…a nép, az istenadta nép oly boldog rajta, Sire!

2018.10.24. 10:39 caruso_

16843_guillaume_tell_8706.jpgNovember 13-án lesz 150 éve, hogy Gioachino Rossini Párizsban örökre lehunyta szemeit. Kerek évforduló, melyen – gondolhatnánk – kapva kapnak a zenetudósok, hogy elárasszák a könyvpiacot a legújabb kutatásaik eredményeivel, a lemezkiadók, hogy összkiadásokkal és raritásokkal örvendeztessék meg az érdeklődőket és az operaigazgatók, hogy elfeledett műveket méltó, figyelemre érdemes produkciókban mutassanak be. Mindennek azonban nincs sok nyoma, a Sevillai borbély és Hamupipőke áradatot csak olykor színesíti néhány Olasz nő Algírban és Reimsi utazás repríz, egy-egy Tó asszonya, Semiramide vagy Mózes. Rejtély, hogy mi lehet a közöny oka egy olyan operatörténeti pillanatban, amikor valójában minden adott lenne egy Rossini-bummra: a művek kritikai kiadásai, ragyogó énekesek és muzsikusok, szellemes színpadra állítók.

 16838_guillaume_tell_8008.jpgJelent az I. felvonásból

A Theater an der Wien – egyike azon színházaknak, amelyek méltón emlékeznek meg a „pesarói hattyúról” – októberben, új produkcióban hat este játszotta az életmű csúcsát, a Tell Vilmost. A minden színházi mesterfogás birtokában lévő Rossini utolsó operájában nemcsak ötvözni tudta az Itáliából hozott dallambőséget a francia nagyopera kívánalmaival és erényeivel, hanem mindezt úgy tette, hogy olyan előremutató remeket alkotott, melynek hatása még Verdi késői műveiben is fellelhető. A magyarázata annak, hogy a ragyogó darab miért ritka vendég a világ színpadain abban keresendő, hogy az opera tiszta játékideje jóval több, mint négy óra, a nehéz főszerepei mellett pedig a kisebb szerepeket is megfelelő súlyú énekesekre illik osztani. A Theater an der Wien lényegében társulat nélküli befogadó színház, így módjában áll minden feladatra megkeresni és leszerződtetni a legmegfelelőbb művészeket. Mindez most a választott előadói út mentén maradéktalanul sikerült is, biztos bázist teremtve a produkciónak.


16841_guillaume_tell_8447.jpgAz I. felvonás fináléja

Az elmúlt két évtizedben a rendező Torsten Fischer számos előadást jegyzett Bécs színpadain. Az alkotó munkáján pro és kontra érződik, hogy egykor dramaturgként indult és sokat dolgozott prózai együttesekkel is. Minden figura pontos vázat kap, az általa megjeleníteni kívánt történetről pontos elképzelése van, ám maga a nagyopera mindezt hosszánál és műfajánál fogva olykor maga alá temeti. Az előadás kezdetén a behavazott tájon két ember egy hullát vonszol, Tell és Fürst Walter temeti a meggyilkolt Gesslert. Nagyjából ez a második percre felépített szituáció az, amire a rendező az egész koncepcióját építi. A történet „természetesen” a 20. század nem meghatározott évtizedében és helyszínén játszódik, miközben Herbert Schäfer és Vasilis Triantafilopoulos díszlet- és jelmeztervezők gondosan igyekeznek elkerülni, hogy a nézők nehogy véletlenül ARRA a korszakra asszociáljanak. A kissé kuszára sikeredett kosztüm-együttesből is kiemelkednek az elnyomók egyenruhái, melyek leginkább egy légitársaság pilótáit idézik. A hideg, fémszerkezetű díszlet (inkább látványelemek) viszont ragyogóan funkcionálnak, mindig világosan mutatva a nép és zsarnokai erőviszonyait. Rossini nem gondolhatott sokat Fürst Walterről, egyszerűen szüksége volt egy basszusra a II. felvonás hármasához. Torsten Fischer kiemelte a figurát és az előadás egyik főszereplőjévé tette. Az elkötelezett Tell és a hezitáló Arnold mellett ő a harmadik utat választja, ravasz politikusként próbál lavírozni a szabadságmozgalom és a zsarnok között. Szabad bejárása van Gesslerhez, még Mathildét is szívesen megszerezné, sőt, ő lesz Melchtal gyilkosa is (aki az előadásban nem a falu véne, hanem karizmatikus vallási vezető), ám amikor gyengülni látja a kormányzó hatalmat, a lázadókkal tart és végül magára ölti a Tell által legyilkolt vezér zubbonyát. Kérdés, hogy a jövő elhozza-e a remélt szabadságot. A koncepció bár kissé erőltetett, működhet is. Az probléma, hogy mindez kevés négy felvonásra. Marad a folyton mozgó színpadtechnika, a szemkápráztató ledtábla, az állandó fegyverrel való fenyegetőzés, a rángatás, a földön fetrengés, a pótcselekvések. Arra pedig egyedül Gessler játékos kedve adhat érdemi választ, hogy katonái, akik folyamatosan vegzálják a népet, mért nem lőnek már a huszadik percben mindenki tömegsírba. A 20. században jóval több példa volt erre, mint az áldozatok lassú kínzását kiélvező kápók folyamatos erődemonstrációjára.

 16840_guillaume_tell_8151.jpgA II. felvonás fináléja

A Tell Vilmos előadásának akkor van értelme, ha a hatalmas (a Theater and der Wien előadásában diszkréten és kegyeletesen meghúzott) partitúrában a slágereken túli három fontos rész – Arnold kavatinája vége, a II. és a IV. felvonás fináléja – megszólalásakor megborzong a nézőtér. Diego Matheuz végig kézben tartotta a Bécsi Szimfonikusokat, a nagy pillanatokkal sem maradt adós, bár helyenként hiányozott a részletek kidolgozása. Christoph Pohl, a Semperoper vezető lírai baritonja tökéletes választásnak bizonyult a címszerepre, gyönyörű hang, ideális megjelenés, egy olyan férfi, aki már fellépésében magában hordozza a családfőt és a potenciális vezetőt. Érdekes ötlet Jane Archibald és John Osborn felléptetése a mű szerelmespárjaként. Az elmúlt évszázadban Mathilde és Arnold szerepét általában drámai hangokra bízták (Normákra és Pollionékra), míg a két amerikai énekes jóval könnyedebb Rossini és bel canto szerepek felől érkezett. Ezáltal számos finomsággal és koloratúrával tudták ékesíteni szólamaikat – a drámai kifejezés rovására. Különös párhuzam, hogy miközben mindketten nagyon dolgoztak a figurákért, sokkal inkább tűnnek az Ezred lánya szerelmespárjának, mint  a Habsburg hercegnőnek és az elkeseredett svájci forradalmárnak. Osborn kicsit mindig esetlen és civil marad, igaz a rendezőtől sem különösebben sportszerű gesztus például a sok magassággal tarkított kavatína közben a forgószinpadon hátrafelé masíroztatni a tenoristát. Három kisebb szerep vált fajsúlyossá azáltal, hogy nagyszerű basszistákat kértek fel rájuk. Gessler szólama a legkevésbé kidolgozott az operában, mintha maga Rossini sem igazán találta volna a zsarnok hangszínét. Ante Jerkunica igazi macsó katonaként ábrázolja a figurát, olyan magabiztos férfit alakít, akiben fel sem merül, hogy nem sérthetetlen. A fiatalon megőszült, behízelgő mosolyú, macska mozgású Edwin Crossley-Mercer érezhetően élvezi Walter személyére átszabott szerepét. Szintén hatalmas, ám némi csiszolásra szoruló matéria Jérôme Varnieré, aki Melcthal apró szólamát tette emlékezetessé. Hedwige, Tell felesége csak akkor kap jelentőséget, ha olyan művész szólaltatja meg, mint Marie-Claude Chappuis. Az Arnold Schoenberg Kórus ismét bizonyságot tett arról, hogy nem ismer lehetetlent, alig néhány tucatnyian produkáltak nagyoperai kórushangzást.

 16842_guillaume_tell_8638.jpgJohn Osborn és Jane Archibald

Ioan Hollendert illeti a köszönet, hogy a Tell Vilmos gyökeret vert a bécsi színpadokon. Az 1997-es David Pountney által rendezett produkció közel 30-szor szerepelt az elmúlt időszakban a Staatsoper színpadán, zömében a ragyogó Thomas Hampsonnal a címszerepben. Vélhetően ennek az alapozásnak a hatása, hogy a Theater an der Wienben hatszor teltházzal ment a mű. A két színház eltérő anyagi helyzete és strukturális felépítése miatt felesleges összevetni előadásokat. A mostani produkció friss és élő, érezhetően nagy öröm az előadók és a közönség számára is ismét találkozni a kiváló Rossini operával.

16844_guillaume_tell_8831.jpgA IV. felvonás fináléja

Fotó: © Moritz Schell

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Tell Vilmos Theater an der Wien Gioacchino Rossini Christoph Pohl John Osborn Jane Archibald Torsten Fischer

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr7714318849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (129) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (16) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (38) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő