Karel Burian Magyarországon - beszélgetés Szabó Ferenc Jánossal

2021.04.21. 11:51 caruso_

cri_812.jpgA járvány miatt viszonylag csendben látott napvilágot tavaly ősszel a Karel Burian és Magyarország című könyved. A jeles cseh tenor nagyjából 100 éve működött Budapesten. Kortársai közül Környei Béla neve talán többet mond a hazai olvasóknak, a világkarriert befutott, itthon letelepedett Georg Anthesé szintén. Miért érezted fontosnak, hogy éppen Burian életét írd meg?

Karel Burian minden idők egyik legjelentősebb tenorénekese volt, egy rendkívül sokoldalú művész. Karrierjének feldolgozása jóval több, mint csupán egy régi énekes sikereinek felsorolása. Az operajátszás történetének egyik legizgalmasabb korszakában működött: a 19. és 20. század fordulóján, a modern operai intézményrendszer hajnalán. Ráadásul nagyon hosszú ideig, majd’ negyed évszázadon át szinte évente fellépett Budapesten, volt, hogy 30-40 előadást is vállalt (plusz még jónéhányat, amit lemondott az előadás napján), tehát azt mondhatjuk, hogy a századforduló magyar zeneéletének meghatározó egyénisége volt. Életútja tehát önmagában is érdekes, de ezen keresztül a nemzetközi és a budapesti operajátszásról is nagyon sok mindent megtudhatunk.

Érdemes azt is tudni, hogy bár elsősorban wagneri hőstenorként tartják őt számon, de valójában nem specializálódott Wagner-szerepekre, egész pályája során repertoárján tartott virtuóz francia és olasz szerepeket is. A különböző repertoárok előadói stílusa sajátos módon összevegyült az éneklésében, olaszosabban énekelt Wagnert és hősiesebb felfogásban például Massenet operáit. Tovább árnyalja a róla kialakítható képet, hogy egy olyan korszaknak volt világszerte ünnepelt Wagner-énekese, amelyben kétféle Wagner-stílus létezett párhuzamosan. A zeneszerző halála után ugyanis gyökeresen megváltozott a Wagner-operák előadói stílusa, kialakult egy sajátos bayreuthi stílus, amely azonban eltért Wagner eredeti elképzeléseitől. Így bár Bayreuth neve egyet jelentett a „hiteles” Wagner-előadásokkal, valójában azok az énekesek, akik még Wagnerrel tanulták be a szerepeiket, inkább másutt léptek fel a századfordulón, Bayreuth pedig egy új énekesgenerációt nevelt fel. Burian nem felelt meg a bayreuthi elvárásoknak, viszont hangfelvételei arról tanúskodnak, hogy előadói stílusa közelebb állt Wagner eredeti elképzeléseihez.

A könyv története amúgy egy szemináriumi dolgozattal kezdődött: Tallián Tibor Richard Wagner A nibelung gyűrűje című művéről tartott egy kurzust a Zeneakadémián, s e kurzuson a doktori iskola hallgatójaként én is részt vettem. Az első félév végén Tallián tanár úr javasolta, hogy ha már régi magyar vonatkozású hangfelvételekkel és a magyar operajátszással foglalkozom, akkor nézzem meg a Trisztán és Izolda budapesti bemutatójának körülményeit. A javaslat telitalálatnak bizonyult: 2012-ben védtem meg a Karel Burian és Magyarország című doktori disszertációmat, ami a most megjelent könyv alapját képezte.

 

burian_konyv_borito_vegleges_cr.jpgBurian Pestre érkezése szerintem egybe esik valódi a hazai Wagner-kultusz kezdetével is, melynek egyik mérföldköve a Trisztán és Izolda régvárt operaházi bemutatója volt. Burian hosszú pesti működése mennyire teremtett hagyományt? Anthessel ellentétben sohasem tanított, mégis milyen hatása volt azokra a művészekre, akik utána átvették a szerepeit?

Igen, Burian és a Trisztán és Izolda magyarországi premierje hatalmas Wagner-kultuszt idézett elő 1901-ben és az azt követő években. Hogy csak néhány példát említsek: Bartók egy levelében korholja édesanyját, hogy bár tizenháromszor játszották a Trisztánt a szezonban, ő egyszer sem jött el megnézni az előadást – Bartók nyilván többször is, hiszen később legnagyobb Wagner-emlékei között emlegette a budapesti Trisztán-előadásokat. Kodályról feljegyezték, hogy fejből zongorázta az opera előjátékát. Kálmán Imre még 1909 körül is etalonként tekintett az 1901-es Trisztán-előadásokra, míg Csáth Géza és Végh János a 20. század első évtizedében komponált dalaiban konkrét Trisztán-idézeteket találunk. Buriannak oroszlánrész jutott ebben a sikerben.

Hogy mennyire teremtett előadóművészi hagyományt, azt nehéz megválaszolni. A következő korszak legjelentősebb magyar Wagner-tenorjai közül Székelyhidy Ferenctől nem ismerünk Wagner-felvételt. Pilinszky Zsigmond hazai recepciója nem volt egyértelműen pozitív, s itthon némileg háttérbe is szorult. Závodszky Zoltán – bár Székelyhidyvel és Pilinszkyvel ellentétben egyszer sem lépett fel Bayreuth-ban – kétségkívül a század közepének legjelentősebb magyar Wagner-tenorja volt, de csak a pályája utolsó szakaszában készített hangfelvételeket. Így valójában nem tudjuk, hogy ő hogyan énekelt Wagner-szerepeket a fénykorában. Kései felvételei pedig inkább Anthes, mintsem Burian hatásáról árulkodnak, ami nem meglepő, hiszen Závodszky Anthes növendéke volt a Zeneakadémián.

 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire kegyetlen dolog az emlékezet. Ha mára megmaradt valami az operai közbeszédben Buriánról, az az adoma, mely szerint egy Lohengrin-előadáson – meglehetősen illumináltan – nem sikerült belépnie a hattyú-csónakba, mire kedélyesen előre sétált a rivaldához és leszólt a karmesternek: „Elnézést, karnagy úr, nem tudja, mikor jön a következő hattyú?” Valóban megtörtént az eset? Találtál hasonló adomákat? Illetve mi lehet az oka, hogy ezek a történetek maradtak fenn?

Ez az eset valóban megtörtént, de nem Buriannal és nem Budapesten. Leo Slezak fia, Walter Slezak írja le a történetet, mely édesapjával esett meg. Leo Slezak pedig nem volt részeg, hanem egyszerűen csak nem elég ügyesen lépett a hattyú-csónakba, és – mivel jó humorú énekes volt – ezzel a mondattal próbálta kivágni magát a kellemetlen helyzetből. Mindenesetre az anekdota híres lett, már Walter Slezak is írja, hogy több énekesről mesélik, s én magam is hallottam például Simándy József nevével a történetet.

Hogy miért ezt jegyezték meg Burianról Budapesten? Sajnos tény, hogy pályája utolsó szakaszában eluralkodott rajta az alkohol iránti szenvedélye. Volt egy Lohengrin-előadás, amelyen valóban részegen lépett fel, ebből jókora sajtóbotrány is kerekedett (de épp a harmadik felvonásban már józan volt!). Ugyanakkor az is tény, hogy Burian szenvedélybetegsége nem mindig gátolta az előadóművészetben. Feljegyezték, hogy Drezdában egyszer egy egész napon át whiskey-zett, majd este hibátlanul énekelte Trisztán szerepét a Semperoper színpadán. Doráti Antal visszaemlékezésében nagyon szemléletesen leírja, miként vette át kezdő korrepetitorként a másnapos Buriannal Heródes szerepét az énekes hotelszobájában. Burian egy helyen azt kérte a fiatal Dorátitól, szóljon a karmesternek, hogy ő azon a ponton levegőt fog venni, várja meg a karmester. Mivel ez a pont egy szó közepére esett, Doráti azt hitte, hogy Burian egy delíriumos szeszélyéről van csak szó, s persze nem szólt a karmesternek. Az előadáson viszont Burian valóban levegőt vett az adott helyen, de ez bele volt építve a szerepfelfogásába: a tetrarcha bizonytalanságát, jellemét erősítette – volna, ha a karmester számított volna rá…

Mindenesetre jó lenne, ha Burianról nemcsak egy téves anekdotát őrizne a magyar operatörténeti emlékezet.

 karel_burian_es_kerner_istvan_karmester_forras_operahaz_emlektar.jpgKarel Burian és Kerner István karmester Forrás: Operaház Emléktár

Tavaly, Burian születésének 150 éves évfordulóján a könyveden kívül egy másik igen fontos megemlékezés történt, a Supraphon 3 CD-n kiadta a művész összes fellelhető felvételét. Számodra – aki éppen ennek a korszaknak a hangdokumentumait is kutatod – mennyire volt ez meglepetés? Vannak a korongokon olyan felvételek, amiket nem ismertél korábban? Teljesen szubjektíven, melyik a kedvenc felvételed?

A kiadvány megjelenése nem volt számomra meglepetés, már csak azért sem, mert előtte megkerestek, s én is küldtem jó néhány adatot a CD-hez. A Supraphon lemezkiadó néhány éve megjelentette Emmy Destinn összes hangfelvételét is, ennek logikus folytatása volt most a Burian-kiadvány. A hangfelvételek közül ugyanakkor nem mindet ismertem. A könyv írása idején nem mindenhez fértem hozzá, illetve nem minden repertoár volt egyformán fontos, hiszen elsősorban Burian Budapesten énekelt szerepeivel foglalkoztam.

Hogy van-e kedvenc felvételem? Több is. Nagyon szeretem a Fra Diavolo duett-románcának német nyelvű felvételét, melyen Burian hangja egészen varázslatosan cseng a magas fekvésben. Hasonlóan nagyon szeretem a Lohengrin Grál-elbeszélését, mely 1906-ban, az énekes egyik legjobb periódusában készült. A Lohengrin „Atmest du nicht…” kezdetű felvétele pedig azért kedves számomra, mert a DLA-koncertem nyitószáma ennek az operarészletnek a Liszt Ferenc által megírt szólózongora változata volt. Tudatosan, éppen a Burian-lemez miatt választottam ezt a művet a koncert műsorára.

 27_p1150488.JPGKarel Burian - az első magyar Trisztán -Trisztán lemeze

A Zeneakadémián aktívan részt veszel a leendő énekesnemzedék képzésében is. Szoktál a növendékeknek Burian-korabeli felvételeket mutatni? Mit szólnak hozzá? Mi az, ami egy mai huszonéves számára tanulságos lehet az évszázados hangdokumentumokból?

Igen, természetesen a növendékeknek is örömmel mutatok régi hangfelvételeket. Fontosnak tartom, hogy az énekléstörténet legnagyobbjait megismerjék, hiszen zseniális énekesek működtek a világ különböző operaházaiban 110-120 évvel ezelőtt. Még ha a mai fül számára furcsán is énekelnek, akkor is érdemes elgondolkozni azon, hogy Verdi, Wagner, Puccini, Lehár Ferenc vagy Richard Strauss ezeknek az énekeseknek írták a szerepeket, az ő előadói stílusuk befolyásolta a zeneszerzők gondolkodását. Az persze változó, hogy hogyan fogadják a diákok ezeket a régi, recsegő hangfelvételeket, elég különböző reakciókról tudnék beszámolni... Előfordul, hogy egy-egy régi világnagyság interpretációja bizony keresetlen szavakat vált ki a diákokból.

Ugyanakkor remélem, hogy legalább azt megtanulják ezekből a régi felvételekből a növendékeim, hogy nemcsak egyféleképpen lehet énekelni egy-egy áriát. A korai hangfelvételek ugyanis egy olyan korban készültek, amikor még kevésbé volt uniformizált az előadóművészet, mint ma. Erről az uniformizálódásról amúgy részben éppen a hangfelvétel elterjedése, napjaink médiakörnyezete tehet. Ma ugyanis egy kattintásra van tőlünk a MET, a Covent Garden vagy a Scala, a számítógépnél, vagy az okostelefonon meg tudjuk nézni és hallgatni, hogy hogyan énekeltek néhány nappal korábban a nagy sztárok. Természetes, hogy a közönség, az ügynökségek, vagy éppen a versenyek zsűritagjai ugyanezt a színvonalat – és adott esetben ugyanazt az előadói stílust! – várják el a jelenlévő énekesektől is. Száz évvel ezelőtt ez még nem így volt. Egészen másképp énekeltek és énekelhettek mondjuk Itáliában, mint Németországban. Sőt, mint azt épp a Wagner-éneklés története mutatja, akár az is előfordulhatott, hogy Bayreuthban másképp énekelték Wagner műveit, mint Münchenben vagy Bécsben. Ez a sokféleség, az előadói egyéniség szabadabb tere reményeim szerint felszabadítóan hat a növendékekre is.

Szólj hozzá!

Címkék: könyv Karel Burian

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2816644134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (2) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (3) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (47) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (10) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (11) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (165) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) David Alden (2) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (6) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (23) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (48) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (4) Giacomo Puccini (19) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (44) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (23) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (25) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (3) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (30) Operaház (114) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (5) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (9) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (38) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (2) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (19) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Simándy József (3) Simon Boccanegra (5) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (41) Staatsoper Berlin (2) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (18) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (29) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Varga András (1) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Viktor Ullmann (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása