Nő és férfi

2017.11.13. 08:31 caruso_

dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_m_637.jpgA rendezők – már az igazi színházi alkotók, nem a minden-mindegy sarlatán nagytöbbség – jóideje igen nehéz helyzetbe hozták a repertoárszínházakat. A nagy operaházak ugyanis joggal várják el, hogy a hatalmas költségen, többhavi munkával előállított produkcióik évekig minőségromlás nélkül használhatóak legyenek. Ám a rendező távozása után akár kiváló asszisztensek által felfrissítve egy előadás sohasem tudja megtartani a premier-színvonalat. A helyeztet tovább nehezíti, ha új szólisták állnak be s gyakran pusztán videó-élmények és játékmesterek segítik az alig néhány napos felkészülésben. Ilyen körülmények között az egykor legalaposabban előkészített előadások is gyorsan a felismerhetetlenségig képesek amortizálódni.

 

dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_m_636.jpgSebastian Geyer és Cecelia Hall

Barrie Kosky napjaink egy legkiválóbb és legjobb nevű rendezője, olyan alkotó, akinek minden munkájára fokozattan figyel a nemzetközi operavilág. Legutóbbi nagy produkciója a bayreuthi Nürnbergi mesterdalnokok minden gondolati és technikai döccenője ellenére mérföldkő a mű és az Ünnepi játékok történetében (mégha erről Magyarországon okkal vagy puszta közönyből nem is nagyon vett senki tudomást). Frankfurtban 2010-ben mutatták be a nem minden gondolati háttér nélkül összekapcsolt két operát, a Dido és Aeneas-t, valamint A kékszakállú herceg várát. Noha két egyfelvonásos zeneileg és zenetörténetileg nehezen lehetne távolabb egymástól, hiszen ősbemutatóik között mintegy 230 év telt el, valójában mindkét mű sallangmentesen a két nem kapcsolatára fókuszál. A produkció műsorfüzetében a darabokról való gondolatait meglehetősen szűksavúan osztotta meg Kosky: „Két opera az érkezésről és távozásról. Két opera a távozásról és az érkezésről. Két opera a nőről és a férfiról. Két opera a férfiról és a nőről. Két opera az elvesztett Paradicsomról. Két opera az elfeledett Paradicsomról. Két opera a felidézett Paradicsomról.” Szép mondatok, de kissé lufiszerűek.

 dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_org_638.jpgJelenet a Dido és Aeneas-ból

Kosky önállóan kezelte a két művet, noha azonos tervezővel, Katrin Lea Tanggal dolgozott, látszólag az operák között semmiféle kapcsolatot nem szándékozott kialakítani. A Didóban egy hatalmas fal zárja el a színpadnyílást, alig egy méternyi játékteret hagyva szabadon, ahol egy pad fut végig, miközben a zenekar a barokk együttesek hagyományai szerint alig van az árokba süllyesztve. A korhű kosztümökben ül a zenedráma összes szereplője és a kórus, s meredten nézik a közönséget. Ahogy a cselekmény halad, fokozatosan fogyatkoznak a figurák és csoportok. Az egész játék egyszerre közvetíti a barokk játékosságát és a Didó-tragédia eleve elrendelt sorsszerűségét. Maguk a szereplők kétfelé játszanak: miközben adják a figurákat, kikacsintanak. Egyedül Dido marad mindvégig komoly: ő hordja magában a végzetét, a szerelem rövid pillanataiban sem tud felengedni, érzi – s milyen jól érzi – el fogják hagyni. A műsorfüzet fotói alapján a premieren mindhárom boszorkányt kontratenorok énekelték, sajnos ez a fontos gesztus mára kikopott, s csupán a borotvaélen táncoló kiváló Dmitry Egorov maradt meg az eredeti csapatból. Kosky gyönyörű véget talált ki a játéknak: mint Haydn legendás szimfóniájában, itt is sorra hagyják ott pultjaikat a muzsikusok, végül a karmester és a koncertmester is távozik, Dido egyedül marad, majd összecsuklik.

 dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_m_640.jpgCecelia Hall és Sebastian Geyer

Cecelia Hall kiegyenlítetten, méltósággal énekelte a királynő szép szólamát, koncentráltan élte a szerep tragédiáját, de érezhető volt az ambíció mögött egy-egy olyan pillanat, ahol elkelt volna a rendező segítség. Sebastien Geyer férfias baritonja remekül érvényesült Aeneas rövid, de fontos szólamában. Zsabós inge ellenére mai értelmiséginek tűnt, aki egy kapcsolatban éppúgy nem lel megnyugvást, vagy örömet, mint azon kívül. Továbbállni mindenestre egyszerűbb számára.

 

dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_org_641.jpgA kékszakállú herceg vára jóval érzékenyebb opera, mint a Dido. Egy órán keresztül a magára hagyott két ember rezdülésein múlik, hogy megtörténik-e darab, vagy sem. Kosky ezúttal, mintha eleve vakvágányról indult volna, amikor elkezdte végiggondolni rendezését. Kékszakállú és Judit – egy mai negyvenes, öltönyös, fekete ruhás hétköznapi pár – egymást átkarolva áll a puszta, döntött forgószínpadon. Az előadás végén ugyanebbe a pózba térnek vissza. Márpedig ez elképzelhetetlen. Ami a Bartók opera egy órájában férfi és nő között megtörténik, eleve lehetetlenné teszi azt, hogy úgy csináljanak, mintha mi sem történt volna. Kosky ráadásul a Kékszakállúnak alteregókat is ad: a 18 és 32 körüli „egykori herceg” még elfogadható lenne, de virágoskertet egy lepukkanófélben lévő hatvanas úr hivatott képviselni, a jövő. Az alteregókból rendre jelzésszerű kellékek kerülnek elő. Az ifjú aranypora szép, bár kicsit olcsó, a zakó újjakból előkerülő liánok már pirulnivalók, s az ujjakból ömlő könnyek már kifejezetten kínosak. A hetedik ajtónál természetesen ropogós asszonyt is kap mindegyik Kékszakállú, s az öreg alteregó is ott lassúzik az „estével”, vagy az „éjjellel”… de akkor Judit kicsoda?!

 dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_m_642.jpgA Kékszakállú: Andreas Bauer

Claudia Mahnke a premier óta énekli Juditot, kifogástalan dikcióval, mindenféle hangi akadály nélkül. Juditja már nem fiatal ártatlan lány, túlvan pár dolgon, kíváncsi arra, hogy ki az a férfi, akivel összejött. Mindez teljesen jogos viselkedés egy 20. századi nőtől, ahogy az is, hogy a kapott cseppet sem megnyugtató válaszok hatására egyre hisztériásabban reagál. Andreas Bauer nehezebb eset. Hatalmas basszusát öröm lehet például nagy Wagner szerepekben hallgatni, a Kékszakállú finomságaihoz, férfias önmarcangolásához azonban nincs igazán érzéke. Mentségére szóljon, hogy nem dolgozott a rendezővel, később került a produkcióba. Magyar fül számára a szövegmondása is sok helyen hagy kívánnivalót maga után, sőt olykor el is mászott benne. Hogy Bauer nem találkozott a Kékszakállúval nem egészen az ő hibája.

 dido-and-aeneas-herzog-blaubarts-burg_org_646.jpgAndreas Bauer

A Frankfurter Opern- und Museumorchester éppen olyan professzionális precizitással szólaltatta meg a Dido és Aeneast historikus hangszereken, mint utána a Bartók opust. Az ifjú Karsten Januschke gond nélkül birkózott meg a két egészen más képességet igénylő partitúrával. Kékszakállú vezényléséből hiányoztak ugyan a megszokott hazai színek, cserébe a partitúrát a maga teljes tisztaságában sikerült megszólaltatnia.

A 2010-es premier óta három sorozatban, 22-szer került színre a két opera Frankfurtban. Nagy szó ez, hiszen azt jelenti, hogy a német város fontos és nagy operaházában az évek alatt többezer emberhez jutott el Batók remekműve, azaz a magyar operakultúra reprezentatív alkotása.

Fotó: ©Barbara Aumüller

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Bartók Béla A kékszakállú herceg vára Oper Frankfurt Henry Purcell Dido és Aeneas

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr4513252221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (127) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (16) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (7) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (38) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (37) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő