Egy fiú, aki nem akart katona lenni

2025.10.07. 08:03 caruso_

Azon a tiszteletre méltó tényen talán még nem is érdemes nagyon csodálkozni, hogy Martina Francában – egy pugliai kisvárosban, az 51.(!) Festival della Valle d’Itria keretein belül – bemutatták Rossini Tankrédját. De azon annál inkább, hogy mindez eltörpül ahhoz a több mint figyelemre méltó vállalkozáshoz képest, hogy Benjamin Britten Owen Wingrave-jét is műsorra tűzték. Rossini műve „mindössze” három kimagasló képességű énekest igényel, rajtuk kívül további három szólista, valamint férfikar szükséges a megszólaltatáshoz, de a Tankrédnál mégiscsak egy olyan több mint két évszázados, dallamos, andalító és befogadható bel canto operáról van szó, ami az olaszok „vérében” van, ellentétben az angol szerző ötvenöt éves „kortárs” opusával.

01_xxx03219clarissalapolla_ph_ridt.jpgRuairi Bowen (Lechmere) és Äneas Humm (Owen Wingrave)
Fotó: © Clarissa Lapolla

Koránál fogva a martinai Európa nagy múltú operafesztiváljai közé tartozik, az pedig külön becsülendő, hogy története során sohasem nyújtózott tovább a takarónál, nem akart világsztárokkal kérkedni vagy önmagánál nagyobb jelentőségűnek mutatkozni, miközben azzal, hogy kizárólag ritkaságokat mutat be (mégpedig magas színvonalon), a műfaj és a régió szempontjából is fontos kultúrmissziót tölt be. Az idei fesztivál témája a háború és béke volt – konklúziója pedig vitathatatlanul egyszerű: szörnyűség az értelmetlen (fiatal)emberáldozatot követelő háború.

02_clp00802clarissalapolla_ph_ridt.jpgÄneas Humm (Owen) - fotó: © Clarissa Lapolla

2026-ban lesz a II. világháború viszontagságai elől az USA-ba menekült Benjamin Britten halálának 50. évfordulója, ami alkalmat is teremthet az œuvre újbóli átvilágítására. Nem is olyan régen, a 2013-as születési centenárium még tartogatott jelentős produkciókat, az elmúlt évtizedben azonban nem vetült különösebb fény az életműre, revelációt sem sok premier tartogatott (Christoph Loy bécsi Peter Grimes-a a kivételek egyike). Az angol zeneszerző operái mára a 20. századi törzsrepertoár nagyobb kockázat nélkül műsorra tűzhető, jól kiosztható, otthonosan pszichologizáló, az átlagnéző számára is befogadható műveinek bármikor kihúzható fiókjába kerültek.

03_clp00928clarissalapolla_ph_ridt.jpgJelent az I. felvonásból - fotó: © Clarissa Lapolla

Ám ha szigorúbb szemmel végigtekintünk Britten operáinak során, feltűnik, hogy egyre vastagabb filccel kell legalább zárójelbe tenni a listán szereplő műveket. A zeneszerző a maga korában merésznek ható témaválasztásai napjainkban idejétmúltnak tűnnek (Albert Herring, Billy Budd, Halál Velencében), a valószínűleg nem önként választott alapötletei és azok megzenésítései kimódoltak (Gloriana, Szentivánéji álom, Koldusopera), és szinte valamennyi színpadi műve helyenként izzadságszagúan túlírtnak hat. Még a nemrég remekműnek titulált Peter Grimes is helyenként inkább musicalnek hangzik, mintsem operának, így talán csak A csavar fordul egyet megfoghatatlan, zsigerekig hatoló kamaradrámája állja ki a maga teljességében ma is az idő próbáját.

04_xxx03630clarissalapolla_ph_ridt.jpgJelent az I. felvonásból - fotó: © Clarissa Lapolla

Benjamin Britten valószínűleg legkevésbé sikerült operája az Owen Wingrave, mely 1971-ben a BBC számára készült, a The Turn of the Screw-t is jegyző Henry James rémnovellája alapján. Amilyen gyorsan átkerült a színpadra a tv-opera, olyan gyorsan el is tűnt onnan, és mindmáig a szerző egyik legkevesebbet játszott opusa. (Érdemes lenne egyszer egy kimerítőbb tanulmányt szentelni a televíziók megrendelésére készült operák történetéről, melyek közül csak Gian Carlo Menotti érzelmes Amahl és az éjszakai látogatók-ja kapaszkodott meg a repertoáron, úgy-ahogy.)

05_xxx03457clarissalapolla_ph_ridt.jpgAz I. felvonás fináléja - fotó: © Clarissa Lapolla

Britten az akkor már tizenöt éve húzódó vietnámi háború elleni tiltakozásul komponálta művét, melynek problémaköre viszonylag egyszerű: a katonacsaládból származó ifjú pacifista Owen a rokonság tiltakozása ellenére sem hajlandó folytatni a ráerőltetett tradíciót. Mindez száz percnyi cselekménynek elég sivár, ráadásul az opera egyetlen valóban megírt jelleme a címszereplőé, a többiek csupán körülötte keringő felskiccelt karakterfigurák. Mintha ezúttal maga a komponista sem érzett volna valódi, lélekből jövő ihletet, ezért inkább csak kiváló technikájára és rutinjára támaszkodott. A mű néhány nagy együttese szellemes, legkiemelkedőbb része pedig Owen monológja, mely már-már Billy Budd-éval vetekszik, miközben például a II. felvonás elején előkerülő gyermekkarral kísért Narrátor jelenetei kifejezetten kínosra sikeredtek.

06_img-20250726-wa0008.jpgCharlotte-Anne Shipley (Miss Wingrave) és Äneas Humm (Owen Wingrave)
Fotó: © Clarissa Lapolla

Mindezek ellenére fontos tett, hogy az Owen Wingrave Martina Francában színre került, különösen a megszólaltatás zenei minőségének tükrében. A kortárs operákkal egyre gyakrabban foglalkozó Daniel Cohen keze alatt az Orchestra dell’Accademia Teatro alla Scala egészen más minőségben szólalt meg, mint előző nap, amikor a Tankrédot játszották. Az izraeli karmester nem növendékzenekarként kezelte az együttest, hanem muzsikustársaként, akik ezáltal azzá is váltak. Britten partitúrája minden olaszos érzelgősség nélkül szólalt meg, a hangsúly ezúttal az operában jelenlévő katonai fegyelemre és az ezzel rokon családi ridegségre került.

07_527312861_18526015918031666_9091451427823174968_n.jpgÄneas Humm (Owen) - fotó: © Clarissa Lapolla

A Palazzo Ducale udvarán felállított színpad és a fesztivál józan költségvetése kordában tartja az alkotói fantáziát, ám a rendelkezésre álló keretek arra elegendőek, hogy a logikus minimalizmus jegyében megszülethessenek a produkciók. Giuseppe Stellato szellős díszlete két toronnyal és egy állványzat-rendszerrel megfelelő teret biztosított az Owen Wingrave cselekményének kibontakozásához. A rendező Andrea De Rosa korrektül színpadra állította a mű jeleneteit, nem mozgatta irreálisan figuráit a térben, ám valódi, tehát nem sematikus karaktereket már nem tudott kibányászni a szólisták jelentősebb részéből, s a mű mélyebb jelentés-tartalmáig (ha ugyan léteznek) sem sikerül leásnia. Néhány bolyongó gyermek árnya olykor előkerült ugyan, de azt a mára kissé anakronisztikus világrendet, amelyik nem tudja elfogadni azt, hogy egy fiú ki akar szakadni a családi tradíciókból és önálló életet akar élni – tehát Owen ellenpólusát – nem sikerült megfogni, így a mérleg nyelve egyértelműen a címszereplő igaza felé gördült.

08_img-20250726-wa0006.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Clarissa Lapolla

Márpedig ha valamiért érdemes most elővenni Britten operáját, éppen az a lehetőség, hogy Äneas Humm magára ölthesse Owen zubbonyát. A harminc éves, Budapesten szinte ismeretlen svájci-magyar bariton karrierjének legalább annyira fajsúlyos része a daléneklés, mint az operaházi fellépések. Ráadásul ezt a kettősséget – miképp Benjamin Appl esetében sem – nem kényszer szülte, hanem épp ellenkezőleg: művészi igény. Hummnak éppúgy van mondanivalója a pódium, mint az operaszínpad számára. Baritonja bár lírai, mégis magvas, kiterjedt koncertrepertoárjának köszönhetően pedig intelligensen, otthonosan árnyalja a hangját, s tisztában van a pianók és a forték használatának jelentőségével is. Äneas Humm az előadás első perceiben világossá tette, hogy ismeri Owen a műben gondosan körülírt, de véletlenül sem kimondott „különcségének” titkát. A bariton nem bújik a figura bőrébe, hanem a szerepet igazítja önmagára, ő ugyanis egy olyan szuverén generáció tagja, amelyik egyetlen dolgot, de azt nagyon határozottan: a saját életét élni – önmagaként.

09_xxx03785clarissalapolla_ph_ridt.jpgSharon Carty (Kate Julian) - fotó: © Clarissa Lapolla

A többi szereplő hozta az üzembiztos és megnyugtató nemzetközi átlagszínvonalat, kiemelkedő egyéniségek és valódi hang-nagybirtokosok (ezt az Owen Wingrave szólamai nem is igénylik) nem bukkantak fel, de zeneietlen megoldások vagy kellemetlen matériák sem. A szerepek megformálását nehezíti, hogy Britten a kor vezető angol operaénekeseire formálta a szerepeket, akiket jól ismert, ám mára ezek a fajsúlyos személyiségek eltűntek. Az ígéretes finn basszbariton, Kristian Lindroos egyelőre fiatal Spencer Coyle figurájához, ő maga pedig jóval attraktívabb, mint amit Owen bölcs nevelője megkívánná. Lucía Peregrino Mrs. Coyleként szintén nem érett ötvenes hitvest alakít, s miután korban közelebb került a címszereplőhöz, mint férjéhez, ezáltal hármuk viszonyrendszere és az asszony gondoskodó szándéka kissé összekuszálódik. Figyelemre méltó hang és jelenség Sharon Carty, aki meglehetősen kimértre vette Owen menyasszonyát, Kate-et.  Hamisítatlan angol ladyt formált Charlotte-Anne Shipley mint Miss Wingrave, Chiara Boccabella pedig Mrs. Julianként az olasz mammák erős filmes prototípusát hozta. Nehezen körvonalazta Lechmere-t Ruairi Bowen, aki mintha nem tudta volna eldönteni, hogy Owen barátja, riválisa vagy Kate Julian nemtelen lovagja legyen inkább. A Wingrave család feje az öreg ezredes, Sir Philip. Az együttesből egyedül ő kapott irreálisan nagy maszkot (ráadásul leginkább A zsidónő Eleazárjára emlékeztetőt), emellett hol tolószékben közlekedett, hol sétálgatott. Így Simone Fenottinek nem sok esélye maradt érzékeltetni, hogy Owen döntése miért is jelent zárókövet a családi kriptán.

10_owen-wingrave-festival-della-valle-ditrai-2025-large.jpgAz opera zárójelenete - fotó: © Clarissa Lapolla

Meglepő dolog történt az Owen Wingrave előadásának végén. Bár a jegyek ezúttal nem keltek el teljes számban, legalább hatszázan így is ültek a nézőtéren (ami négyötöd házat jelent) egy szerda este, a mű második előadásán. (Vajon Magyarország bármelyik vidéki színházában lennének ennyien egy Britten-produkción!?) S amikor a távolról jött idegen azt gondolná, hogy ez már a Leoncavallo által megénekelt Bajazzók heves dél-olasz publikuma, kiderül, hogy valójában igencsak értő közönség ül Martina Francában, amelyik az Owen Wingrave-et sokkal nagyobb tapssal díjazza, mint a Tankrédot. Így aztán lehetett töprengeni, mi volt a feltűnően nagy siker oka.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Benjamin Britten Daniel Cohen Owen Wingrave Festival della Valle d’Itria - Marina Franca Äneas Humm

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4918965865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Benzwi (1) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (3) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (2) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Äneas Humm (1) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (5) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az emberi hang (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A hallgatag asszony (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (5) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (53) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) Barbara Hannigan (1) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (8) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (19) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benedikt von Peter (1) Benjamin Britten (15) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (262) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (3) Bregenzer Festspiele (1) Brenda Rae (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (5) Cameron Shahbazi (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (5) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Maltman (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (4) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cornelius Meister (2) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Danaé szerelme (1) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Cohen (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (12) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (2) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (4) évforduló (53) Evgeny Titov (1) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festival della Valle d’Itria - Marina Franca (2) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (2) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gabriel Fauré (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (9) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (2) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (2) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (9) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (32) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krausz Mihály (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (4) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Landestheater Coburg (1) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (8) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (22) Mahagonny (4) Makropulos-ügy (3) Malin Byström (1) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolai Schukoff (2) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (137) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (7) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Köln (4) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Owen Wingrave (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (8) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Pénélopé (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Peter Rose (1) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Rajna Martin (1) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Glöckner (1) Richard Strauss (21) Richard Wagner (43) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rosie Aldridge (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (6) Sámson és Delila (2) Samuel Hasselhorn (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (4) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Siyabonga Maqungo (2) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (8) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (2) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stefan Klingele (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (3) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tankréd (1) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (3) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása