Carmenség

2019.03.24. 09:04 caruso_

carmen_org_1273.jpgAz utóbbi időkben mintha a kevés megmaradt valódi jelentős rendezőegyéniség kerülni igyekezné a közönség-kedvenc operákat, érdeklődésük mindinkább az ismeretlenebb darabok felé fordul. Valószínűleg azért nem szívesen állnak neki lerágott – vagy lerágottnak vélt – csontok csócsálásának, mert egyszerűen nem érdekli őket az alaprepertoár, melyet általában a nézők is kevésbé revelatív értelmezésben szeretnek fogyasztani. Barrie Kosky ebből a szempontból is kivétel, bátran és gyakran szemtelenül merészen esik neki az alapműveknek. Színháza, a Komische Oper nemrég mutatta be a Bohéméletet, Carmen rendezését pedig 2016 nyara óta folyamatosan, sokadik szereposztásban és igen magas előadásszámban tartja műsoron az Oper Frankfurt, miközben a produkciót tavaly a londoni Covent Garden is átvette.


carmen_org_1268.jpgközépen: Zanda Švēde

Bizet operájánál kevés népszerűbb zenés színpadi mű létezik. Legismertebb dallamai alig néhány éve vidáman keltek új életre mobiltelefonok százezrein – napjainkban szerencsére már csak néhány vízvezeték szerelő és nyugalmazott operaigazgató használja e célra a Torreádor-dalt és társait. De lehet-e még bármi újat mondani éppen a Carmenről, melynek címszerepét kifogyhatatlanul sokszínűnek tartják, majd rendre felszínesen és közhelyesen ábrázolják? Kosky úgy az opera, mint a figura boncolásakor a gyökerekig nyúlt vissza. Bizet nem a meyerbeeri nagyopera hagyományai követte, hanem az opéra comique-ét, így nem átkomponált művet, hanem prózákkal megszakított zárt számokat írt. A Carmen ma ismert formáját egy Ernest Guiraud nevű komponista (maga is 11, mára elfeledett opera szerzője) által nyerte el. Ugyancsak ő készítette a Hoffmann meséi elterjedt változatát és Saint-Saëns Haláltáncának négykezes átiratát. Kosky felkutattatta az ősforrást, mely mintegy félórányi régi-új zenét tartalmaz a megszokotthoz képest. Az ősváltozat hallatán derült csak ki, hogy Guiraud milyen elképesztő rutinnal nyesegette le a darab vadhajtásait és készítette el a mű lekerekített formáját. A kihagyott zenék jórésze (mint Morales kupléja) teljesen érdektelen, ám akadnak izgalmas momentumok is (pl. a Habanera további versszakai, a IV. felvonás kórusmegoldásai vagy a Finálé vége). A frankfurti változat már zenetörténetileg is érdekes és hasznos vállalkozás, mely közelebb visz a valódi Bizet-hez és tisztábbá teszi a Carmen francia operatörténetben elfoglalt helyét.

 carmen_org_1267.jpgMíg Kosky a zene esetében az autentikusságra törekedett, az eredeti prózákat jóval nagystílűebben kezelte. A Claude De Demo színésznő által felmondott monológok hol mélyek, hol humorosak lettek. Meglehetősen szemtelen például felolvasni az I. felvonás eredeti, hosszadalmas díszletleírását, a téren álló kúttal és társaival, míg a színen az egésze előadás alatt egyetlen lépcsősor - Katrin Lea Tag igen hatásos munkája – áll. A rendezőt ugyanis egy percig sem foglalkoztatta az az operett-Spanyolország, melynek zenei világához Bizet-nek nagyjából annyi köze van, mint Verdinek az Aida Egyiptomához. Kosky a színrevitel során gondosan ügyelt arra, hogy semmilyen mellékszál se vonja el a figyelmet a mondanivalójáról. A rendező annak tudatában látott munkához, hogy nézői tisztában vannak az opera cselekményével. Így nem is Carmen történetét állította színpadra, hanem a Carmen jelenséggel foglalkozott. Tette mindezt díszlet és kellékhegyek nélkül, olyan mesteri egyszerűséggel, ahogy csak a kevés igazi rendező képes felrakni egy produkciót. A címszereplő az Előjáték alatt rózsaszín torreádorkosztümben lassan lekúszik a lépcsőn, miközben szemérmetlenül bámulja a közönséget. Nem Bizet cigánylányával állunk szemben, hanem magával a szabad szerelemmel, a vággyal. Ez a Carmen nem hús-vér lény, inkább fogalom megtestesülése, s ehhez igazítva a cselekmény nem reális színpadon zajlik. A szereplők nem tesznek, nem tehetnek mást, mint „Carmen-galaxis” körül keringenek – többé-kevésbé tehetetlenül, kiszolgáltatva a vágyaiknak. Azon az ösztön-szinten, ahol az előadás zajlik, szinte minden megengedett. Még az a pofátlan görbe tükör is, hogy a címszereplő a Habanerára gorilla jelmezben cammogjon be, melyet a rajongó urak fokozatosan szaggatnak le róla. Egyetlen, akit mindez a zsizsgés nem érint meg, a hófehérbe öltöztetett Micaela. Ő is érzékeli a körülötte lévő tombolást és nagyon szeretne végre megszabadulni a szüzességétől. Az igazi áldozat persze Don José, akinek végzete – megdöbbentően korán – a Seguidilla alatt eldől, Carmen már ekkor biztos lesz a győzelmében és innentől kezdve érdektelenné válik számára a tizedes.  Ebben a rendszerben Escamillo, csempészek és az egész énekkar nem több mint a show-műsor ügyes statisztái. Ám maga a felépített show – az opéra comique legnemesebb hagyományait követve – mindvégig szellemes, szórakoztató, eszköztelenségében is nagystílű és vérprofi. Otto Pichler – Kosky állandó „revü koreográfusa” – nemcsak a hat ragyogó táncost mozgatja végig, hanem velük dolgoznak a szólisták is, elképesztő koncentrációról és mozgáskészségről téve tanúbizonyságot.

 carmen_org_1270.jpgEvan LeRoy Johnson és Zanda Švēde

A produkció sokadik szereposztása vélhetőleg már nem találkozott a rendezővel, mégis úgy tűnik, a hároméves instrukciók ma is élnek, a karakterek és a szituációk olyan pontosak, mint a premier környékén lehettek. A Carmen szerepét éneklő Zanda Švēde az első perctől fogva tartja a nézőt. Ezer arca és tekintete van, érzi, hogy övé az este és élvezettel viseli is az édes terhet. Hogy a világ hallott már izgalmasabb és árnyaltabban éneklő cigánylányt? Bizonyára. De ebben a produkcióban a hangi teljesítmények helyett a komplex alakítások kerülnek előtérbe, ebben a viszonyaltban pedig Švēde tökéletes Carmen. Mellette Evan LeRoy Johnson Don Joséja nem több az elvárható papírformánál. Az amerikai tenor úgy énekel, mintha az tanára ott ülne a nézőtéren és neki kéne mutatni, hogy mindig kulturáltan, pozícióban szól a hang. Még ma is sok sztereotípia él a távol-keleti magánénekesekkel szemben. A frankfurti opera szólistái mindezt cáfolták. Kihwan Sim (néhány éve Figaro volt Pesten) szemtelenül szórakoztató Escamillója, illetve az időnként levegőproblémákkal küzdő Karen Vuong vágy-teli Micaelája bármelyik európai művész előtt példaértékű alakítás. A négy csempész, Sydney Mancasola, Judita Nagyová, Sebastian Geyer és Jaeil Kim a pontos éneklésen túl azzal, amit produkáltak, bármelyik musicalben megállnák a helyüket. Ahogy a ragyogóan képzett frankfurti énekkar is úgy tűnik, bármit képes hitelesen megcsinálni a színpadon. Az előadást nemcsak összefogta, hanem igen eredeti tempókkal és színekkel is színesítette Leo Hussein. Az ő érdeme, hogy a remekmű egy percre sem süllyed az annyiszor tapasztalt és rettegett közhelyes előadás szintjére.

 carmen_org_1266.jpgJelenet a IV. felvonásból

Mint minden közönség, a frankfurti is vidáman csevegett a kezdés előtti percekben. Barrie Kosky – a rá jellemző szellemességgel vegyes mély színházismerettel – abban a pillanatban oltatta le a nézőtéri világítást, ahogy a zenekar belevágott az Előjátékba. A váratlan momentum azonnal összezárta a nézőtér és a színpadi közti áramkört, megy egy percre sem engedett fel a hosszú este alatt. Az efféle cinkossághoz természetesen szükséges a frankfurtihoz hasonló színházra nyitott közönség is, mely minden játékban részt vesz, aztán eldönti, hogy elismeri vagy elutasítja a rendező világát. Ez esetben a közönség feltűnően hosszan ünnepelte a résztvevőket. Egyetlen kérdés maradt nyitva: mit kezdett a rendező ezzel a Carmennel, a szabad szerelem megtestesítőjével? Nos, miután a gyilkos Don José elmenekült, a cigánylány felállt és a közönség képébe nevetett: hiszen „a szerelem szabad madár, mit nem szelídíthet meg senki sem.”

Fotók: @ Barbara Aumüller

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Carmen Georges Bizet Oper Frankfurt

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5914711541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (39) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (152) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (2) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (18) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (4) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (1) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (42) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (23) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (103) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (2) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (27) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő