…avagy a haszontalan

2018.08.18. 11:35 caruso_

main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0777_20180808.jpgMárcsak azért sem könnyű szabadtéri színházat vezetni, mert alig féltucat operacím közül ildomos kiválasztani a nyáron színre kerülő közönség-kedvenceket. Ha egy direktor megpróbál új darabokkal kísérletezni, két dolgot kell szem előtt tartania: az adott mű megél-e a speciális körülmények között, illetve a néző hajlandó-e jegyet venni, ha nem az Aida, a Carmen vagy a Nabucco van műsoron. Mindez hatványozottan igaz egy olyan giga-vállalkozás, mint a Veronai Aréna esetében. Noha a játékok történetében olyan nyári  ritkaságok is színre kerültek egykor, mint a Tell Vilmos, A Nyugat lánya, a Mefistofele, vagy a Parsifal, az elmúlt évtizedek igazgatói – jelenleg Cecilia Gasdia, a ragyogó szoprán a művészeti vezető – már jóval óvatosabban állítják össze szezonjaikat.

main_il_barbiere_di_siviglia_010818_fotoennevi_2658_20180802.jpgRosina: Nino Machaidze

Jogos a kérdés, hogy A sevillai borbély, melynek előadásával a 150 éve elhunyt Rossinira is emlékezik Verona, alkalmas-e az arénai előadásra, hiszen a mű hiába (az egyik) legnépszerűbb olasz vígopera, előadói apparátusát tekintve mégiscsak kamaradarab. Ennek ellenére 1948 óta már negyedik produkcióban adták a remekművet, Hugo de Ana rendezése 2007-ben készült és idén ötödik alkalommal szerepel a staggione műsorán. Az Aréna néhány éve szakított a korábbi időszak elképesztően pazar gazdálkodásával, egykor ugyanis szinte minden szezonban új produkcióban hozták ki még az Aidához hasonló állandó darabokat is. Félő, hogy mindez – akkor és ma is – összefüggésben lehet a közönségért vívott harccal. Egykor ugyanis nagy dolognak számított jegyet szerezni az Arénába, melynek gigantikus nézőterét a helyi és egyéb olasz városokból felránduló, az opera műfaját még saját élete szerves részeként megélő törzsközönségen kívül a buszokkal célirányosan szállított német és távol-keleti, kultúrára és látványosságra vevő nézősereg töltötte meg. Az olcsó, felső helyekre órákkal az előadások kezdete előtt beült a publikum, aki valóságos ókori cirkuszt kapott és csinált a kezdésig, míg küzdőtér elit közönsége kiöltözve, pezsgőzve csak 8 óra táján kezdett gyülekezni. Mára a rítusok megkoptak, felül több szektort lezártak, alul pedig jóval szellősebben ül a közönség. Lassan eltűnni látszik az a generáció, melyet az opera – akárcsak, mint nyári látványosság – vonzana, s hiába a 21. századi marketing eszközök professzionális használata, egy feledhetetlen nyári este a Veronai Arénában – márpedig a helyszín maga mindenképpen feledhetetlenné teszi az estét! – egyre kevesebbeket vonz.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0936_20180808.jpgJelenet az I. felvonás fináléjából

A staggione vezetősége mindent elkövet a sikerért, idén 48 este A sevillai borbély mellett olyan darabokat ad, mint az Aida, a Turandot és A trubadúr. Az Aréna mindemellett a nézők érdekében állandóan halad a korral, még egy több méteres olasz-angol feliratozót is üzemeltetnek, melynek villódzása nem kicsit anakronisztikus az ókori építményben. Az előadásokat kísérő és meghatározó show ma sem rosszabb, mint negyed százada, csupán a szereposztások nélkülözik azokat a nagy neveket, akik egykor a veronai mindennapok részesei voltak. Egyetlen kivétel idén ez alól éppen A sevillai borbély első két előadása, ahol öt sztárt sikerült meghívni (a hatodik, a Bartolo szerepére kiírt Ambrogio Maestri neve idővel lekerült a szereplistáról). Verona „egykori nagysága” abban rejlett, hogy a színpadra állítók olyan látványosságokkal igyekeztek elvarázsolni a közönséget, melyekre a kőszínházi körülmények között nem volt lehetőségük, miközben a legnevesebb olasz és nemzetközi karmesterek és énekesek megpróbáltak a speciális térben legalább akkorát zenélni-énekelni, mint az évadban. Mindez a hallgatólagos szövetség mára mindkét részről megsérült. Franco Zeffirelli és Gianfranco de Bosio – kényszerű és jóval szavatosságuk lejárta utáni – visszavonulása óta nem akadt olyan szellemes alkotó, aki tudott volna valamit kezdeni a hatalmas térrel. Lassan eltűntek az Alida Ferrarini, Giovanna Casola, Gianfranco Cecchele, Giorgio Zancanaro és Bonaldo Giaiotti típusú olasz hangnagybirtokosok, akinek természetes életterük volt az Aréna, de a műfajt hétköznapi szinten értő és megélő közönség helyét is olyan bámészok foglalták el, akik úgy érzik, évi egy-két alkalommal illik operába menni valami kellemes előadásra.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv0856_20180808.jpgCarlo Lepore és Ferruccio Furlanetto

Ezt a közönséget célozta meg Hugo de Ana. Mint a látványtervezőként indult alkotók többsége, az argentin „rendező” is jóval nagyobb hangsúlyt fektet az előadás vizuális keretére, mint a mű mélységeinek feltárására (hogy A sevillai borbély, számos olasz vígoperával ellentétben mennyre mély dráma is tud lenni, azt Kirill Serebrennikov 2016-os Komische Oper-beli alkotása példázza). De Ana, mintha a mű eredeti címét – Almaviva, avagy a haszontalan elővigyázatosság – vette volna kiindulópontként, melyből mára mindössze a „haszontalan” látszik. A rendező maga által teremtett látványvilága méretes műrózsákkal tarkított rokokó kerti labirintust idéz, melynek vitathatóan kivitelezett sövényeit olykor minden funkció nélkül tologatják, az Aréna védjegye, a hatalmas játéktér így jelentősen lecsökken. A színpadra állító ennek ellenére annyira nem bízott a darabban, hogy a felhizlalt férfikar mellett számos táncossal és akrobatával próbálja elterelni a figyelmet a szólistákról – és magáról az operáról. (Noha az I. felvonás fináléja valóban teljes kavarodást idéz, mindezt úgy megjeleníteni, hogy különböző csoportok színes legyezőkkel hűsítik magukat, miközben Ambrogio labda-trükköket mutat be, kissé arcpirító.) A pazar ruhákba öltöztetett énekeseknek így nem marad más dolguk, mint a magukkal hozott szerep- és darabismeretükkel lehetőleg kikerüljék a színpadon feleslegesen tartózkodókat. A tájékozódó futás a II. felvonásra alábbhagy, arra de Anának már egyetlen ötletre sem jutott.

 main_ilbarbieredisiviglia_fotoennevi_080818_fnnv1030_20180808.jpgDmitry Korchak, Leo Nucci és Nino Machaidze

Az előadás kizárólag attól lett vállalható, hogy olyan szereplőgárda lépett fel benne, mely a világ bármelyik színházának dicsőségére válna. Leo Nucci áprilisban töltötte be 76. évét s nemrég ünnepelte színpadra lépésének félévszázados jubileumát. Papíron ez a kor már nem Figaróé, hiszen A sevillai borbély a diadalmas fiatalok darabja (valaha Melis György rekorder lehetett, 60 évesen adta vissza a szerepet, 1983 szilveszterén). Nucci minden reális körülmény ellenére ma is maga Figaro. Nem „csinál” semmit, nem mórikálja magát, egyszerűen beleszületve a figura évszázados étoszába, jelmezként viseli magán a címszerepet.  Nem ugrándozik, mint fiatal pályatársai, sőt, olykor fél jeleneteket széken ülve tölt, mindez mégsem von le semmit hitelességéből. Hangilag ma is tökéletesen intakt, a diadalmas belépőjét a közönség megismételtette, aminek érezhető Nucci örömmel tett eleget, sőt, másodszorra – a régi nagyságok példáját követve – több látványos kadenciával ékesítette az áriát. Ez a Figaro nemcsak a régi korok árnyékaként villantott fel valamit az egykori nagyságból, hanem ma is élő bizonyítéka a műfaj egykori legnemesebb értékeinek. Ferruccio Furlanetto (69) évtizedek óta az egyik legismertebb Don Basilio. Nagy alakításának egykor szintén csodájára járt a világ. Itália első basszusa mára azonban elsősorban erejét veszítette el, a hang ma sem kicsi, pusztán enervált, s az alakítással együtt a semmibe hullik. Ráadásul míg Nucci állandóan kereste a kontaktust a közönséggel, Furlanetto mintha csak magának énekelt volna egy kicsit. Egészen más generációt és kultúrát képviselt a szerelmespár. Nino Machaidze hangszíne inkább a mezzó Rosinákat idézi, miközben magasságai korlátlanul szárnyalnak. Végtelen otthonossággal bohóckodja végig az előadást, mintha csak egy mulatságos este lenne számára. Mindez elfogadható is, csak épp a rab gyámleány kiszabadulásának története marad így el, az opera cselekményének nincs téte. Hasonló a helyzet Dmitry Korchakkal, aki úgy énekel ma Rossinit, mint kevés tenor, stílusosan, s közben vagányan szórva a magasságokat. A Bartolo szerepét éneklő Carlo Lepore pont azt nyújtotta, amit minden valamirevaló olasz Bartolo az elmúlt 200 évben. Manuela Custer karrierje során mindig megmaradt a közép szerepeknél, hosszú évek óta a középszerepek keresett előadója, másfél felvonásnyi intenzív rohangálás után, éppcsak Berta áriáját nem tudta méltóan tolmácsolni. Daniel Oren régóta visszajáró vendége az Arénának. Egy riportban azt ígérte, hogy mindenki mással ellentétben ő színes Sevillai borbélyt szeretne vezetni. Az agyonkoptatott nyitány valóban egyedien és szellemesen sikerült, ám később annyira beleveszett a karmester a muzsikálásban, hogy az első rész jóval tovább tartott, mint másfél óra. Rossini – legalábbis A sevillai borbély szerzőjeként – azért mégsem Wagner, hogy ilyen terjedelmében legyen érdemes kibontani a partitúráját. Oren elképzelései valószínűleg egy kőszínházban jobban érvényesülnek.

 main_il_barbiere_di_siviglia_040818_fotoennevi_064_20180804.jpgFinálé - tűzijátékkal

Ha elfogadjuk a szabadtéri operaelőadások létjogosultságát és megbarátkozunk annak körülményeivel, az 1913 óta működő Veronai Aréna ma is páratlan atmoszférájú élményt ad. Lehet azon keseregni, hogy előadásai nem nyújtják azt a művész átlagszínvonalat, mint negyedszázada, vagy korábban, de az olasz operaélet összeomlása jóval drámaibb méretű, mint Európa többi táján, színházaik nagy része kihasználatlanul áll, s a meglévő staggionék is egyre rövidebbek és szürkébbek. Ennek tükrében Verona ma is a legvirágzóbb olasz fesztivál.

Foto Ennevi, Arena di Verona

2 komment

Címkék: beszámoló Ferrucio Furlanetto Leo Nucci Arena di Verona Gioacchino Rossini A sevillai borbély Daniel Oren Nino Machiadze Dmitry Korchak

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr8214188247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stolzingimalter 2018.08.18. 19:27:46

A képaláírásokban machiadze van machaidze helyett

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (127) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (16) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (7) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (38) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (37) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő