Egy lépés hátra

2019.06.20. 09:02 caruso_

01_10.jpgBécs operaháza május 25-én ünnepelte megnyitásának 150. évfordulóját. Az eseményt a jubileumi szezon fénypontjaként egy nagyszabású gálával és egy felújítással ünnepelték. A jeles alkalomra természetesen elsősorban a három „házi szerző”: Mozart, Wagner és Richard Strauss művei kerülhettek szóba. Noha például Strauss életműve sokkal inkább szellemileg, mint ténylegesen köthető Bécshez, hiszen operái közül a Frau ohne Schatten-en kívül egyedül az Ariadné második változatának volt ott a világpremierje. Dominique Meyer döntését megkönnyítette, hogy miközben az elmúlt kilenc évben, amióta a Staatsoper élén tevékenykedik, mindhárom komponista majd’ minden jelentős operáját felújította, októberre esik Az árnyék nélküli asszony ősbemutatójának centenáriuma is.

02_6.jpgAz opera nyitójelenete

Vitathatatlan, hogy kevés látványosabb, izgalmasabb és problematikusabb operai vállalkozás van, mint a Strauss – Hofmannsthal szerzőpáros legösszetettebb és legnehezebben értelmezhető művének színrevitele. A mű legutóbbi bécsi felújítása éppen húsz éve volt Robert Carsen freudi alapokon nyugvó rendezésében, Giuseppe Sinopoli betanításában. A produkció nem futotta ki magát, 2012-ig mindössze 28 előadást ért meg. Lecserélése olyan luxus, melyet csak akkor lehet megindokolni, ha elődjénél jobb produkció születik. Éppen ezért több mint meglepő, hogy Meyer a felújítással azt a Vincent Huguet-t bízta meg, aki korábban mindössze hét kevéssé fontos önálló rendezést készített. A francia művész a nemzetközi operai körforgásba Patrice Chéreau Elektrájának asszisztenseként került, a jeles alkotó halála óta világszerte ő tartja karban a produkciót. Már annak is több mint megelőlegezett bizalom állhat a hátterében, hogy egy nagyoperák színpadra állításában rutintalan művész nemzetközi debütálásnak színtere lehessen a Staatsoper. Meyer igazgató ráadásul az évad legfrekventáltabb produkcióját, Bécs dédelgetett operáját bízta a felettébb jóképű fiatalemberre, akinek az alkalomhoz méltó luxus szereposztást és korunk talán legnagyobb Strauss-karmesterét is ezüst tálcán kínálta.

 03_6.jpgA Dajka: Evelyn Herlitzius

Már az is nagy vétek lett volna Bécs, Strauss és a jubileum ellen, ha Huguet nem él a lehetőségekkel és egy elfuserált produkciót hoz létre. Ám még ez sem történt meg. A rendező ugyanis egyszerűen semmit sem gondolt az operairodalom egyik legösszetettebb darabjáról. Arra is képtelen volt, hogy Hofmannsthal szecessziós túlzásoktól hemzsegő meséjét értelmezze. Megkerült mindent, ami megkerülhető, a természetfeletti erőket és a cselekmény minden mögöttes tartalmát, hogy mindehelyett egy kisrealista értelmetlenséget állítson színpadra, ahol a szereplők folyamatosan a semmibe rohannak. Nem lesz sorsuk, történetük, csak énekelnek a földszínt vége felé meredve. Ennek nagyjából annyi értelme van, mint a Hupikék törpikéket színpadra állítani polgári színműként. Aurélie Maestre csúnya, primitív papírmassé díszletei akár az 1950-es években is készülhettek volna, ahogyan Clémence Pernoud kosztümjei is nélkülöznek minden nagystílűséget. Nem az a baj, hogy a kelmefestő tényleg kelmét fest, sőt feleségével együtt – bizonyára a cég reklámjaként – a kék anyagukból varrt ruhát hordanak, vagy, hogy a III. felvonásban a Dajka és a Császárné a szárazjég tengeren át kötélen rángatott csónakon érkezik, hanem, hogy a váz mögött semmiféle gondolatiság, semmiféle tartalom nincs. Lehet vállaltan klasszikus előadást létrehozni a rendezői színház ellenében, de akkor tűpontosan ki kell dolgozni a figurákat és a jeleneteket. Ennek azonban Bécsben semmi nyoma nem volt, rejtély, egyáltalán mit próbálhatott Vincent Huguet hat héten keresztül egy olyan előadáson, melyen érezhetően egyetlen rendezői utasítást sem kaptak a művészek. Egy hasonló produkció talán még működhetett 30-40 évvel ezelőtt, amikor Birgit Nilssonok és Marton Évák álltak a színpadon. Mára azonban ezek az egyéniségek eltűntek (ahogy a nagy színészek, jeles Forma 1-es pilóták és karakteres sztárséfek is…), a mostani nagyok személyiségének súlya nem tart össze egy előadást, kizárólag klasszikus vagy modern rendezői segítséggel tudnak működni. Aki ezt nem adja meg nekik, valójában cserbenhagyja őket. Ha pedig egy direktor nem zavarja haza a rendezőt a tervelfogadásról, amikor az csillogó szemekkel előadja, hogy Az árnyék nélküli asszony III. felvonásában a Meg nem született gyermekek külső karánál apró mécseseket fog vetíteni, majd a fináléban a gyerekkar besétál a világító lámpácskákkal, maga is kókler.

 04_6.jpgJelenet a II. felvonásból

Az arcpirítóan primitív és gondolatmentes színpadi megvalósításnak azért előnye is volt: egyetlen másodpercig sem kellett figyelni arra, hogy mi történik – azaz nem történik meg – a színpadon, ehelyett az összes fény az est valódi főszereplőjére Christian Thielemannra és a Bécsi Filharmonikusokra esett. A karmester gondosan kézben tartotta Strauss mamutzenekarát, alig győzte csitítani és visszafogni az együttest, hogy a partitúra minden rejtett finomsága is napvilágra kerüljön. Thielemann interpretációjában volt valami férfias szomorúság, mintha a Császár és Barak szemével nézné a magvadult asszonyokat, akik minden erejükkel megpróbálják megélni vagy éppen elfojtani ösztöneiket, miközben uruk nem vágyna egyébre, mint békességre a házi tűzhely mellett – azaz a hitvesi ágyban.

 05_5.jpgközépen: Wolfgang Koch

Legfeljebb hasonló nívójú, de a bécsinél sokkal jobb Árnyék nélküli asszony szereposztást bajosan lehet napjainkban összeválogatni. Öt egyenrangú, egymásra hangolt művész osztozott a felsőfokon birtokolt főszerepeken. Camilla Nylund okosan, bár kissé távolságtartóan énekelte a Császárnét, gondosan tartalékolva erejét a III. felvonás nagyjelenére. Alkatánál fogva inkább tűnik a Szellemkirály lányának, mint gyermekre vágyó asszonynak. Őszinte szánalmat akkor ébreszt, amikor Tosca II. felvonásbeli köntösében egy tescós partvissal söpröget Barakéknál… Az előadás legnagyobb hangja Nina Stemméé, neki sehol sincs szüksége spórolásra, készletei mintha kimeríthetetlenek lennének. Baraknéja leginkább egy unatkozó svéd háziasszonyra emlékeztet, aki inkább magazinokat lapozgat, mintsem pelenkázzon. Evelyn Herlitzius, aki néhány éve még a Färberint énekelte, most mutatkozott be a Dajka inkább mezzo fekvésben mozgó szerepében. A német szopránnak kissé mély a szólam, de mindenképpen az előadás legizgalmasabb alakítása fűződik a nevéhez. Herlitzius Dajkája nem a boszorkány ősökből táplálkozik, sokkal inkább a szépséges, ám lassú hervadásnak indult varázslónőkkel rokon. Stephen Gould Tannhäuser és Trisztán után kapta meg a Császárt, s a nagy Wagner szerepek által kikövezett útról már nem lehet visszafordulni. Ha hangjából olykor hiányzott is a könnyedség, azt maszkulin fájdalommal pótolta. Barak figuráját mintha egyenesen Wolfgang Koch számára írta volna a szerző, a jeles német bariton szinte észrevétlenül olvadt eggyé a figurával.

 06_4.jpgEvelyn Herlitzius és Camilla Nylund a III. felvonásban

Az árnyék nélküli asszony premierje a cd minőségű zenei megvalósítása ellenére aggaszó dolgokra hívja fel a figyelmet. Ha az egyik vezető operaház, melynek példát kéne mutatni a világnak, ilyen igénytelenül gondolatszegény produkcióval mer kiállni, azt sugallva, hogy mindegy mi történik a színpadon, hogyan reagálhatnak erre a kisebb színházak, melyek nem tudnak megfizetni egy Christian Thielemann és öt sztárt? Amennyiben a semmit-mondás értékké,esetleg hivatkozási alappá válik, hogyan várható el, hogy a nézők visszataláljanak az operaházakba? Az kevés lesz, ha vásári kikiáltókat szerződtetnek, akik majd azt kurjongatják: „Régen állítottunk valamit, de mára megbántuk, a díszletek újra szépek, egy ötven a pogácsa!”

Fotó: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Staatsoper Bécs Richard Strauss Evelyn Herlitzius Az árnyék nélküli asszony Nina Stemme Christian Thielemann Camilla Nylund Wolfgang Koch

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2614902938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (39) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (152) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (2) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (18) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (4) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (1) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (42) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (23) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (103) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (2) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (27) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő