Ez hülyeség!

2013.03.27. 13:13 caruso_

fosc7747.jpgAlig tíz hónapja, hogy a térképen is nehezen fellelhető Annaberg-Buchholz színházában egy Goldmark-ritkaságot láthattam. A napokban ismét olyan művet volt szerencsém megnézni, melyet az elmúlt évtizedekben elvétve sem űztek műsorukra az európai dalszínházak. A színhely ezúttal Gießen, ez a Frankfurttól hetven kilométerre fekvő százezer lakosú kisváros. A színház vezetői felismerték, hogy felesleges egy újabb Traviatát, vagy Pillangókisasszonyt csinálniuk, azok nagyszabású előadásaira bármikor átutazhatnak a gießeniek valamelyik könnyen elérhető közeli városba. Ellenben, ha ritkaságokat vesznek elő, egyedivé téve ezzel a műsorukat, esélyes, hogy tiszteletét teszi náluk a tekintélyes szaksajtó, és az opera-turisták is ellátogatnak hozzájuk, ezzel a város méltán csekély idegenforgalmát is fellendítve. A háromtagozatú házban idei évadban az alábbi zenés bemutatókat tervezték: Weber: A bűvös vadász, Ábrahám: Viktória (rendező: Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra), Verdi: Oberto (koncertszerű előadás), Gomes: Fosca (németországi bemutató), Händel: Agrippina (rendező: Kovalik Balázs), Peter Maxwell Davis: Kommilitonen! (Diáktársak!, németországi bemutató). Ezen kívül néhány nagyobb musical, Händel Acis és Galateája és egy gyerekopera Krása Brundibárja alkotja a zenés repertoárt. Mindenképpen figyelemreméltó válogatás! Kérdés, hogy milyen minőségben prezentálják a fenti érdekességeket.

fosc6854.jpgJelenet, középen Adrian Gans és Calin-Valentin Cosma

Antonio Carlos Gomesről (1836 – 1896) igen kevés információ férhető hozzá magyarul. Az egyik lexikon nagystílűen „brazil Erkelként” említi, de ennek a párhuzamnak semmiféle értelme sincsen. Az ifjú Gomes olyan ígéretes tehetség volt, hogy maga a császár taníttatta és tett lehetővé számára egy ösztöndíjat kora operaéletének Mekkájába, Milánóba. Már az első Itáliában komponált operájával berobban a köztudatba, az Il Guarany-t a Scala mutatja be. Következő művei – Fosca, Salvator Rosa, Maria Tudor – is sorra sikeresek lesznek olasz földön éppúgy, mint szülőhazájában. Állítólag legkiforrottabb alkotását, Lo Schiavo-t Rio de Janeiróban mutatták be. A császárság bukása után Gomes is kegyvesztett lett, s egy vidéki zeneiskola tanáraként fejezte be életét. Művei lassan feledésbe merültek. Hivatalos felvételek alig készültek operáiból, egyedül a Guarany tett szert némi ismertségre, azt ugyanis maga Plácido Domingo énekelte lemezre pár éve. A cselekmények ismeretében Gomes műveinek központjában egy idegen, társadalmon kívülálló hős (igen gyakran bennszülött, vagy indián) küzd a többség ellen. Így témái akár aktuálisak is lehetnek, de nem biztos, hogy Gomes számára a kirekesztettség valódi jelentőséggel bírt, nem csak egy jól kiaknázható cselekmény-szálnak. A Stadttheater Gießen két éve állítólag igen nagy sikerrel mutatta be a Lo Schiavo-t, ezért logikusnak tűnt a sorozat folytatása a Foscával.

A vadromantikus velencei kalóztörténet librettóját az az Antonio Ghislanzoni jegyzi, akiből néhány évvel korábban Verdi az Aida szövegkönyvét kisajtolta. A sikeres író, több mint nyolcvan – már teljesen elfeledett opera – szövegkönyvét rótta papírra, ami azt bizonyítja, hogy korában létezett bőséges operatermés Verdi művein kívül is, de a kegyetlen idő villámgyorsan felemésztette azokat. A Fosca alapszituációja akár érdekes is lehetne. Adva van egy rettegett kalózvezér (Gajolo), aki elfogta az egyik velencei nemes (Michele Giotta) fiát, Paolót, de némi váltságdíjért cserébe szívesen szabadulna tőle. Fosca, Gajolo húga beleszeret az ifjúba, de ő ragaszkodik menyasszonyához, Deliához. A cselekményt bonyolítja egy Cambro nevű intrikus kalóz-rabszolga (?), aki Foscába szerelmes. Míg a „fehér páros”, Paolo és Delia egymás iránti ragaszkodásukon kívül semmilyen tulajdonságot nem tud felmutatni, a többiek – Fosca, Gajolo és Cambro – kizárólag ármánykodni képesek hat képen keresztül. Embert rabolni vagy a dózsét meglátogatni olyan természetességgel járnak át a kalózok Velencébe, mint más a piacra. Amikor egy zagyva felvonásvégre már semmi sem jutott eszébe a derék Ghislanzoninak, bátyja gyorsan őrültnek nyilvánítja az istentiszteletet megzavaró húgát. Fosca szerencsére a későbbiekben biztosít mindenkit, hogy nem őrült – noha minden tette erre utal.

fosc7847.jpgJelenet, középen Giuseppina Piunti és Maria Chulkova

Rejtély, hogy miért érezte úgy a gießeni vezetés, hogy a sokezer elfeledett opera közül ezt kell leporolni. Mit láthattak meg benne, ami ma előadásra érdemessé teszi a Foscát? A Gioconda és A trubadúr minden esendőségét felvonultató librettó valószínűleg átlagosnak volt mondható a maga korában. Szókincse egy mai alapfokú olasz nyelvvizsgával bőven érthető. Gomes zenéjében semmi egyedi sincsen. Meglepő, hogy az 1873-as ősbemutató után a Foscát láncszemként ünnepelte az olasz sajtó a bel canto és a wagnerizmus között. Egyiket sem könnyű felfedezni benne, sem a végtelen áradó dallamosságot, sem a vezérmotívumokat. Hangszerelése olykor mintha merészebb és sokkal nyersebb lenne Verdinél, de maradandó dallamot keveset találni benne. Gomesnek nem kellett attól tartania, mint Verdinek a Rigoletto ősbemutatójakor, miszerint már a premier előtt fütyülni fogják az utcán a suszterinasok a darab slágerszámát.

Az előadást Thomas Oliver Niehaus rendezte, aki eddigi pályafutása során elsősorban prózai műveket állított színpadra. Hogy a Fosca lázálomszerű cselekménye feladta a leckét a felépített drámákhoz szokott alkotónak, nem csoda. Niehaus nem akart belemenni a darabba, megfejteni a benne megbúvó esetleges ok-okozatokat, hanem másik utat választott. Olyasmi módszerrel próbált élni, amit Magyarországon brechti elidegenítésnek gondolunk. Azaz folyamatosan kinézett a darabból, jelezve, hogy az egész csak játék, hülyeség. (Például, amikor Fosca a késéve fenyegetőzik, meghajlítja a gumipengét, vagy amikor Paolót megmentik, mosolyogva átmászik egy saját maga elé tartott képkereten, szünetet nem felvonásvégén, hanem egy kettős közepén tartottak.) Ki lehet bátran forgatni egy darabot, meg lehet kérdőjelezni a szentségként tisztelt részeit, mint ahogy tette ezt Kovalik Balázs néhány éve a fantasztikus müncheni Bohéméletében, ahol TBC és halál nélkül is szívszorítóan tudta örökre elveszíteni Rodolphe az ő kis Mimijét. De ehhez az szükséges, hogy a rendező egy működő rendszert alkosson. Niehaus ezt nem tette meg, ügyetlen és sehova se vezető elaprózott játékokkal próbálta elterelni a figyelmet a darab gyengéiről. Ám így csak még jobban rájuk világított. Érthetetlen, mi szüksége volt rá, hogy megkettőzze a címszereplőt egy What I am nevezetű plusz figurával, aki a kalózlány jobbik énje kívánt lenni. A darab szerint végül Fosca, – aki mint tudjuk, nem őrült – hogy két és fél órai zenélés után csak hogy valahogy mégis vége legyen az operának, öngyilkos lesz. Gießenben a méregivás egy gyanús fehér folyadékot tartalmazó kémcsőből történt meg. Nem szeretnék belegondolni, mi is lehetett a nedű, ami a lány vesztét okozta…

fosc7346.jpgAdrian Gans, Maria Chulkova és Thomas Piffka

A német kisvárosi előadások zenei színvonala igen változatos lehet. Florian Ziemen a színház másodkarmestere nem hagyta elszabadulni az előadást, de azon kívül, hogy korrektül végigment a darabon, tehetségéből többre nem futotta. Talán egy délszaki zenekar több életet lehethet Gomes partitúrájába, mint ez a minimális vonóskarral játszó kisegyüttes, ahol a hárfát így is a színpadra kellett rakni, hogy elférjenek. (Kell-e mondanom, ez is több „szellemes” játékra adott lehetőséget a rendezőnek?) Giuseppina Piunti életét végigkíséri a Fosca. A mű legutóbb, 1998-as wexfordi fesztiváli előadásán még Deliát énekelte, most a címszerep találta meg. Piunti hangfaját nehéz meghatározni, énekelte Mimit, Normát, de Carment és az Ariadné Komponistáját is. Mindez érződik már a hangján, olykor hamisan is intonál. Mégsem lehet ennyivel elintézni a művészetét. A dekoratív énekesnő ugyanis hordoz magában egy titkot: ilyenek lehettek a verizmus énekesnői a korbeli olasz színpadokon. Mascagni és társai ezekre az asszonyokra komponálta Santuzzát és a többi vérmes nőalakot. Az együttes legfeltűnőbb tagja Adrian Gans, a fiatal amerikai bariton. A rendező vele is elbánt, Cambro egyébként is nehezen megközelíthető figuráját külvárosi seftelő rózsaszínre festett hajú punk-ká nemesítette. Gans fölényes mosollyal viseltetett mindez, és a színpadon körülötte zajló egyéb elmebaj iránt. Hangja az egyik legszebb és legnagyobb Verdi bariton, melyet az elmúlt években hallottam. Amíg a bécsi Staatsopernek gondjai vannak egy Traviata premier Germontjával, meglehetősen luxus Gansnak Gießenben kiabálnia. Kiegyenlítetten és szép hangon énekelte Maria Chulkova Dalia minden árnyalatot nélkülöző szerepét. A tenoristáról maga a szerző is megfeledkezett olykor egy-két felvonás erejéig, s Thomas Piffka sem erőltette meg magát, hogy emlékezetessé tegye színpadi jelenlétét. Leginkább idősödő beérkezett zöldségesre emlékeztetett, akit felesége rávett, hogy segítse ki a vidéki színtársulatot és mentse meg az előadást. Ha megmenteni nem is sikerült, korrektül helytállni mindenképpen.

Aki ezek után is azt hiszi, hogy a Fosca a fontos és méltatlanul elfeledett operák közé tartozik, győződjön meg az estleges igazáról. A Sao Paolo-i operaházban rögzítettek egy előadást, 1973-ban. Érdemes belepillantani. A produkció olyan hagyományos, amilyet csak álmodni lehet. A mű nem lesz jobb az előadástól. Foscának meg kellett halnia, hogy gumitőr, vagy spermakoktél által, mindegy.

Fotó: Ralf K. Wegst

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Antonio Carlos Gomes Fosca Stadttheater Giessen

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr835175753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (43) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (159) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (21) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (44) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (5) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (43) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (24) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (21) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (108) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (8) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (17) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő