségeket kap, mi vár rá a következő fél évszázadban? Az idő bizonyára eldönti majd, hogy egy jelentős művész szárnypróbálgatásairól volt-e szó, vagy egy hullócsillagáról.

Állócsillagnak ezen az estén Giovanna Casolla bizonyult. Az ő életkorában már semmi sem kényszeríthet valakit, hogy színpadon legyen, mégis rendíthetetlenül áll rajta. Nem kínos és nem kiabálnak utána Turandot helyett a nagymama szerepek. Látszólag nem az a szenvedélyes énekesnő, aki nem tudna színház nélkül élni. De talán annyira egybeforrt a mindennapjaival az állandó utazgatás, a hotelszobák, a sminkszag, a próbatermek világa, hogy élete elképzelhetetlen lenne nélküle. Nem főállású Művésznő, hanem a hivatását ellátó Ember. Ritkaság. Aki teheti, nézze még meg valahol, mert lassan a Tebaldik, Scottok, Frenik után a Casollák is letűnnek az operajátszás égboltjáról.

Fotók: Ennevi, Arena di Verona

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Franco Zeffirelli Giovanna Casolla Turandot Giacomo Puccini Arena di Verona

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr904714882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő