Igor és a napraforgók

2016.05.02. 10:28 caruso_

igor1.jpgPapíron remek ötletnek tűnt a Volksoper részéről, hogy műsorukra tűzték az Igor herceget. Borodin különleges darabja 1960 óta nem szerepelt a bécsi operaházak műsorán, az elmúlt évtizedekben csak egy szófiai és egy varsói vendégjátékot láthatott a közönség. (Érdekes, hogy a keleti blokkhoz tartozó Budapesten is 1962-ben játszották utoljára a művet.) Miközben az Igor herceg napjainkban is szinte valamennyi orosz nyelvterületen lévő operaház állandó repertoárdarabja, addig a világ többi színházában sohasem sikerült a Muszorgszkij, vagy Csajkovszkij darabokéhoz hasonló térhódítás.

 igor2.jpg

Ennek több oka lehet. Maga a téma is sokkal távolabb van a nyugati gondolkodástól, mint akár a Pikk dáma, akár a Borisz Godunov problémaköre. Ráadásul Borodinnak még addig az állapotig sem sikerült eljuttatnia opera-töredékét, mint Muszorgszkijnak. Egyikük sem volt képzett zeneszerző, nem is adatott meg nekik, hogy a megéljenek a komponálásból. Borodin művén az érződik, hogy szerzője abszolút dilettáns volt: jószándékú, mély érzésű, ihletett, ám mégsem profi. Az Igor herceg jeleneteit semmi sem tartja össze, nem lesz belőlük egységes darab, szereplői nem fejlődő jellemek, az opera valójában nem sokkal több, mint néhány egymással laza kapcsolatban álló kép sorozata. A nagyszerű részletek – a Polovec táncokon kívül Igor, Koncsak, Vlagyimir és Galicin áriája is abszolút slágerszem oroszföldön – nincsenek összekötve, a drámai ív szempontjából szükséges jelenetek vázlatosak, vagy egyszerűen hiányoznak. Az opera egykor pesti sikere ezekben a gyöngyszemekben keresendő, valamint azokban a hatalmas egyéniségekben (Palló Imre, Jámbor László, Báthy Anna, Takács Paula, Székely Mihály, Fodor János, Faragó András, Simándy József), akik pusztán személyiségükkel képesek voltak élettel megtölteni a félig megírt alakokat. Az opera figurái ugyanis nem fejlődő jellemek. A címszereplő, a nagy szláv fejedelem egyetlen valódi hőstette a darab során annyi, hogy feladva férfias tartását megszökik a polovecektől. Az embervérben fürdő kán a szökés hírére elégedetten nevet, ő értékeli a tettet, amit min mi ma már csak csodálkozni tudunk. Kérdés, hogy Borodin eredeti szándéka is az volt-e, hogy tablót adjon arról, hogy miféle szörnyűséges emberek élnek Oroszországban, vagy csak napjainkban nehéz szerethető figurát találni az operában. Ami igazán kétségbe ejtő, hogy ezek az alakok ma is élnek, és nem csak tőlünk keletre… Galickij, akinek csak a vagyon szétherdálására van agya, Koncsak, akit már semmi sem szórakoztat a világból, a két vándormuzsikus, akik amint meglátják a hazatérő Igort, elárulják addigi jóltartójukat, vagy Vlagyimir, aki a szerelmet választja a kötelesség helyett. Egyedül Jaroszlavna, számos hős orosz nőalak prototípusa magasodik ki a férfiak közül. Ilyen asszonyt nem is találni manapság.

 igor4.JPG

Nagy fába vágta tehát a fejszéjét a Volksoper, amikor ezt az összetett és nehezen megfejthető művet bemutatta. A színésznek indult, látványtervezőként is működő 72 éves rendező, Thomas Schulte-Michels egykor fontos német prózai színházakban is dolgozott. Lehet, hogy korábbi munkái alapján indokolt volt felkérni őt az Igor herceg színpadra állítására, ám legkésőbb a tervelfogadáskor látnia kellett volna a Volksoper vezetőségének, hogy az alkotónak semmi sem jutott eszébe a darabról, ami pedig eszébe jutott, nem való egy európai főváros operaházának színpadára. Az előadás díszlete az 1990-es évek legkínosabb látványvilágát idézi a tükrös falak lehetetlenné teszik a nagyszámú kórista közlekedését, a lépcsők olyan léptékűre sikerültek, hogy nem lehet rajtuk lejönni, ahogyan a nagy asztalról sem (ennek többszöri megmászására ugyan indokot is nehéz találni), a Polovec kép hatalmas napraforgói (félő, hogy egy álomvilágot jelképeznek, melyből Igor hazavágyik a lándzsarázó, keszkenőkkel és kettős-keresztekkel sűrűn integető szürke népe közé) pedig annyira kínosra sikerültek (a hatodik előadásra erősen le is amortizálódtak), hogy arra nehéz jelzőt találni. A jellegtelen jelmezekért az a Renate Schmitzer a felelős, akinek igénytelen Carmen kosztümjeit az elmúlt évtizedben Pesten is nézni kellett.  Különös, hogy egy egykori színész rendező semmiféle segítséget nem adott az énekeseknek szerepeik felépítéséhez, sőt, még arra sem volt vette a fáradságot, hogy egy-egy jelenetet akárcsak közlekedési rendőr módjára lerendelkezzen. Az utolsó képben Jaroszlavna a zenekari árkon át meredve veszi észre a közeledő urát, aki hátulról próbál bejutni a nagy lépcsőkön (közben valamiért a polovecek növényei is bent maradtak a színen és pár kockát is bedobtak a derék díszítők). Kettősük után az első járásba szaladnának ki – ha nem jönne szembe a teljes énekkar – akik nem veszik észre az uralkodói pár… Tucatnyi hasonló megoldás tette kérdésessé, hogy az előadás tényleg Bécsben zajlik. A legkiábrándítóbb talán a Svájcban élő Teresa Rotemberg koreográfiája volt: ha valaki befogott füllel nézte a Polovec táncokat, azt hihette, hogy Hófehérke törpéi és barátaik adnak fejen pörgő esztrádműsort Koncsak kánnak és hercegi vendégének.

 igor5.JPG

Az Igor herceg zenei megvalósítása is számos kérdést vetett fel, noha Alfred Eschwé fölényes biztossággal uralta a zenekart az énekkar pedig – szinte egyletenként – mégiscsak meggyőzte a nézőt, hogy egy olyan városban van, amelyet évente sok száz énekes-növendék keres fel a boldogulás reményében. A színház nem sokat gondolkodhatott azon, hogy Borodin partitúrájának melyik változatát használja: elővették azt az agyonhúzott példányt, amelyik az 1960-as években még megfelelt a célnak, de amelyiket bármelyik 21. századi kutató fintorogva csukna be. Elvben azzal nincsen semmi baj, hogy a művet német fordításban adják elő. Ehhez azonban minden szerepre német anyanyelvű énekest kellett volna szerződtetni, mert így amikor a félig brit-kínai, félig mongol-japán tenorista azt énekli, hogy Hájmát, az éppoly fülsértő és hiteltelen, mint, amikor vietnami növendéktársa, azzal próbálkozik, hogy „Hazám, hazám”. Ilyen feltételek mellett jóval bölcsebb oroszul előadni a művet – azt legalább senki sem érti.

 igor6.jpg

A címszerepre régi ismerősünket, Alik Abdukayumovot szerződtették Weimarból. Karaktere éppoly messze van az önsanyargató népvezértől, mint a Bohémélet Marcellója Picassótól. A kissé kontrollálatlanul éneklő Puerto Rico-i Melba Ramosban megvan Jaroszlavna tartása, ő egyike a keveseknek, aki érzi a szerepet és meg is próbálja felépíteni azt, nem tehet róla, hogy kísérletei olykor légüres térbe hullnak. Az előadás másik erős embere Martin Winkler. Rutinos színpadi rókaként Galickija kellően élveteg, olyan férfi, akitől még van okuk félni a szűkeknek. Számára nem gond a német szöveg interpretálása sem. A rendező akár megkímélhette volna Bécs jó ízlésű közönségét attól, hogy a korosodó énekes kevéssé esztétikus félmeztelen testét kelljen nézni, amint rosszabb perceiben egy Denevér előadásból kölcsönvett hatalmas fröccsöntött pezsgősüveggel és egy Burger Kingből áthozott papírkoronával próbál tivornyát mímelni. Andreas Mitschke hangi kvalitásait jelentősen meghaladja Koncsak kán szólama, a keleti nagyúr helyett pedig Musztafa bejt próbálta eljátszani. Sajnos aznap nem a Bál a Savoyban volt műsoron. Üdítő jelenség volt Koncsakovnaként Martina Mikelić, akinek tanárai nagyon kellemes hangot gyártottak. Vincent Schirrmacher jó szándékú amatőrnek hatott Vlagyimir szerepében. Yasushi Hirano és David Sitka a két vándormuzsikusként arról adott bizonyságot, hogy a Volksopernek mégiscsak van egy együttese, melynek tagjai bármit meg tudnak csinálni a színpadon. Rájuk kellene építeni az előadásokat és nem olyan vendégénekesekre, akik maguk is szenvednek a szerepeikben.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Igor herceg Alekszander Borodin Volksoper Bécs

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr418678868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (39) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (152) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (2) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (18) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (4) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (1) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (42) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (21) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (23) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (5) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (103) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (2) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (27) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő