Fedőneve: Czeglédi - egy karmester kettős élete

2015.07.06. 09:14 caruso_

vagolap01.jpg„– Lebukott egy emberünk Alaszkában. – Kár érte. – Kiváló ügynök volt.” - Ismételgetik néhányszor tökéletesen közömbösen a leírva nem különösebben mulatságos párbeszédet az egyik 1970-es évek közepén készült Bud Spencer – Terence Hill vígjátékban. Az ügynökkérdést azonban sem Amerikában, sem a Keleti Blokkban nem kezelték akkoriban ennyire könnyedén. Mégis a fenti mondatok villantak be néhány napja, amikor egy írás látott napvilágot a pestisracok.hu portálon, amelyben az Operaház egyik karmesterének állítólagos ügynök-emlékiratait ismertetik. Jellemző, hogy nem sokan ugrottak rá a témára, mintha most, a rendszerváltás után negyedszázaddal ez még mindig olyan kérdés lenne, amelyről jobb tudomást sem venni. A tizenötoldalas feljegyzést „egy olvasó” juttatta el Hankiss Ágneshez, a Hamvas Intézet izgatatójához. Kevés izgalmasabb téma van az Operaház világháború utáni történelmében, mint az ügynök-kérdés. Hiszen ebben a kivételezett, kicsi, ám heterogén közösségben nyilvánvalóan szép számmal éltek olyan kollégák, akik meggyőződésből, kötelességtudatból, esetleg szakmai féltékenységből jelentettek kollégáikról valós és vélt dolgokat. Egy ekkora, kiemelten reprezentatív kulturális intézményre fokozottan ügyeltek. Számos fontos embert látott vendégül a színház a repertoár- és díszelőadásokon, ráadásul a társulat az 1960-es évek elejétől egyre gyakrabban turnézott külföldön, Nyugaton is, ami módot adott a disszidálásra. Több beépített ember személye valószínűsíthető, ám nagyrészük a mai napig felderítetlen. Kérdés, hogy mennyi maradt egyáltalán fenn az irományaikból. Pedig ezek a személyek és jelentéseik nyilvánvalóan sok mindenre magyarázatot adnának. Annyit ma már bizonyosan lehet tudni, hogy az Operaházban, az 1950-es években huszonhat személyt foglalkoztattak, 1963-ban öt hivatalos kapcsolat, két társadalmi kapcsolat és két informátor, de még 1987-ben is három titkos megbízott és kilenc hivatalos kapcsolat figyelte a dolgozókat. Úgy tűnik, egyiküket sikerült most beazonosítani.


20135.jpg

Fráter Gedeon 1919-ben Budapesten született magyar ősnemesi család sarjaként. Már tanulmányai közben, 1938-ban fizetésnélküli korrepetitorként az Operaházhoz kerül egy évadra, majd 1942-ben státuszba vették. Az ostromot a színház pincéjében vészelte át, nyelvtudásának köszönhetően Sergio Failonival dolgozhatott az olasz maestro haláláig. Néhány opera elvezénylése után Fráter Kenessey Jenő mellé került,  balettkarmesternek. Hosszú évtizedeken keresztül, 1982-es nyugdíjazásáig, sőt, azon túl, egészen 1993-ig, olykor egyeduralkodóként dirigálta a baletteket. Igaz, nem mindent, a kényesebb darabokat, mint Bartók egyfelvonásosait nem kapta meg. A balettegyüttessel nagyon sokat utazott külföldre, jelentős állami kitüntetésben nem részesült. A háború után feleségül vette Fleischmann Margitot, Márkus László színművész édesanyját, az Operaház művészbüféjének bérlőjét. Sallai Imre (jelenleg Tátra) utcai lakásuk olykor veszekedéstől volt hangos, az asszony ugyanis féltékenykedett az urát körülvevő balerinákra. Frátert muzsikustársai nem tartották jelentős karmesternek, de kellemes úriember hírében állt. Igazi szenvedélye a horgászat volt. "Fantasztikus figura, maga a nyugalom." – mondta róla Márkus László. A nevelőapjánál mindössze nyolc évvel fiatalabb színész életében állítólag Fráter volt az egyetlen ember, akivel sohasem veszett össze. Ma közös sírban nyugszanak, a Farkasréti temető egyik elit parcellájában. Fráter Gedeon 1998-ban, 78 éves korában hunyt el.

 5941.jpg

A fenti bekezdés apró módosításokkal számos művészre ráillene. Fráterről se gondoltak évtizedekig egyebet, mint, hogy megbízható muzsikus és régi vágású úriember. Aztán váratlanul, másfél évtizeddel a halála után előkerül egy néhány oldalas gépirat, ami mindent megváltoztat. Mostantól az internet keresője nem csak azt fogja feldobni, hogy karmester, hanem azt is, hogy ő volt a Czeglédi fedőnevű ügynök. Akik ismerték, nehezen hiszik ezt el Fráterről. Maga az emlékirat is zavarba ejtő szöveg. Sem a tartalma, sem az írásmódja nem vall egy több nyelven beszélő, művelt polgárra. Ha élne, védekezhetne vagy beismerhetné a vádat, ahogy tette például Szabó István, Oscar-díjas filmrendezőnk. Fráter azonban halott, ahogy a jelentéseiben szereplők nagy része is az. Mégis jó volna azt hinni, hogy csak egy elvesztett szilveszteri fogadás után hordta össze ezt a szöveget a karmester, esetleg egy haragosa terelte rá a gyanút. Ezek azonban csak a védelem fantazmagóriái, a tény, hogy noha nincs aláírás az írógéppel írt szöveg végén, az iromány jelenleg egyetlen emberre utal, Fráter Gedeonra.

51855.jpg

Úgy tűnik, mintha 1982-es operaházi nyugdíjazása után egy évvel Czeglédi ügynök megijedt volna attól, hogy a hálózat nem fog rá igény tartani a jövőben. Jelentései valószínűleg évről évre érdektelenebbé váltak. Talán azért ült gépe elé 1984 januárjában, hogy összefoglalja besúgói életművét és bebizonyítsa, hogy mennyire fontos eleme volt a hálózatnak. Nem tudni, mi igaz az általa leírtakból és mi a félremagyarázás. Egyáltalán mi lehet igaz egy ember életében, aki évtizedeken keresztül kettős életet élt, és megfigyelte, beárulta kollégáit. Az emlékiratból az derül ki, hogy nagyon sértett valaki lehetett az író, jelentős önértékelési zavarokkal. (Jóérzésű ember nem ír le olyat magáról, hogy: „Átütő sikert arattam.”) Nyilvánvalóan egy el nem ismert művész kiváló alany a beszervezésre. Különös, hogy Fráter magára a több napi fogházzal súlyosbított beszervezési aktusra is úgy emlékezik vissza, mint egy kellemes délutáni kávézásra néhány úriemberrel. A jelentésben sorra nevezi meg a kapcsolattartóit, akik neve leellenőrizhető a III/III-as ügyosztály nyilvántartásában. A leírás szerint mindegyikükkel kiváló volt a munkakapcsolata. Nem tudni, hány kollégájának lehettek kellemetlenségei Fráter ténykedése miatt, a Vaszy Viktorról szóló jelentései olvashatóak, de visszaemlékezéseiben az akkor már külföldön élő Blum Tamásnak és Tóth Péternek éppúgy odavág, mint az Operaház éppen hivatalban lévő igazgatójának, a nyíltan baloldali elkötelezettségű Mihály Andrásnak.

Gervai András Fedőneve: „szocializmus” című könyvében egy fejezetet szentel az Operaháznak, melyben a „Mária”, illetve „Székely Klára” fedőnéven működött ügynök (L. J.-né, revizor) irataiból szemezget. A hölgy ugyanazoknak a kapcsolattarkónak jelentett, mint Czeglédi. Nagy valószínűséggel azonban nem tudtak egymásról, mert Székely Klára egy helyen megemlíti Fráter – egyébként köztudott – arisztokrata származását. Mária ügynök nem lehetett tisztában azzal sem, hogy számos nemesi származású egyént szerveztek be informátornak (közöttük Esterházy Péter édesapját), akik nyilvánvalóan otthonosabban mozogtak olyan körökben, ahova a friss népi demokrácia egyszerű katonái aligha kerülhettek volna be feltűnésmentesen. Székely Klára és Czeglédi ugyanazokat a művészeket figyelte meg, többek között a mindenkivel jóindulatú Palló Imrét, a jobboldali beállítottságáról híres Udvardy Tibort, és szegény Raskó Magdát, aki nem sok nyomot hagyott maga után a magyar operajátszás történetében.

 56315.jpg

Czeglédi visszaemlékezéseiben igyekszik részletesen számot adni harminckét éves besúgói munkájáról. „Érdemeit” feltehetően erősen eltúlozza, állításainak jórészét képtelenség elhinni, például, amikor azt ecseteli, hogy az egész országban egyedül ő látta, mi készül 1956-ban, és ha a jelentései eljutottak volna az illetékesekhez, meg lehetett volna akadályozni az októberi eseményeket. Az is valószínűtlen, hogy Palló Imre 1957 januárjában a baloldali elemekről (!) készített halállistát őrzött a szekrényében. Kérdés, hogy aki 1984-ben kezébe vette ezt a visszaemlékezést, éppúgy kételkedett-e írójának ép elméjében, mint a mai olvasó, vagy komolyan vette azokat. A korosodó karmester a dokumentum végén mérleget próbál vonni. Kesereg, hogy a rá váró pártkarrier helyett inkább a hírszerzést választotta (párttagokat nem szerveztek be), amiért viszont kisebb lett a nyugdíja. Azt is beismeri, hogy munkájának köszönhetően magányossá vált. Egyetlen vigaszként a felettesével való elvtársi, már-már baráti kapcsolat tudja megnevezni. Ha valóban Fráter írta a visszaemlékezést, és komolyan gondolta amit papírra vetett, nem is kívánhat számára mást a késői olvasó, minthogy reményét fejezze ki, valóban magányosan tengette utolsó éveit. Czeglédi ügynök azért megértett valamit a kádári enyhülésből, sőt egyik gondolata most is aktuális: „Ma már nem mind ellenség, aki bírál, vagy jogos nemtetszését fejezi ki.”

Fráter Gedeon fényképe az Operaház Emlékgyűjteményéből, a többi fotó - mely nem a karmestert ábrázolja - a Fortepan gyűjteményéből származik

2 komment

Címkék: 1956 ügynök Operaház Fráter Gedeon

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr627603332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PanelProli 2015.07.07. 17:10:40

"Jellemző, hogy nem sokan ugrottak rá a témára, mintha most, a rendszerváltás után negyedszázaddal ez még mindig olyan kérdés lenne, amelyről jobb tudomást sem venni."

Azért nem ugrott senki a témára, mert a pici kutyát nem érdekli már, hogy mi történt 1950 és 1990 között az ügynökkérdésben.

Egyesek nagy lelkesedéssel fújják a témát, de a nagy többség számára teljesen érdektelen a dolog.

arsenal71 2015.07.07. 20:01:23

A jövővel kellene foglalkozni. Elmúlt, változtatni nem lehet rajta. A jelennel több baj van, mikor az Operaházat közepes tehetségű haver bitorolja.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (36) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (136) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (39) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (8) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (21) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (99) operaházak (4) operaházi kronológia (39) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (3) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (34) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő