Operahősök és a szexuális erőszak

2017.10.24. 09:36 caruso_

leporello.jpgAz elmúlt hetekben parázs társadalmi vita körvonalazódott a színház és a szexuális erőszak témakörében. Az elmúlt évszázadokban nemcsak a színjátszás történetét kísérték végig különböző esetek, hanem természetes módon magán a színpadon is megjelentek a csábító, erőszakoskodó, elcsábított, megejtett, elbukott és felmagasztalt hősök. Hogy az operákban mennyire foglalnak el központi helyet ezek a történetek, azt az alábbi negyven esetből álló válogatás bizonyítja.

A gyámoltalan, anyja által elnyomott egyke kamasz Albert Herring ráeszmél, hogy szüzen nem teljes az élete. Sok ötlete azonban nincs, hogyan szabadulhatna meg ártatlanságától. Amikor barátai, Sid és Nancy alkoholt csempésznek az italába, bátorsága megnő, és ott köt ki, ahol a korabeli fiúk oly gyakran az első szexuális tapasztalatukat megszerezték: egy nyilvánosházban.

Amira az esküvője reggelén Rodolfo gróf ágyában ébred. Egy a probléma, nem ő a vőlegény, hanem Elviro, aki az esetet látva joggal háborodik fel választottja erkölcsein. Az ügy végül szerencsés fordulat vesz: a menyasszony mégsem céda, ahogy azt a látottak alapján feltételezték róla, hanem Alvajáró, így mindenki szemet huny a lányka éjszakai látogatásai felett.

 alvajaro.jpgA gróf szobájába tévedő Amina

Miután Ottó herceg elcsábította Melindát, Bánk bán hű felesége beleőrül fájdalmába.

Neddát szinte még gyermekként szedte fel az öregedő Canio. Nem csoda, hogy a Bajazzo mellett vágyik egy igazi testi-lelki társra. Amikor Tonio a színtársulat gnóm komédiása mindezt megneszeli, megzsarolja és megpróbálja megerőszakolni az asszonyt, aki végül kimenekül támadója karjaiból.

A bűvös szekrény Zulejkája, hogy férjét kiszabadítsa a börtönből addig hergeli a város hatalmasságait, míg azok sorra meglátogatják a szépasszonyt otthonában. A felhergelt urak végül pórul járnak, a nép nevetésétől kísérve, dolgavégezetlenül másznak ki Zulejka szekrényéből. A Pásztoróra Concepcionja hasonlóképp nagy állóórákba rejti rajongóit, akik képtelenek kielégíteni az asszony igényeit. A széptevőket a hazatérő férj szabadítja ki, aki el is ad egy-egy órát a szerkezetet belül is olya alaposan megvizsgáló uraknak.

Carmen, a csillapíthatatlan étvágyú cigánylány elcsábítja a lányokkal valószínűleg tapasztalatlan tizedes, Don Josét. A menyasszonyát, anyját elhagyó, nincstelenné lett baszk fiú végül leszúrja az őt immáron megvető lányt.

 carmen.jpgDon José elcsábítása (Roberto Alagna és Elina Garanca a MET-ben)

A Habsburgok legalább annyira híresek kiapadhatatlan szexuális étvágyukról, mint egész Európát behálózó dinasztikus házasságaikról. II. Fülöp a spanyol trón ura még azt sem szégyellte, hogy fia, Don Carlos korban hozzá illó menyasszonyát, Valois Erzsébetet ő maga vezesse az oltárhoz.

Kötetnyi könyv született arról, hogy Don Giovanni a gaz csábító nem áldozat-e maga is. Mozart 230 éve zseniálisan tárta elénk azt a problémakört, mellyel napjainkban ismét szembesült a világ.

Az eladott menyasszony. Már a cím is a férfitársadalom szégyene. Szegény Masenykát szülei akarata ellenére a lüke Vasekhez akarják adni, noha a kedves Jenikkel szeretik egymást. A lányka azt hiszi, még szerelmese is elárulta, amikor némi készpénzért lemond róla, ám mindez csak trükk volt részéről, Masenykának nem kell a Moldvának menni, vígoperához méltóan tisztázódik minden.

Az ártatlan Margit Mefisztó segítségével Faust karjaiba sodródik, majd amikor közös gyermeküket tébolyában megfojtja, börtönbe kerül.

Almaviva gróf hozzá van szokva, hogy kastélyában élhet az ősi joggal, miszerint ő avathatja fel az összes kedvére való lányt. Susanna, a cserfes komorna mindent elkövet, hogy ő lehessen az első, aki szűzen kerül a nászi ágyba. Miközben a grófot igyekszik lóvá tenni, próbálja megmenteni a Grófné és férje házasságát, a saját vőlegényét, Figarót is féken kell tartania.

figaro.jpgAlmaviva gróf mégiscsak élne az első éjszaka jogával

Aschenbach professzor azon kapja magát, hogy egyre mániákusabban követ egy lengyel családot. A kukkolót elsősorban a tízes évei közepén járó Tadziu nyűgözi le. A Halál Velencében írója döbbenten figyeli saját lelkének változását, nem képes semmit tenni, élete utolsó pillanatáig a fiúcska mosolyának rabja marad.

A hegyek alján szépséges Mártáját szexuális rabságban tartja ura, Sebastiano. Amikor a földesúr ráun, hozzáadja együgyű pásztorához, Pedróhoz. Amikor a fiú rádöbben milyen játszmában nyerte asszonyát, puszta kézzel megfojtja gazdáját.

A Hoffmann meséi is a mély lélektan felé mutat: a Gonosz férfi, aki babát gyárt, halálba énekeltet lányokat, kitart kurtizánokat azt a macsó erőt testesíti meg, amitől a romantikus költő retteg, lévén teljesen hiányzik belőle.

Miközben ólomsúlyosan konganak Moszkva harangjai, egy sztrelic álmában beszél az előző éjjel megerőszakoltról: „Lyányt leltem… Szép karcsút... Átölel szívesen…” Muszorgszkij sokatmondó nyitójelenete előre vetíti a Hovanscsina egyik alapmotívumát: két despota, apa és fia az egész nép előtt hajba kap egy fiatal lányon, akin úgy marakodnak, mintha bármiféle hadizsákmány lenne, nem emberi lény.

 hovanscsina.jpgAndrej és Iván Hovanszkij torzsalkodik Emma felett

Mittenhofer nehezen viseli el, hogy fiatal barátnője el akarja hagyni egy fiatal fiú kedvéért. A végtelenül hiú és egoista író látszólag elengedi Elisabethet, csak arra kéri, menjenek fel az Alpokba ihletet adó havasi gyopárt szedni búcsúajándékul. A Mitternhofer nyomasztó hatása alól kiszabaduló fiatalok neki is vágnak az útnak, ám egy lavina maga alá temeti őket. Az írót a várt sokk élete nagy műve, Az ifjú szerelmesek elégiája megírására ihleti.

Az Igor herceg Galickija igazi szláv despota. Miután húga egy lány megerőszakolását számon kéri rajta, ekképp felel: „Megszerzem azt, ki kell, / S megtartom, hogyha szép. / Hol van, ki a sok némbert / Mind fejében tartaná?! / A földön annyi nő van, / Ki emlékeznék rá?!”

Abba, hogy a Jancsi és Juliska Boszorkánya mit csinál házikójában a betévedt gyerkőcökkel, jobb bele sem gondolni…

A kékszakállú herceg félelmetes híre ellenére minden asszony levesz a lábáról. Ám a férfilélek összes rejtelmeit tudni vágyó lányok sorsa a beteljesedés helyett a feledés.

Szergej a jóképű, ám rosszhírű munkás magába bolondíja ura feleségét, Katyerina Izmajlovát, aki apósát és férjét is elpakolja szerelme útjából. A kisvárosi Lady Macbeth Szibériában végzi, ahol Szergej megalázza az érte-általa elbukott hősnőt.

Lulu minden férfit magába bolondít. Az ellenállhatatlan szexuális energiával megvert lány férje, doktor Goll infarktust kap, a Festő öngyilkos lesz, dr. Schönt lelövik, az Akrobatát elhagyja, az érte börtönbe vonuló leszbikus Grófnőt megcsalja, Alwát agyonverik miatta – míg végül Hasfelmetsző Jack megváltja Lulutól a világot.

 lulu.jpgMarlis Petersen a New York-i Lulu

Mahagonny városában minden megvásárolható. A lányok teste éppúgy, mint a whiskey. A csapdaváros végül összedől, a lányok kénytelenek új munkahely után nézni.

Manon Lescaut – Luluhoz hasonlóan – nem tehet arról, hogy a férfiak bomlanak utána. Des Grieux szereti, Geronte de Ravoire (Massenet operájában Guillot de Morfontaine) kitartja. Sajnos a lánynak a lángoló fiatal testre éppúgy igénye van, mint a teli erszényre, próbálja is ösztönei szerint kihasználni mindkét férfit, ami a száműzetéséhez, majd halálához vezet.

Miközben az erényes Marianne grófné hazavárja férjét a keresztes háborúból, sikeresen áll ellen a hozzá ravasz módokon közeledni próbáló Ory grófján, hevesen flörtöl a kis apróddal.

Kundry azt gondolja Parsifal is olyan, mint a többi férfi, aki nem tudott ellenállni asszonyi csáberejének. Am a balga fiú az első csók után nem fejvesztve leteperte a varázsnőt, hanem helyette megvilágosott: Kundry testét ugyanúgy csókolhatta az élőhalott Amfortas. Így a deflorálás helyett inkább távozik, romba döntve Klingsor varázskertjét.

Cso-cso-szán abban különbözik sokezer gésa társától, hogy megpróbál kilépni ősei világából, hogy hátha a nagy és erős amerikai férfi magával viszi az új világba. A Pillangókisasszonynak azonban csalatkoznia kell Pinkertonban, s amikor rádöbben vakságára, ősei kardjával végez magával.

Bess nem tud szabadulni sem erőszakos barátjától, Crowntól sem a kokaintól. Az előbbit megöli a béna Porgy, de az utóbbi felett már nincs hatalma, Bess New Yorkba szökik, ahol valószínűleg gyorsan beteljesedik a végzete.

 porgy.jpgBess, aki a kokainért odaadja a testét is (fotó: Michael J. Lutsch)

A férjezett Poppea császárné szeretne lenne. Ehhez azonban az asszonyba csavarodott Nérónak el kell pusztítania nevelőjét, Senecát, száműzni az összeesküvéssel vádolt hitvesét Octaviát és Poppea férjét, Othót.  Monterverdi már a Prológusban állást foglal: az Erény és a Szerencse is bukásra van ítélve a Szerelemmel szemben.

A 19. századi operairodalom legszexmániásabb figurája a Rigoletto Mantuai hercege, aki környezete összes asszonyára ráröppen – a felesége kivételével.

A bibliai idők legigézőbb uralkodónője Sába királynője volt. Miközben titokban forró szerelmi ajánlatokkal halmozza el Asszádot, nyíltan rendre megtagadja a hadvezért. A férfit a sivatagba száműzik, ahol a szeszélyes királynő utoljára megkísérti.

A szexi tini Salome sztiptíz show lejt kéjenc mostohaapjának, hogy perverz vágyát kielégítse, csókolózhasson a próféta levágott fejével.

Egyetlen asszony van, aki megtörheti Sámson erejét, Delila, aki szerelmet hazudva házába csalja a hőst, hogy amikor az elgyengülve az ágyába hanyatlik, a filiszteus katonák rárontsanak és megfosszák ereje forrásától, a hajától.

 samson.jpgDenyce Graves a 90-es évek csábos Delilája

Szegény Nemorinón a falu összes lánya keresztülnéz. Mindez akkor változik meg, amikor elterjed a pletyka, hogy a fiú dúsgazdag bácsikája meghalt, és ő örökölt mindent. Ekkor Nemorinónak esnek a lányok, aki semmit sem tud a családi tragédiáról, helyette azt hiszi, a Szerelmi bájitalnak köszönheti megnövekedett vonzerejét. 

Scarpia báró megszokott vacsoráját Floria Toscával egészítené ki. Miután a művésznő az udvarlást visszautasítósítja, Róma rettegett rendőrkapitánya elfogatja és megkínoztatja Cavaradossit, a díva szerelmesét. A festő életéért cserébe Tosca felajánlja a testét, de egy váratlanul megpillantott levélbontó-kés más megoldásra sarkalja. A méltatlan körülmények között elvérzett báró halálában is bosszút áll: ígéretével ellentétben mégis szitává löveti Cavaradossit. A gyilkossá lett Tosca számára csak az öngyilkosság marad.

 tosca.jpgJelenet a Tosca londoni előadásából

Nem túl dicsőséges szakmája áldozata lett Valery Violetta, a Traviata TBC-s, megtisztulni vágyó, egykor tisztességes párizsi palotát összeszeretkező kurtizánja.

A trubadúr Lenórája, hogy kiszabadítsa szerelmesét, Manricót a börtönből, felajánlja Luna gróf számára azt, amire a várúr a legjobban vágyik: a testét. A főhősnő ígérete azonban csalfa, mérget vesz be, mielőtt Luna megkaphatná.

Egy gonosz szolgalelkű szerecsen meg akar erőszakolni egy hófehér liliomot. Vajon mikor vonja fel a szemöldökét a nyugati világ A varázsfuvola rasszista cselekményszála miatt?!

A Vérnász Leonardója az esküvőjéről szökteti meg a Menyasszonyt csak, hogy törvénytelen viszonyukat folytathassák.

A forróvérű Marie elcsábítja a délceg Tamburmajort. Amikor párja a zilált lelkű Wozzeck rájön erre, vízbe fojtja a proli asszonyt.

1 komment

Címkék: opera

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2913065278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (37) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (142) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (39) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (22) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (99) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (4) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (34) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő