Szomorú mese felnőtteknek

2016.11.18. 15:05 caruso_

koenigskinder6.jpgA Christian Thielemann nevével fémjelzett Semperoper kiemelten támogatott állami színházként nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a német operairodalom számos alkotását tartsa repertoárján. A „kötelező” remekműveken – azaz a Drezdához szorosan köthető Weber, Wagner és Richard Strauss opusokon – kívül olyan nem első vonalba sorolt, s éppen ezért nem gyakran hallható művek is színre kerülnek, mint A vadorzó (Lorzing) a Doktor Faust (Busoni), vagy a szomszédos Csehországból A ravasz rókácska és a Swanda, a dudás (Weinberger). Szépen illeszkedik ebbe a sorba a Királyi gyermekek, Humperdinck operája.

A német komponistát többé-kevésbé jogosan egyoperás szerzőként tartják számon, hiszen az 1890-ben bemutatott Jancsi és Juliska sikerét sohasem sikerült túlszárnyalnia. Humperdinck életének vélhetően legjelentősebb találkozására 1879 nyarán került sor, ekkor ismerkedett meg Nápolyban Richard Wagnerrel. A mester meghívta Bayreuthba a 25 éves komponistát, hogy segédkezzen neki a Parsifal kottájának elkészítésében. Humperdinck a következő két évét Wagner mellett töltötte, ahol az ifjú Siegfriedet is bevezethette a zeneszerzés alapjaiba. A komponista későbbi tanítványai között találjuk többek között Leo Blechet, Robert Stolzot és… Kurt Weillt. Ha a Jancsi és Juliskában – amely mélyen a német romantikus zeneirodalomban gyökerezik – felismerhető a wagneri ihlet, mindez fokozottan igaz a harminc évvel később bemutatott Királyi gyermekek esetében, melynek III. felvonásban olykor mintha Hans Sachs szólna vagy a Parsifal néhány végül kimaradt kottalapja elevenedne meg. Ez azonban már kissé anakronizmusnak hathatott 1910-ben, amikor Richard Strauss túl a Salome és az Elektra sikerén, A rózsalovagon dolgozik, Hans Pfitzner a Palestrinán, Franz Schreker A távoli hangon. Puccini, aki A Nyugat lánya premierje miatt New Yorkban tartózkodott,  részt vett a Királyi gyermekek ősbemutatóján, állítólag azt mondta Humperdincknek, hogy ez a Parsifal óta a legjobb német opera (a mű kezdeti sikerét jelzi, hogy 1910 és 1914 között 39 előadást ért meg a MET-ben). Puccini felismerte a két mű rokonságát, s talán azt is, hogy mennyit változott a világ Wagner halála óta. Amíg a Parsifal III. felvonása a tavaszt, az örök feltámadást hirdeti, addig az új generáció apró balga szentjei, a Királyi gyermekek már egy szeretet nélküli világban a tél foglyaként fagynak halálra.

 koenigskinder2.jpg

Egy rendező számos nehézséggel találja szembe magát a Königskinder színpadra állításakor. Már az opera műfaja is kérdéses. A szerző ugyan meseként aposztrofálja, de kizárt, hogy száz éve, pláne napjainkban lenne olyan gyerek, aki nyugodtan ülné végig a kevés cselekménnyel dúsított három órát. Felnőtteknek szól ez a történet, azonban, ha így fogjuk fel, útban a Boszorkány, aki teljesen érthetetlen okokból tartja fogva a Pásztorlányt és libák, amik talán az operairodalom legkülönösebb állatszereplői (idomíthatatlanságuk ellenére a New York-i ősbemutató képein igen valóságosnak tűnnek, míg annak idején Pesten stilizált bábok lehettek). Kevés pesszimistább mese létezik a Királyi gyermekeknél, a két tiszta szívű, egymásnak teremtetett embernél, akiket csak a gyerekek ismernek fel, a felnőttek, a velejéig gonosznak és romlottnak ábrázolt társadalom kitaszította őket. . Nem lehet véletlen, hogy az utóbbi időben több színház tűzte műsorára az operát, melyben már hiába keresnénk a Jancsi és Juliska dallambőségét és hangszerelésének finomságát. Helyette egy világból kiábrándult, önmagát túlélt, akadémikus idős mester fájdalmas víziója marad az emberiségről. Négy évvel a premier után kitört a világháború.

 konigskinder1.jpg

A két évvel ezelőtti premiert, három novemberi előadás kedvéért zömében új szereposztással frissítette fel a Semperoper. Nehéz megállapítani, hogy a felújítás alkalmával mi kophatott ki Jetske Mijnssen eredeti rendezéséből. A cselekmény a mesebeli időkből átkerült a darab keletkezésének idejébe. Így a szörnyű Seprűkötőből és Favágóból egyszerű polgárok lettek, Európa nagyvárosaiban sétáló kegyetlen alakok, akik miközben egyszerre pökhendik és gyávák, otthon példás – esetlenként frusztrációjukat asszonyverésben kiélő – családapák. Azonban míg a két főszereplő az új környezetben is szerethető és hiteles, a századfordulón értelmezhetetlené vált a Boszorkány figurája, aki így motiválatlan konyhás néniként súlytalan figura lesz. A commedia dell’arte síró-nevető bohócainak késői örököse, a Lantos revűsztárként érkezik a színpadra, hogy miután a II. felvonás fináléjában alaposan elverik az opera végére megcsömörlött értelmiségiként várja az elkerülhetetlen pusztulást. Kedves ötlet a libákat, galambokat, cicát gyerekekkel játszatni, csak alapjaiban bolygatja meg a realista színpadra állítást. Jetske Mijnssen sokat tett a darab értelmezéséért azzal, hogy lehántotta róla a mesei mázat, ám ennél többre nem futotta a fantáziájából. Pontosan olvasva a szövegkönyvet, az új környezetben tulajdonképpen ugyanazt az előadást rendezte meg, mintha a moha lepte banyatanya körül hagyta volna. Christian Schmidt jól használható és dekoratív díszlete valójában tévedés, nem lehet zárt térbe helyezni egy darabot, amit a szerzője hangsúlyosan a szabadba helyezett.

 koenigskinder5.jpg

Mintha csak átok ült volna a Királyi gyermekek előadásán, három főszereplő is betegséggel küszködött, ami azért különösen nagy probléma, mert egy beugró Toscát akár szombat reggel lehet találni, addig Libapásztorlányt alig. Így született az a megoldás, hogy az eredetileg kitűzött Barbara Senator alázatosan végigjátszotta-végigtátogta a szerepet, miközben oldalról kottából nem kisebb művész, mint Juliane Banse énekelte be a szólamot. Lehetséges, hogy a szoprán már túl van pályája csúcsán, hangjából már hiányzik a hamvasság, de fölényes muzikalitásával és vokális kultúrájával ebben a furcsa szituációban is megteremtette a lányka alakját. Daniel Behle szép csendben az egyik legjelentősebb német tenoristájává nőtte ki magát. Szemtelen magabiztossággal tette magáévá a nehéz szólamot, miközben kisfiú sármjával hitelesen járta be a Királyfi útját. Büszke lehet az a színház, aki olyan vezető lírai baritont tudhat magáénak, mint Christoph Pohl. Nagyszerű Anyegin és Don Giovanni lehet, a Lantos kevéssé megrajzolt szerepéből sikerült teljes embert varázsolni. Katja Pieweck beugróként került a produkcióba. Szép színű mezzóján magabiztosan birtokolja a Boszorkány szólamát, miközben az alkatától a korban és figurában távol eső figurához önhibáján kívül sehogy sem tud közel kerülni. Michael Eder és Tom Martinsen nagy rutinnal és kedvvel mindent kihoztak a Favágó és a Seprűkötő hálásan megírt szerepéből. Érezhető elfogódottsággal küzdött a gyönyörűen és tisztán éneklő ifjú Elias Siodlaczek, az Aurelius Sängerknaben Calw tagja, akinek vélhetően ez volt élete első szólószerepe.

 koenigskinder3.jpg

Thomas Rösner maximális odafigyeléssel vezényelte a két beugrással sújtott előadást. Tűzoltóként nagyszerűen megállta a helyét, de jóval kevesebb gondot fordított a színekre és a változatos tempókra, mint a mű referencia-felvételén Heinz Wallberg. A Semperoper együttese, házi szólistái, ének- és zenekara azonban egy hétköznapi előadáson is megmutatta, hogy Drezda kiemelt helyet foglal el a világ operatérképén.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Engelbert Humperdinck Semperoper Drezda Királyi gyermekek Christoph Pohl Juliane Banse Daniel Behle

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr9311971956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (42) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (158) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (5) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (3) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (19) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (104) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (28) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő