A Trump lánya

2025.08.12. 06:24 caruso_

Nyáron jeles évfordulót ünnepeltek Münchenben, hiszen idén lett 150 éves a méltán világhírű Opernfestspiele.  Az 1875-ben látrehozott fesztivál (Budapesten ekkor még éppen hogy elkezdték alapozni az Operaház épületét) fókuszában egykor Mozart és Wagner művészete állt, s a korabeli produkciók egész Európában etalonnak számítottak. Az 1960-as évek óta jóval sokszínűbbé vált a június-júliusi rendezvénysorozat, mely egyszerre vonultatja fel az évad fontosabb premierjeit, sztárokkal teletűzdelt repertoár-produkciókat, opera- és balett-bemutatókat, valamint dalesteket a Staatsoperben, a bayreuthi mintára épült Prinzregententheaterben, vagy éppen a barokk-gyöngyszem Cuvilliés-Theaterben. A fényűző hagyomány ma is él, a szezonok végén, még Salzburg, Bayreuth, vagy éppen Verona előtt az operaénekesek krémje egymásnak adja a müncheni művészbejáró kilincsét.

01_ritt_476184797_18483985321051966_8287636900523881312_n.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

A Bayerische Staatsoper repertoárjának bázisát százötven év után is Mozart és Wagner művei alkotják, melyekhez idővel harmadik pillérként, mintegy házi szerzőként csatlakozott Richard Strauss, a város szülötte. A 2024/25-ös szezonban mindhárom zeneszerzőnek felújították egy-egy operáját, a Don Giovanni és A Rajna kincse mellett sok évtized után ismét színre került a Danaé szerelme is.

02_geo_412379-2-die-liebe-der-danae-premiere-25-02-07--c--geoffr.jpgVincent Wolfsteiner (Pollux) - fotó: © Geoffroy Schied

Bár Richard Strauss igen jó véleménnyel volt saját operáiról, de valószínűleg nem csak az utókor állapította meg, hogy az œuvre jelentős hányada korántsem időtálló remekmű, nyilvánvalóan nem véletlenül nem is maradt meg az összes operája a műsorrenden. Másként tekint azonban a nagyvilág az életműre, mint azok a legjelentősebb német anyanyelvű színpadok (Bécs, Drezda, München, és talán Berlin is), melyek az örökség legfontosabb ápolói és továbbvivői. Ezek a vezető operaházak kötelességüknek érzik, hogy a főművek mellett a többnyire másod- és harmadosztályú Straussokat is rendre leporolják – az ott „elvárható”, osztályon felüli minőségben.

03_ritt476371841_18484198312051966_4723032369200945629_n.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Geoffroy Schied

A tizenöt befejezett opera harmadánál – Salome, Elektra, A rózsalovag, Ariadné Naxosz szigetén és Az árnyék nélküli asszony (ez utóbbi esetében a szerzőpáros azért kissé elveszett az általuk kreált szimbólumok erdejében) – nem merül fel minőségi kérdés, ám a fennmaradó tízet erős kritikával szokták illetni, műsorra tűzésükkel is jóval kevesebben bajlódnak. Nem megkerülhető tény, hogy a Salome utáni alkotások társszerzője Hugo von Hofmannsthal volt, akivel az utolsó két közös munka (Egyiptomi Heléna, Arabella) már magán viseli a túlírás bélyegét, melyet aztán Strauss későbbi szövegírói végképp képtelenek voltak kordában tartani. Az operaszerző Strauss a jeles író nélkül soha többet nem is talált korát megszólító, izgalmas alaptémát, tekintetét egyre inkább egy idealizált múltra vetette.

04_ritt_476605613_18483985282051966_6431260629358855984_n.jpgAndreas Schager (Midas) és Malin Byström (Danaé)
Fotó: © Monika Rittershaus

Strauss a Danaé szerelmét könnyed vígoperának kezdte írni, ám végül két és háromnegyed órás játékidejű, ám három mondatban összefoglalható cselekményű, már-már megtanulhatatlan szerepekkel tarkított, gyönyörű zenéket is tartalmazó gigantikus monstrum lett belőle. Mintha a komponista beleszeretett volna az általa varázsolt hangerdőbe, és a valóban lenyűgöző technikai tudását újra és újra megcsillantva egyszerűen képtelen volt letenni a tollat. Pedig, ha sikerült volna legyőznie az egóját és megelégszik egyetlen másfél órás felvonással, számos színház játszaná ma is a művet.

5a_12382-32-die-liebe-der-danae-premiere-25-02-07--c--geoff.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Geoffroy Schied

Richard Strauss utolsó előtti befejezett operájában (melynek csak a főpróbáját hallhatta 1944 nyarán Salzburgban, az 1952-es ősbemutatót már nem érte meg) mintha azt a célt tűzte volna maga elé, hogy patikamérlegen egyensúlyba hozza a Wagner és Offenbach közti sok évtizedes, zsigeri művészi ellentétet. A Danaé szerelmének alapötlete ugyan Hofmannsthaltól való, az író már rég halott volt, mire a zeneszerző kedvet kapott a téma kidolgozásához. Joseph Gregor, az új librettista pedig elsősorban elméleti színházi szakember volt, egyetlen munkájában sem tudott igazán Strauss szerzőtársává nőni. Talán ezért nem születhetett meg az Orfeusz az alvilágban és Az istenek alkonya 20. századi szerelemgyereke, helyette egy olyan óriáscsecsemő jött a világra, amellyel legfeljebb a koros apa volt maradéktalanul elégedett.

06_412392-die-liebe-der-danae-2025-c-m-ritterhaus.jpgJelenet az I. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

A mű iránti fanyalgást azonban ezúttal jórészt felülírja a müncheni Strauss-kultusz, ami nemcsak a közönség feltétlen rajongását jelenti kedvence iránt, hanem a Bayerische Staatsoper maradéktalan elkötelezettségét is az életmű többnyire homályban maradó részeinek feltárásában. A tavasszal bemutatott produkciónak stabil alapnál jóval többet biztosított a Bayerisches Staatsorchester, mely egykor évtizedeken keresztül tudhatta tagjai között Franz Strauss-ot, a zeneszerző édesapját.  Irigylésre méltó az a kíváncsi magabiztosság, amivel birtokolják a nehéz zenei szövetet. Hallhatóan nem csupán penzumként élik meg a fárasztó mű előadását, hanem ünnepként. Sebastian Weigle egy évtizede Frankfurtban már vezényelte az operát. Napjaink egyik legnagyobb formátumú, ám sztárallűröktől mentes német karmestereként, hosszú operaházi tapasztalattal a háta mögött végig vigyázott az arányokra, így énekeseit véletlenül sem temette maga alá a gigantikus zenei szövet.

07_die_liebe_der_danae25_m_bystroem_a_schager_c_m_rit.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

A „mitológiai vígoperaként” aposztrofált, napjainkra szinte csak az irodalomtörténészek számára evidens ókori utalásokkal tűzdelt, számos statikus és párbeszéden alapuló jelenetet tartalmazó Danaé szerelme nem tartozik azok közé az operák közé, melyek könnyen megadják magukat a 21. századi színpadnak. Nagy formátumú koncepcióra, illetve rendezőre van szükség ahhoz, hogy a mű előadása ne fulladjon totális unalomba, és még egy is  érvényes olvasatot kapjon a néző. Claus Guth (egy nyugat-német bankigazgató fiaként) határozott kapitalizmus-kritikaként vette górcső alá az operát. A csődközelbe jutott, végső elkeseredésében saját lányát is áruba bocsátó Pollux király maga Donald Trump lett (ami valóban szemtelen és mulatságos gesztus), az ő irodaházának sokadik emeletén játszódik a történet. Színarany repülőn, erősen revüs arany öltönyben érkezik ide Jupiter – Danaé kérőjének, Midasnak öltözve –, s egyáltalán, az egymás mellett a végsőkig kitartó szerelmespáron kívül mindenki más finoman(!) elrajzolt kabaréfigura lesz, az istenek és Jupiter elhagyott szeretői összekacsintanak Offenbach alakjaival.

08_die-liebe-der-danae-bayerische-staatsoper-102_h-558_v-img_16_9_xl_w-994_-e1d284d92729d9396a907e303225e0f2d9fa53b4.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

Guth azonban nem csupán komédiát rendezett (már amennyire maga a „vígopera” megengedi ezt), a jelenetek is gondosan vannak lerendelkezve és a szereplővezetése is mintaszerű. Helyesen ismerte fel azt is, hogy bár a köznyelv az operát csak Danaéként emlegeti, a mű fókusza a Saloméval vagy az Elektrával ellentétben itt nem a főhősnőn van, hanem a lány minden csábítást és realitást felülíró szerelmén. A rendező a komikus vonalon túl erről a tiszta, állhatatos érzelemről mesél, ami végül Jupitert is meghátrálásra kényszeríti, sőt még a világ pusztulását is képes túlélni.

09_476293904_18483985273051966_7171342399490190656_n.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

Abban persze van némi irónia, hogy a produkció Európa egyik legkényesebb és leggazdagabb közönségének készült, amelyik megérti és elkacarászik akár még az elé tartott görbe tükrön is – de a nagystílűséget azért elvárja a színpadtól. Michael Levine díszlete szokás szerint pazarra is sikeredett, a hatalmas irodaház mozgatható főfala, az időnként láthatóvá tett, Olimposzként funkcionáló felsőgépház, vagy a forgatható túlméretezett arany ágy nyugalommal töltheti el a tehetős münchenieket – ezúttal is jól látszik, hogyan használták fel adójuk euró-tízezreit.

10_476179344_18483985330051966_5134690034964860256_n.jpgChristopher Maltman (Jupiter) - fotó: © Monika Rittershaus

A szinte állókép-szerű III. felvonás végén Jupiter oly hosszan tépelődik, hogy ahhoz képest Wotan búcsúja a Pezsgőáriának tűnik. Az utolsó percekben Guth kilép az addig következetes meseszövésből, és Strauss fájdalmasan szép akkordjaira elkezdi vetíteni a háborúban lebombázott bajor főváros és az operaház korabeli filmfelvételeit. „Hogy leégett a müncheni Hoftheater (...), ahol életem végén tíz Strauss-produkció által a teljességnek, a zeneszerző megvalósult álmának legáthatóbb érzését tapasztaltam – ez volt életem mindenkor legnagyobb katasztrófája, amelyre nincs vigasztalás, és idős koromban nincsen remény...” – írta 1945 tavaszán a zeneszerző. A Staatsoperben pedig a videó láttán szinte megáll a levegő. És akkor a fekete-fehér kockákon beúszik a kertjében sétáló koros Richard Strauss, és a kamerába mosolyogva szembenéz a közönséggel... Minden kiszámítottsága, akár szirupossága ellenére is nagy, torokszorító színházi pillanat ez, zene és kép találkozása egy magasabb régióban.

11_474943891_18483985291051966_8226734919985156299_n.jpgJelenet a II. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

Ha Münchenben Richard Strauss-premiert tartanak, az kizárólag a rendelkezésre álló legjobb szereposztással képzelhető el. Így történt ez a Danaé szerelme esetében is, nyugodtan lehetett volna rögzíteni a zeneileg hibátlan előadást referencia-felvételként is. Méltán ünnepelte a közönség a címszereplő Malin Byströmöt. Finom alakítás, alázattal járja végig a társadalmi bukással párhuzamos érzelmi megtisztulást. A hang maga nem különösebben egyedi vagy jelentős, de a szólam makulátlanul kidolgozott és míves. A svéd szoprán érti és érzi a stílust.

12_ci23x11-w2000.jpgMalin Byström (Danaé) - fotó: © Monika Rittershaus

Az este valódi főszereplője azonban Christopher Maltman volt Jupiterként. A főistenek magvas basszbaritonja szólal meg, olyan minőségben, aminek ma világszerte sem sok párja akad. A művész ennek a hangnak nemcsak ura, hanem parancsolója is, dikciója mintaszerű, minden szót magáévá tesz és értelmez. Emellett Maltman színészként is jelentős. Kiélvezi Jupiter sokszínű szerepét, egyszerre rettegett főisten és szemtelen ripacs, hódító férfi és lépésről lépésre megroggyanó ember, akiben azért mindig marad annyi tartás, hogy felülről nézze a történéseket. Lehet abban valami, hogy azok az énekesek, akik rendszeresen motoroznak, átélik a két kerék és a sok lóerő nyújtotta szabad életérzést (Maltman mellett például Iréne Theorin), egészen másfajta energiákat tudnak a színpadon is felszabadítani önmagukban.

13_36991585-christopher-maltman-3la1ci4wjmec.jpgChristopher Maltman (Jupiter) - fotó: © Monika Rittershaus

A bayreuthi próbaáradat ellenére sikerült lukat találni Andreas Schager határidőnaplójában, így elénekelhette Midas, ha nem is wagneri terjedelmű, de kellemetlenül magasra írt és többször finomra hangolt szólamát. Lehet szidni Schager hangját és technikáját, ám azt nem árt tudatosítani, hogy fachjában ma nem nagyon van jobb nála. Ezt a kényes szerepet is nagyobb erőlködés nélkül kicsikarja magából, játékában pedig van valami hétköznapi oldottság, ami mindig szimpatikussá teszi alakításait. A nemrég még vezető tenorszerepeket éneklő Vincent Wolfsteiner nagy vehemenciával vetette bele magát Pollux rövidebb, de heródesi igényességű szólamába. Egy félkomolyan handabandázó Trump-hasonmást látni már önmagában is maradandó élmény!

14_liebe_der_danae_25_m_bystroem_c_m_ritter-768x512.jpgJelenet a III. felvonásból - fotó: © Monika Rittershaus

Az I. felvonás kettősében szépen szekundált Malin Byströmnek Erika Baikoff, míg az utolsóban remek magánszámot vágott ki Merkúrként Ya-Chung Huang. Az opera visszatérő szereplője Jupiter négy elhagyott szeretője, Szemelé, Európa, Alkméné és Léda. A cselekményre nincsenek sok befolyással, ám zeneileg nem érdektelen negyedóráikat igen rafináltan komponálta meg Richard Strauss. Afelett, hogy tökéletes összhangban énekelt Sarah Dufresne, Evgeniya Sotnikova, Emily Sierra és Avery Amereau, még arra is volt erejük, hogy négy teljesen különböző, önmagukban és együtt is rettentő, de szórakoztató karaktert alakítsanak.

15_ritt_476304567_18484198345051966_6349592023725704536_n.jpgAz opera zárójelenete - fotó: © Monika Rittershaus

Általában évtizedenként egyszer valamelyik jelentős német operaház előveszi a Danaé szerelmét, hogy meggyőződjenek a korábbi ítélet helyességéről. Az a müncheni produkció láttán is leszögezhető, hogy Richard Strauss utolsó előtti operája megfelelő helyeken porosodik a kottatárak mélyén. Ha azonban előkerül onnan, kizárólag a Bayerische Staatsoperéhez hasonló zenei és színpadi minőségben szabad prezentálni az opust.

 

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Richard Strauss Bayerische Staatsoper Christopher Maltman Andreas Schager Claus Guth Sebastian Weigle Danaé szerelme Malin Byström

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3218925762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Benzwi (1) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (3) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (2) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Äneas Humm (1) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (5) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az emberi hang (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A hallgatag asszony (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (5) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (53) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) Barbara Hannigan (1) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (8) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (19) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benedikt von Peter (1) Benjamin Britten (15) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (262) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (3) Bregenzer Festspiele (1) Brenda Rae (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (5) Cameron Shahbazi (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (5) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Maltman (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (4) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cornelius Meister (2) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Danaé szerelme (1) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Cohen (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (12) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (2) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (4) évforduló (53) Evgeny Titov (1) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festival della Valle d’Itria - Marina Franca (2) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (2) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gabriel Fauré (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (9) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (2) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (2) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (9) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (32) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krausz Mihály (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (4) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Landestheater Coburg (1) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (8) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (22) Mahagonny (4) Makropulos-ügy (3) Malin Byström (1) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolai Schukoff (2) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (137) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (7) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Köln (4) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Owen Wingrave (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (8) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Pénélopé (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Peter Rose (1) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Rajna Martin (1) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Glöckner (1) Richard Strauss (21) Richard Wagner (43) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rosie Aldridge (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (6) Sámson és Delila (2) Samuel Hasselhorn (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (4) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Siyabonga Maqungo (2) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (8) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (2) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stefan Klingele (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (3) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tankréd (1) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (3) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása