Csavar, kulcs nélkül

2016.09.28. 09:06 caruso_

turn-of-the-screw-brescia-e-armisano-teatro-alla-scala-02-e1473864520896.jpgA koradélutáni szeptemberi napsütésben egy magas szőke fiatalember nézegeti a milánói Scala esti plakátját. Farmerje, fehér inge, laza kék zakója és piros válltáskája alapján érdeklődő diáknak vélhetnénk. A járókelők közül senkinek sem tűnik fel „az opera fellegvárában”, hogy Ian Bostridge, Kathleen Ferrier óta a legnagyobb brit énekművész, az esti előadás egyik főszereplője álldogál az utcán. Néhány perccel később a Galleria Vittorio Emanuele passzázsban egy feketébe öltözött divatdiktátort két testőre csak nehezen szabadít ki, majd szó szerint a testével véd meg az őt agresszíven fotózó olasz és ázsiai fiatalok gyűrűjéből. Eközben a Scala shopjában csend van. Jó, ha negyedóránként betéved egy-egy látogató, hogy válogasson a színház aranykorát idéző, évtizedek óta változatlan dizájnú pergamenszínű, impozáns címerrel díszített termékek közül. La pace dei sepolcri.

Este, ha lehet még élénkebb Milánó belvárosa. Hogyne, hiszen Fashion Week van, az üzletek hajnali 1-ig várják a divat bolondjait. Míg az utcán javában zajlik a haláltánc, a nagy Scala alig félig telik meg idős látogatóval kedd estén, amikor harmadszor adják A csavar fordul egyet új produkcióját. Turisták sehol, a páholyok konganak, a félelmetes kakasülő, mely annyi kiváló művész önbizalmát tiporta a porba, hallgat. Luisa Mandelli és barátnői otthonmaradtak. Szeptember nem a milánói operaszezon csúcsa, s Britten sem Puccini. Pedig Alexander Pereira igazgató mindent bevetett: sztárrendezőt, nagy karmestert, kiváló és gondosan összeválogatott hangú (!) énekeseket. A csavar fordul egyet mégsem a hatalmas színházba való. Nem véletlen, hogy a kamaraoperát 1969-ben a Piccolo Scalában mutatták be olaszul – nyilván az akkor még élő szerző iránti tiszteletből –, de ismeretlen szólistákkal ott is két évad alatt mindössze kilenc előadást ért meg.

 051-k65a4247-miah-persson-e-ian-bostridge-in-prova.jpgMiah Persson és Ian Bostridge

Kasper Holten, a Covent Garden leköszönő igazgatója napjaink egyik legfelkapottabb operarendezője. Számos érdekes színpadra állítás után jogosan tűnt úgy, hogy biztos kezekbe kerül az előadás. A dán rendező úgy gondolta, hogy az óriási milánói színpadra valami nagy látványosságot kell varázsolni a hatfős kamaradarabból. Állandó alkotótársa, Steffen Aarfing (díszlet, jelmez, videó), kettéosztotta a színt: középen nagy zongoraszoba, alatta az időnként feljövő fehér pincében lakik Miss Jessel, jobbra pedig egymáson három szobácska, Flora, Miles és a Nevelőnő személytelen birodalma. A teret gyakran szűkíti egy többé-kevésbé precízen működő fekete blendével, s valóban olykor lenyűgöző látvány, amikor hirtelen a színpadnyílás fél négyzetméteres pontja marad csak nyitva a közönség előtt. A napjainkban elmaradhatatlan fekete-fehér vetítés még egy kis hab a tortán. A csavar fordul egyet azonban sajnos nem(csak) a látványról szól, hanem mindenek előtt az egyik legintimebb és legmerészebb kérdéseket boncoló zenedráma.

 turn-of-the-screw-brescia-e-armisano-teatro-alla-scala-01-e1473864407663.jpg

Britten a Peter Grimes (1945) és a Billy Budd (1951) után megint a tilosban járt és olyan témát feszegetett, ami az 1950-es évek Londonjában Henri James elfogadott kisregénye ellenére sem volt szalonképes. (Nagy Britanniában a homoszexualitás egészen 1967-ig bűncselekménynek számított. A rendőrség Brittent, aki ekkor már évek óta együtt élt társával, Peter Pears-szel többször zaklatta, letartóztatta Sir John Gielgudot és a halálba kergette a számítógép-tudomány egyik atyját, Alan Turningot.) A komponista és librettistája, Myfanwy Piper a magányos kastélybeli ijesztgetések helyett többértelmű lélektani sakk partit alkotott. Miféle opera az, amelyikben két kísértet, akikről nem tudni biztosan valójában ki ölte meg őket, gyerekeket tart lelki terror alatt? Ahol a szerelmi háromszöget egy halott inas, egy tizenhárom éves kisfiú és egy nevelőnő alkotja, úgy, hogy soha sem világos, valójában ki kit akar elcsábítani, s hogy mit is jelent-jelenthet maga a csábítás. Megannyi kérdés, ami korlátlan számú megoldásra ösztönözheti a darab rendezőjét, hiszen a Csavar fordul egyet éppannyira fantasztikusan megkomponált opera, mint amennyire jól funkcionáló pszicho-dráma.


allison-cook-and-miah-persson-in-turn-of-the-screw-brescia-e-armisano-teatro-alla-scala-e1473864533668.jpgA fentiek kibontását eleve megakadályozta a Steffen Aarfing alkotta tér, hiszen lehetetlen úgy lerendelkezni egy kapcsolatokra, gesztusokra, szemvillanásokra épülő drámát, hogy a szereplők gyakran nemhogy egy szobában, de még egy emeleten sem tartózkodnak. Kasper Holten számára rövidnek bizonyult a London-Milánó repülőút, amit arra szánhatott, hogy kidolgozza rendezését. A gépezet működik, de a darab azonban nem történik meg. Az öreg gyám nyugodtan énekli a Prológot, miközben Miss Jessel felakasztott holtteste himbálózik a feje fölött. A Nevelőnő nem érkezik meg Bly-ba, hanem a blende játéknak köszönhetően ott van a térben, s ugyancsak az állandó fókuszmókának köszönhetően a „csavar” nem tud csavarodni a szereplők körül, helyette villanásnyi epizódok alatt jutunk el addig, hogy Miles vérben úszó háttal fekszik a zongoraszoba közepén. Sosem fog kiderülni, mi történhetett vele, ahogy az sem világos, miért nem ő, és miért Mrs. Grose lopta el a Nevelőnő levelét, hogy a zárójelenet előtt látványosan együtt örüljön Florával, mintha ők ketten csak arra játszottak volna, hogy valaki végre deflorálja Miles-t.

ian-bostridge-as-peter-quint-in-turn-of-the-screw-brescia-e-armisano-teatro-alla-scala-e1473864561579.jpgA társulattal nem rendelkező Scala természetesen olyan nagynevű énekeseket vásárolt össze, akik tökéletesen tudják és beénekelték már szerepeiket. A művészek mindent meg is tesznek az est sikeréért, de hiába a tudás, ha a díszlet meggátolja őket abban, hogy egymással bármiféle interakcióba lépjenek. Marad a több emelet magasságában, rossz akusztikai körülmények között való együtténeklés. A legnagyobb név Ian Bostridge, aki fájdalmasan ritkán lép színpadra, érthető módon tehetségét inkább a koncertpódiumon kamatoztatja. A hiper-intelligens és érzékeny tenorista pontosan tudja, milyen kevés operaszerep való alkatára, s ennél még kevesebb színpadi megvalósítása izgatja. Megteheti, hogy csak olyan felkéréseket fogadjon el, amelyek az ő saját művészi kíváncsiságát mozgatják meg. Az operát évekkel ezelőtt már lemezre énekelte, s valóban elképzelni sem lehetne kísértetiesebb-csábítóbb hangzó élményt, mint ahogy Miles-t szólongatja az I. felvonás végén. Mindemellett Bostridge hangja mára fájdalmasan kopásnak indult, s a tenoristának nagy munkájába kerül kordában tartani. Hogy mekkora művész, hogyan tud behatolni a kottafejek értelmének mélyére, olyan apróságnak ható lenyűgöző finomságokkal tudja bizonyítani, mint amikor lopásra buzdítja a kisfiút. A monotonon ismételt „Take it!” felszólítások közben fokozatosan bukik ki a Miles lelkét fogva tartó magabiztos inasból a kétségbeeső tájszólásos szolga. Bostridge tulajdonképpen színpadképtelen mozgáskultúrája mindemellett nagyon jól áll a hórihorgas halott szolgálónak.

 miah-persson-in-turn-of-the-screw-brescia-e-armisano-teatro-alla-scala-01-e1473864478691.jpgMiah Persson

A svéd Miah Persson kulturáltan, szép hangon énekli végig a Nevelőnő szólamát, de végig higgadt marad, alakításában a szerep nem történik meg, nem járja be azt az útvesztőt, amit a szerző megírt. A nagykisugárzású Allison Cook (Miss Jessel) hangján mára érződik az utóbbi évek számos hanggyilkos szerepe, Berg és Schönberg műveken kívül tavasszal Varsóban Juditként is bemutatkozott. Jennifer Johnston Mrs. Grose-a bizonyára kiváló szakácsnő, de ennél mélyebben nem vesz részt a történetben. A gyönyörűen éneklő gyerekeket – Sebastian Exall és Louise Moseley – a croydoni Trinity Boys Choir tagjai közül válogatták, de talán elfelejtették elmesélni nekik, miről is szól a mese, amiben részt vesznek. Kereshettek volna egy olyan fiút, akiből némi szexus sugárzik, ezt a Miles-t sajnos még a Nevelőnőnél jobban érdekli egy nagy karéj lekváros kenyér.

 turn-of-the-screw-937x1024.jpgSebastian Exall és Louise Moseley

A hamisítatlan Scala színvonalat Christoph Eschenbach és a zenekar prezentálta. A későn érő német karmester atomjaira bontotta Britten kamaraoperáját, szinte végig meglepően lassú tempót tartva érzékenyen mászott bele a kotta titkaiba. A szenzációs formában játszó tizennégy tagú kisegyüttes pedig érezhető örömmel tárta fel az angol komponista zenei világát. A zenekarban született meg Bly világtól elzárt fenyegető, mégis ezerszínű ködben úszó világa. Ezért a hangzásélményért érdemes volt bemutatni a Csavart, s remélhetőleg a csekélyszámú megjelent sem bánta, hogy két órával később indulhatott beszerezni az őszi kollekció frissen bemutatott darabjait…

Fotó: Marco Brescia & Rudy Amisano

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Teatro alla Scala Milano Benjamin Britten A csavar fordul egyet Christoph Eschenbach Ian Bostridge Kasper Holten

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr6511742931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (39) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (152) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (2) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (18) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (4) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (1) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (42) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (23) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (103) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (2) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (27) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő