A kékszakállú herceg utolsó asszonya

2025.08.08. 15:04 caruso_

A magyar operajátszásnak nagyjából az 1950-es évek óta – tehát háromnegyed évszázada – két valóban releváns alapkérdése maradt (nem az, hogy: „Ki lesz az új igazgató?”, illetve, hogy: „Le merészeli-e venni a műsorról a »Nádasdy«-Bohéméletet”?), miszerint: „Van-e az Operaháznak ikonikus Bánk bánja?”, valamint: „Sikerül-e kinevelni Bartók színpadi műveinek örökségét tovább vivő karmestert?” Amennyiben mindkét válasz igenlő, a hazai operajátszás jövője aktuálisan biztosítva van.

1_tfe_blaubart_voix-humaine_foto-monika-rittershaus_54648094405_o.jpgFlorian Boesch (A kékszakállú herceg) és Christel Loetzsch (Judit)
Fotó: © Monika Rittershaus

A két kérdés természetesen a műfaj hazai, örökké széttartó, mégis elválaszthatatlan két útját is szimbolizálja, hiszen míg a Bánk bánok a konzervatív vonalat, mi több, a nemzet egységét hivatottak megtestesíteni, addig az élő bartóki hagyományokra a magát a nagyvilágban is pozicionálni szándékozó nyugatos értelmiség, valamint a külföld kíváncsi igazán. Míg Erkel és köre sohasem lesz nemzetközi valuta, Bartók szellemi öröksége még mindig az. A zeneszerzővel egykor dolgozó karmesterek (Egisto Tango, Sergio Failoni és Ferencsik János) és a zenekar maga is generációról generációra hagyományozta az unikális, ősforrásból származó tudását, hiszen A fából faragott királyfi 1935-től, A kékszakállú herceg vára 1936-tól, A csodálatos mandarin pedig 1945-től kisebb-nagyobb megszakításokkal a törzsrepertoár részét képezi. A „fiúk” és „unokák” után napjainkra a „dédunokák” generációján van a sor, hiszen Kovács János vagy a Fischer-testvérek lassan leteszik pálcájukat.

2_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-2_54641606930_o.jpgChristel Loetzsch (Judit) és Florian Boesch (A kékszakállú herceg)
Fotó: © Monika Rittershaus

Az operaházi Bartók-hagyományok örököse/várományosa az a Rajna Martin lehet, aki Győr és Kolozsvár után idén júliusban immár nemzetközi vizeken, a Tiroler Festspiele Bartók- operapremierjének egyetlen magyar közreműködőjeként interpretálhatta az operát. (Az 1997-ben alapított, egykor nem különösebben nívós, leginkább Wagner műveire építő fesztivál Erlben 2018-ban kezdett el szárnyra kapni, amikortól Bernd Loebe, a frankfurti opera vezetője színháza fiókintézményeként kezelte. 2024 nyarától Jonas Kaufmannt nevezték ki intendánsnak.) Bár A kékszakállú herceg vára kétségkívül a külföldön legtöbbet játszott magyar opera (s az egyetlen, melyet szinte mindig magyarul is énekelnek), a határon túli előadóknak-befogadóknak koránt sincs – és nem is lehet – olyan mély kötődése Bartók zsigeri zenéjéhez és Balázs Béla sokrétegű szövegéhez, mint a mű szülőföldjén. A világban 20. századi opera-különlegességként tekintenek az opusra, ami ráadásul egyfelvonásos, tehát szellemi párdarabot kell hozzá találni, hogy teljessé váljon az este. Erlben Francis Poulenc 1958-as monoperájára, Az emberi hangra (La Voix humaine) esett a vezetőség választása. Merésznek tűnhet egy tiroli falucskában bemutatni a műveket, az eredmény azonban az igazgatóságot igazolta, hiszen mindhárom estén megtelt az új fesztiválszínház tekintélyes nézőtere.

3_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-3_54640447332_o.jpgChristel Loetzsch (Judit) és Florian Boesch (A kékszakállú herceg)
Fotó: © Monika Rittershaus

A Tiroler Festspiele láhatóan nem takarékoskodott az est költségvetésén, mely 2026 márciusában a Maggio Musicale Fiorentino keretein belül is színre kerül Firenzében. A produkció színrevitelére napjaink egyik legnevesebb rendezőjét, Claus Guth-ot kérték fel. A német alkotó Kékszakállúja elsőre inkább egy nagy formátumú vázlatnak tűnt egy leendő jeles interpretációhoz, mintsem kész víziónak. Az alkotó nem tudta – vagy nem is akarta – eldönteni, hogy a „kint”-et, vagy a „bent”-et, tehát a történéseket vagy inkább a mögöttest állítsa fókuszába. A produkció egyszerre volt kisrealista és álomszerű, ezzel némileg azt sugallva, mintha Guth A csavar fordul egyet gondolati síkján próbálta volna megközelíteni a Kékszakállú herceg „várát”.

4_tfe_blaubart_voix-humaine_foto-monika-rittershaus_54648006604_o.jpgChristel Loetzsch (Judit) és Florian Boesch (A kékszakállú herceg)
Fotó: © Monika Rittershaus

A Prológ alatt egy jól szituált macsó pasi és egy erősen elázott menyasszony érkezik a színre, a semleges fekete térbe, miközben egy napszemüveges nő bámulja őket. A mesteri világítás (tervező: Michael Bauer) és a „kulcsról kulcsra”, darabonként összeálló falak, a semmiből reális szobává váló díszlet (tervező: Monika Korpa) vezeti Juditot a teljesség felé. (Az erli színpad felszereltsége és a műszak precizitása a világon bárhol megállná a helyét!) Miközben a férfi gazdagsága feltárul előtte, ő nem vesz tudomást a rá leselkedő régi asszonyok árnyairól. Az olykor elterelő hadműveletként működő látványos jelképekkel (kandallótűz, hamvveder, havazás stb.) megtűzdelt produkció vége borítékolható: Judit megkapja ugyanazt a rózsaszín koktélruhát mint elődei – és ő is emlékké válik.

5_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-10_54644853252_o.jpgFlorian Boesch (A kékszakállú herceg) és Christel Loetzsch (Judit)
Fotó: © Monika Rittershaus

A nem különösebben megrendítő Kékszakállú-interpretáció azonban a szünet után Az emberi hang produkciója által olyan felhangot kap, amely totálisan felülírja a korábban látottakat. A Poulenc-opus ugyanis Claus Guth olvasatában nem egy másik opera előadása lett a szünet után, hanem kiegészítője, már-már görbe tükre Bartók művének. Az ember hang ugyanazzal a színpadi szituációval indul mint A kékszakállú herceg vára (nyitány gyanánt a Concerto III. tételét használják a némajátékhoz), ám amikor a pár eltűnik, a rájuk leselkedő napszemüveges Nőre kerül a fókusz, aki kivesz egy hotelszobát, ahol végzetes tettére készül. Poulenc háromnegyedórás remeke annyira egyértelmű szituációkat és lélektani folyamatokat tartalmaz, hogy szinte „megrendezi önmagát”. Guth a Nagy Csavart a mű utolsó harmadára tartogatja, amikor is a Nő otthagyva szállodáját beállít a szerelméhez – a Bartók-mű zárópózába merevedett Kékszakállú herceghez(!) –, hogy személyesen kérje számon, miért is hagyta el őt a férfi. A benyugtatózott, teste és érzelmei felett egyre kevésbé uralkodni képes asszony végül pisztolyt ragad… A rendező így vesz elégtételt a hercegen – a női nem nevében. Ezzel a második résszel teljessé válva jelentős szellemi utazás lesz az est, mely így a Bartók-művet is újszerű fényben világítja át.

6_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-12_54646018100_o.jpgFlorian Boesch (A kékszakállú herceg) és Christel Loetzsch (Judit)
Fotó: © Monika Rittershaus

A produkciót vezénylő Rajna Martinnak sikerült egyszerre újat és valójában nagyon is régit mutatnia A kékszakállú herceg várával. Interpretációjában A fából faragott királyfi népzenei alapokra épülő szecessziós testvérdarabja szólal meg a maga rafinált tisztaságában – Budapesten a partitúrára az évtizedek alatt rárakódott világvége-dráma nélkül. Hiszen a Kékszakállú valóban nem az impotencia, a végső magába fordulás operája, szerelmi csalódott írója alig volt harminc éves, amikor befejezte művét. Egy Bartók és Balázs Béla nyelvét értő, a zeneszerzővel nagyjából azonos éveit taposó karmester valószínűleg éppen ezért tudhatott frissebb hangokat elővarázsolni az opera zenekari szövetéből (még ha a zenekar nem is mindig volt képes adekvát módon fogadni az instrukciókat).

7_tfe_blaubart_voix-humaine_foto-monika-rittershaus_54648006974_o.jpgBarbara Hannigan (A Nő) - Fotó: © Monika Rittershaus

Az est húzóneve és sztárja az a Barbara Hannigan volt, akinek évek óta egyik fő attrakciója éppen Az emberi hang – melyet koncerteken nem „csak” énekelni, hanem egyszerre vezényelni is szokott. A virtuóz mutatvány ezúttal szerencsére elmaradt és így a kanadai művésznő koncentrálhatott a figurateremtésre is. Hannigan osztályon felüli muzsikus, kegyetlenül tud bánni a hangjával, és jelenlegi vokális állapotával is tisztában van. Nem is akar nagyot énekelni, könnyed, makulátlanul kontrollált hangja éppenhogy betölti a teret. (Hiába lett ikonikus száma a Le Grand Macabre koloratúráriája, melyet látszólag vagányan mókázott végig, a szoprán valahol mégis egy régi vágású primadonna, abból a fajtából, amelyik nem bújik bele az aktuális figura bőrébe, hanem épp ellenkezőleg, mindegyik színpadi alakja valóban ő maga.) Az emberi hang esetében sem egy asszony drámáját láttuk, inkább egy kifogástalan és izgalmas Hannigan Show-t.

8_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-9_54644478432_o.jpgBarbara Hannigan (A Nő) - Fotó: © Monika Rittershaus

Egészen más habitusú művész a Kékszakállút éneklő Florian Boesch. Az osztrák basszbariton a legritkább esetben vállal el operaszerepeket, ha színpadra lép, akkor is elsősorban szcenírozott oratóriumokban, melyek a dalok mellett repertoárja gerincét képzik. Pedig remek színpadi karakter, férfias, magabiztos, mégis esendő – méltó szellemi partnere Claus Guthnak. Magvas hangját öröm hallgatni, s bár bizonyos magyar magánhangzók (a, e) hiányoznak artikulációs készletében, szövegmondása plasztikus és érezhetően érti is, amit énekel. Nem így a Judit szerepére szerződtetett Christel Loetzsch, akinek habitusában akár benne is lehet a figura, de a megvalósításkor csak a legprimerebb rétegig jutott el. Későn kezdte el a tanulást, vagy nem volt eléggé motivált, de a szólamot se tudta biztosan – a csúcsmagasságok biztos megszólaltatására azért ügyelt –, a számára idegen szöveget pedig több alkalommal egyszerűen elkente, talán annak tudatában, hogy úgysem érti senki a nézőtéren. Peche volt, az utolsó a sorozat utolsó estéjén is legalább fél tucat magyar anyanyelvű nézője volt az előadásnak.

9_tfe_blaubart_voix_foto-monika-rittershaus-8_54645641915_o.jpgFlorian Boesch (A kékszakállú herceg) és Barbara Hannigan (A Nő)
Fotó: © Monika Rittershaus

Hogy ez sok, vagy kevés? A többszörös magyar érintettségű, fontosra sikerült produkcióról – természetesen – ezúttal is csak minimálisan vett tudomást a hazai „szakma”. Úgy tűnik, a kultúrával foglalkozó újságírók számára idén is fontosabb volt a kiválóan működő sajtóosztály meghívására St. Margarethenbe buszozni, hogy ott aztán többen életük első Wagner-előadására csodálkozzanak rá, mintsem rácsodálkozni arra a valódi színházi minőségre, amit a „semmi közepén”, egy kis tiroli falu operafesztiválja nyújtani képes. Ha pedig egy művészfolyosón Anna Netrebko és Jonas Kaufmann várakozik, hogy gratulálhasson Barbara Hannigannak, akkor abban a tíz percben Erl egy európai operaközpont.

1 komment

Címkék: beszámoló Bartók Béla A kékszakállú herceg vára Florian Boesch Francis Poulenc Az emberi hang Tiroler Festspiele Erl Claus Guth Rajna Martin Barbara Hannigan

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr3918923942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.08.09. 07:51:54

Súlyos a kritika a hazai művészeti élet, azok vezetői és kritikusaival szemben.

Alighanem itt is az a kontraproduktív szellem uralkodik, mint számos hazai sportszövetségben.
S ugyanazok miatt....

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adam Benzwi (1) Adam Smith (1) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (5) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (8) Aigul Akhmetshina (1) Ailyn Perez (2) Ain Anger (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Albert Pesendorfer (1) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (2) Alice Herz-Sommer (1) Alik Abdukayumov (2) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Alvis Hermanis (1) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amélie Niermeyer (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (3) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (2) Andrea Chénier (2) André Schuen (4) Äneas Humm (1) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angelika Kirchschlager (1) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (2) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Goryachova (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Annette Dasch (5) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (4) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (3) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az emberi hang (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (2) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A hallgatag asszony (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (5) A köpeny (3) A láng (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A rózsalovag (1) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (53) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) Barbara Hannigan (1) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (9) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (8) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (19) Bayerische Theaterakademie München (12) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benedikt von Peter (1) Benjamin Britten (15) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (262) Billy Budd (2) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (3) Bregenzer Festspiele (1) Brenda Rae (1) Bretz Gábor (4) Brigitte Fassbaender (1) Brindley Sherratt (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (5) Cameron Shahbazi (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (5) Christine Schäfer (1) Christof Loy (5) Christopher Maltman (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (3) Claudio Monteverdi (3) Claus Guth (4) Clémentine Margaine (1) Conchita Wurst (1) Corinne Winters (1) Cornelius Meister (2) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Damiano Michieletto (2) Danaé szerelme (1) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Cohen (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (2) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (12) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (4) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (3) Dorothea Röschmann (1) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ekaterina Gubanova (1) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) Elena Maximova (3) elfeledett magyar énekesek (35) Elina Garanca (2) Elisabet Strid (1) Eljegyzés a kolostorban (1) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (2) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (7) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (4) évforduló (53) Evgeny Titov (1) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festival della Valle d’Itria - Marina Franca (2) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (8) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Florian Boesch (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (2) Francois-Xavier Roth (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Freddie De Tommaso (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gabriel Fauré (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georgy Vasiliev (2) Georg Friedrich Handel (9) Georg Nigl (3) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (4) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (9) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (42) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) Graham Vick (1) Gregory Kunde (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Günther Groissböck (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (2) Hans Werner Henze (1) Három nővér (2) Háry János (4) Hector Berlioz (2) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Herbert Wernicke (2) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Huw Montague Rendall (2) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (48) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (3) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) Ivor Bolton (1) I pazzi per progetto (1) Jacquelyn Wagner (2) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (2) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) Johan Reuter (1) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julian Prégardien (1) Julius Caesar (3) Juraj Valčuha (1) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karolina Gumos (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katja Kabanova (2) Katonák (Die Soldaten) (4) Keith Warner (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (9) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (3) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (2) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Koós Margit (1) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (32) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krausz Mihály (1) Krénusz József (1) Krisztof Warlikowski (2) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (4) Laczkfi (1) Laczó István (1) Ladislav Elgr (2) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Landestheater Coburg (1) Lángok (Plameny) (1) Laura Aikin (3) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (2) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (8) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Linda Watson (2) Lisette Oropesa (1) Liv Redpath (3) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (22) Mahagonny (4) Makropulos-ügy (3) Malin Byström (1) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc-André Dalbavie (1) Marc Albrecht (3) Marc Minkowski (2) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Martin Winkler (2) Márton Dávid (3) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melancholie des Widerstands / Az ellenállás melankóliája (1) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (4) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michael Spyres (1) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (6) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolai Schukoff (2) Nikolaus Habjan (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nikolay Borchev (3) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (3) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Odüsszeusz hazatérése (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olesya Golovneva (2) Olivier Py (2) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (137) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (7) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (8) Oper im Steinbruch St. Margarethen (1) Oper Köln (4) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeo (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Owen Wingrave (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (2) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (8) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavel Cernoch (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Pénélopé (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Peter Rose (1) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (3) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Rajna Martin (1) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (3) René Pape (3) Ricarda Merbeth (3) Riccardo Muti (1) Richard Glöckner (1) Richard Strauss (21) Richard Wagner (43) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (2) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rosie Aldridge (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (4) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (6) Sámson és Delila (2) Samuel Hasselhorn (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Schön ist die Welt (Szép a világ) (1) Sebastian Weigle (4) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simone Young (2) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Siyabonga Maqungo (2) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (45) Staatsoper Berlin (8) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatsoper Stuttgart (2) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stefan Klingele (1) Stéphane Degout (3) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (3) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (5) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) Szilágyi Arabella (6) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tankréd (1) Tannhäuser (5) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (2) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Massimo Vincenzo Bellini (1) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (22) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (3) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (2) Tómas Tómasson (2) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (7) Trójaiak (2) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (4) Vera-Lotte Boecker (1) Vera Nemirova (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (6) Violeta Urmana (1) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (2) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Walter Benjamin (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Bankl (3) Wolfgang Koch (4) Wozzeck (2) Written on Skin (1) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása