Mit akartok?

2018.12.17. 09:53 caruso_

001a.jpgBár a 69 éves Manfred Trojahn neve mifelénk szinte teljesen ismeretlenül cseng (a hatalmas életműből csupán egyetlen, Hans Werner Henze emlékére alkotott darabját játszotta 2014-ben a Fesztiválzenekar), német nyelvterületen napjaink legelismertebb komponistái között tartják számon. Zenekari darabjai rendre felcsendülnek a hangversenytermekben, új művei a legjelentősebb kiadóknál jelennek meg, operái előadásait pedig fokozott várakozás kíséri. Élelmes kortársaihoz hasonlóan biztos bázis és közönségérdeklődés reményében Trojahn első színpadi kísérlete óta fokozott figyelmet szentel az irodalmi alapanyagnak, illetve a librettónak. Első operája, az 1991-es Enrico, Pirandello IV. Henrikje nyomán készült, ezután Shakespeare, Eduardo De Filippo és legutóbb Euripidész (az Oresztészt idén a bécsi Staatsoper is műsorára tűzi) nyomán dolgozott.


006.jpgAnia Vegry

A Vízkereszt alapján írt Was ihr wollt (Amit akartok) ősbemutatója éppen húsz éve volt Münchenben. Azóta a mű több német színházban is színre került, december 8-án a kortárs operákkal sűrűn kísérletező Staatsoper Hannover mutatta be a szerző jelenlétében. Verdi óta nyilvánvaló, hogy noha sok komponistának gyűlt meg a baja a könnyen operaszínpadra adaptálhatónak vélt Shakespeare-darabokkal, mégis lehetséges az angol drámaíró műveihez méltó operát írni. Trojahn ötlete tehát koránt sem ördögtől való, az alapkérdés ismét az, hogy mi módon lesz a prózából működő zenés színpadi mű. Maga Verdi (és Piave) a Macbethet meglehetősen szabadon kezelte, de Boito is elsősorban alapanyagnak tekintette az Othellót, a Falstaffot pedig két színmű felhasználásával gyúrta egybe. Thomas nyilván nem volt kimagasló tehetség, a Hamlet a francia nagyopera műfajában mégis jól használható darab, míg az eredetihez sokkal jobban ragaszkodó Szokolay már tempójánál fogva sem köti le a közönséget. A sor hosszan folytatható, de az világosan kirajzolódik, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több komponista nyúlt a shakespeare-i alapokhoz (Britten – Szentivánéji álom, Barber – Antonius és Kleopátra, Reimann – Lear, Boesmans – Téli rege, Adés – A vihar, stb).

 003.jpgStefan Adam, Brian Davis és Julia Sitkovetsky

Trojahn – és a mű befejezése előtt elhunyt librettista-társa, a rutinos Claus H. Henneberg – Vízkereszt-adaptációja legnagyobb problémája, hogy a szerzők Shakespeare komédiáját jelentős rövidítésekkel, de a maga teljességében akarták operaszínpadra emelni. A színmű 13 szereplőjéből csak a legszükségtelenebbeket iktatták ki és a jelenetek zöme is megmaradt. Ám míg a komédia öt felvonásának rengeteg prózája módot ad a jellemek és szituációk megfestésére, addig hasonló mennyiségű énekelt szöveg az alig két órás operát megfojtja. A Shakespeare-tisztelet jegyében felborul a szöveg és a zene aránya az előbbi felé, de a figurák a dúsan meghagyott cselekmény okán nem tudnak kibontakozni, nem lesz levegőjük, így az egész darab leginkább középtávfutó bajnokságra emlékeztet. Az opera nyugvópontra csupán az intermezzókban és Orsino Purcell Cold Genius Songját idéző áriájában jut. Vélhetően a szerzőknek el kellett volna döntenie, hogy a teljesség meghagyása helyett a komédia vagy a szerelmi sokszög felé tolják a hangsúlyt. Ugyanis miközben a Vízkereszt egykor mókásnak szánt figuráit kissé megmarta a születésük óta eltelt több mint 400 év, addig a kétpetéjű ikerpár szerelmi története és a Viola fiúsítása miatti kimondott és burkoltan végigvitt nemi kavarodás ma aktuálisabb és izgalmasabb, mint valaha. Ebből a történetből egy ragyogó néhány szereplős mű születhetne! Trojahn azonban nem akart, vagy nem mert élni a lehetőséggel, hogy merész és elgondolkoztató művet alkosson. Ehelyett a Was ihr wollt egy vájt fülűek számára komponált opera lett, melyben a zene valójában egyáltalán nem jellemzi a történetet. Talán az sem tűnne fel senkinek, ha a leírt hangjegyekre egy egészen más darabot énekelnének el.

 002.jpgAnia Vegry és Martin Berner

Ritka az a premier, ahol az alkotói teamnek nagyobb sikere van, mint a szerzőnek. A hannoveri közönség ezúttal jelentősebb ovációban részesítette a színpadra állítókat (Kovalik Balázs rendezőt, Hermann Feuchter díszlettervezőt és Angelika Höckner jelmeztervezőt), mint Manfred Trojahnt. Úgy tűnt, a nézőket nem hatotta meg a komponista jelenléte, miközben a produkciót elvezhető-elgondolkoztató játékként ítélték meg. Az előadás Illíriája egy hatalmas raktár, melyben az égig halmozva kartondoboz-hegy magasodik. Társadalmon kívüli senki földje ez, melynek „ura” nem Orsino herceg, hanem a kék tütüben pompázó szakállas Bolond. Ő mozgatja a szálakat, szedi ki a játék elejéén egy dobozból az ikerpárt, Violát és Sebastianót, hogy aztán egy tükör segítségével elválassza őket, próbára téve, hogyan boldogulnak ebben a világban. A tükrök, az önmagunkkal való szembenézés eszközei többször kapnak hangsúlyos szerepet. Kovalik ezúttal nem csavar sokat a történeten (megtette azt elégszer maga Shakespeare), ám jópár találó jelzéssel világossá teszi, mi lakozhat a férfi és a női lelkek mélyén – gyakran feltéve a kérdést: egy nőben feltétlenül női s egy férfiben feltétlenül férfi lélek lakozik-e. A szerző vélhetőleg Violát tartotta a darab kulcsfigurájának, ám a szerep jó részét olyan magas lágéban komponálta, mely éppencsak érzelemkifejezésre nem alkalmas. Így a legnagyobb utat nem az Octavianként ezüst rózsával nyargalászó ikerlány járja be, hanem a nevetségessé tett Malvolio. A rendező az udvarmester, valamint Böffen Tóbiás és társai világát a számára oly kedves abszurd humor felé mozdította, az énekesek és a közönség látható örömére.

 004.jpgStefan Adam és Edward Mout

Mark Rohde precízen tanította be a meglehetősen szövevényes partitúrát, melynek megszólaltatásba nem tört bele a zenekar bicskája. Ania Vegry diadalmasan oldotta meg Viola hangszalaggyilkos szólamát, miközben arra is maradt energiája, hogy végigvigye az izgalmas kettős figurát. Az est legerősebb alakítása Brian Davis nevéhez kötődik. Az angol bariton azok közé az énekesek közé tartozik, aki nemcsak hogy bármit képes megtenni a színpadon, de mindezt belső hittel teszi. Magas lóról induló Malvoliója mer komikusan nevetséges végül szánandóan esendő is lenni. Davis hatalmas értéke az együttesnek. Nemes Böffen Tóbiás és Keszeg András szerepeiben fél szemüket a karmesteren tartva is oldottan mulattatott Stefan Adam és Edward Mout. Mellettük vállaltan közönséges volt Mariaként Julia Sitkovetsky. Simon Bode finom hangon énekelte az opera legemlékezetesebb számát, azt ugyan nehéz megérteni, miért vágyakozik Orsinója (és a többiek) a nem különösebben vágykeltó Dorothea Maria Marx Oliviájára. Martin Berner komoly méltósággal énekelte végig harisnyában és kék tütüben a Bolondot.

 005.jpgSimon Bode és Dorothea Maria Marx

Manfred Trojahn letette a tollat az előadás végén és átadta a szót Shakespeare-nek, a Bolond az eredeti dalát, a „Hey, Ho, the wind and the rain-t” énekelte, miközben visszazárt a kartondobozba az ikerpárt. Kérdés, ki fogják-e valaha megint bontani. A Bolond – mintegy véleményezve az egész művet – mindenesetre egy jól irányzott lökéssel eltávolította a küldeményt a színpadról. Tulajdonképpen előbb is megtehette volna.

Fotók: © Jörg Landsberg

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Kovalik Balázs Staatsoper Hannover Manfred Trojahn Amit akartok (Was ihr wollt)

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr8514492776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (35) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (135) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (39) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (21) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (99) operaházak (4) operaházi kronológia (39) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (3) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (34) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő