"Gyűlölj minden trónbitorlót" - 112 éve született Székely Mihály

2013.05.08. 14:11 caruso_

Székely01.jpgMa van 112 éve, hogy Székely Mihály, Spagatner Misiként Jászberényben meglátta a napvilágot. Az évforduló ugyan nem kerek, de talán mégis érdemes elgondolkozni egy csöppet azon, hogy mit is jelent ma számunkra Székely Mihály művészete. Egy olyan énekesé, aki félévszázada nincs közöttünk. Több generáció nőtt fel, akiknek Székely már leginkább csak egy név, akivel lehet példálózni. Akik színpadon láthatták, szinte mindenki nyugdíjban van már, bizonyára emlékeznek még valamire, de vajon ezek az emlékek hitelesek? Átadhatók? Mi, akik már lemaradtunk róla, megérthetjük még alakításait? A felvételeken, kritikákon, fotókon átsüt ránk a művész nagysága? Ha valóban őszinték akarunk lenni, akkor Székely Mihály esetében a válasz: nem.

A legkorábbi fennmaradt legendás történet szerint, amikor az öreg jászberényi kántor meghallgatta a kis Misit, így nyilatkozott róla: „Se hong, se hollás.” Igaz-e, vagy sem, biztató kezdet. A zeneszerető vidéki polgárcsalád fiából Pesten biztosítási ügynök lett, közben magánúton tanult énekelni, s különböző lokálokban vokálozott. Operaénekesként a Városi Színházban mutatkozott be 1923 májusában. Ősztől már az Operaház tagja, haláláig az is marad. A dalszínház történetének egyik legválságosabb periódusába csöppen az ifjú basszista, mely csak Radnai Miklós 1925-ös igazgatói kinevezésével fog rendeződni. Az Operaháznak ekkoriban több mint hatvan darabból álló éves repertoárja volt, s mindössze harmincnyolc magánékese. Székely Mihály már az első évadjában tizenegy, zömében kis szerepet kapott. A ház vezető basszistái ekkoriban Venczell Béla és Kálmán Oszkár voltak. Radnai fokozatosan terhelte a fiatal énekest, aki már a második szezonjában Sarastrót és Ramfist énekelhetett. A kritikák – ekkoriban még egy normál repertoár-előadásról is megjelent négy-öt belőlük – természetesen azonnal felfigyeltek a szép hangú új művészre. Székely a harmincas évek közepére válik a színház vezető basszistájává, ekkor énekli először a Kékszakállú herceget, Fülöp királyt és Fiescót – későbbi emblematikus szerepit. Eközben sorra fellép olyan mára elfeledett operákban is, melyek alig értek meg pár előadást. Ekkoriban még nem volt kivételezett művész, s Koréh Endre személyében trónkövetelő is jelentkezett. Furcsa módon ebből az időből nem maradt fenn Székely Mihályról lemezfelvétel, vagy lappang talán még  valahol, így hangját csak pályája második felétől, az ötvenes évektől ismerhetjük. Egyetlen kivétel egy 1937-ben rögzített élő Kékszakállú herceg vára előadás. A zsidótörvények bevezetésével Székely számra is fogyóban volt a levegő, mégis 1944 februárjában ziccer-szereppel, Cornelius Bagdadi borbélyával ajándékozza meg őt Márkus László igazgató. Ekkor már jó ideje egyike volt a kevés zsidó művésznek, aki felléphetett az Andrássy úton. A szerencsésebben az OMIKE előadásain a Goldmark teremben játszottak – küzdöttek az életükért, és igyekeztek esténként néhány órára feledtetni közönségükkel a külvilágot. A nácik hatalomra jutásával természetesen Székelynek is el kellett hagyni az Operaházat, s a legenda szerint egy kispesti plébánián húzta meg magát. Érdekes eljátszani a gondolattal, hogy vajon érte volna bántódás ezt a nagy művészt, ha kiderül, hogy hol van. Sok zsidót elhurcoltak, másokat egy életre megnyomorítottak. Székely szerencsés volt, baj nélkül vészelte át Budapest ostromát, és igen gyorsan visszakerült a színpadra.

Székely02.jpg

A háború utáni első előadásban, a Bánk bán Tiborcaként új szerepben debütált. Nem csak a színpadra tért vissza, 1945 februárjától két hónapon keresztül Nádasdy Kálmánnal és Komáromy Pállal hármasban veszik át a színház vezetését. Nem nagyon ismerünk olyan gyakorló énekest, aki igazgatóként is megállta volna ugyanakkor a helyét. (Ugyan ezt a gyakorló énekesek másként gondolják...) Noha ők állnak a színpad közepén, egy intézmény vezetése jóval összetettebb feladat. Székely se sokáig maradt a székében, a következő évadot Komáromy egyedül vezeti el. Székely nem érzi jól magát az új helyzetben, külföldön próbál boldogulni. 1947 januárjában debütál a Metropolitanben, Hundingként. A kinti sajtó pozitívan fogadja az ismeretlen magyar basszistát, s ahogy ez lenni szokott, Magyarországon egyből világhírről, hosszú távú MET szerződésről beszélnek. Székely kintről üzenget Tóth Aladárnak, így próbálja pesti helyzetét bebiztosítani. A lapok a távolban lévő énekesnek adnak igazat, s mint általában, ismét Tóthot teszik felelőssé a nagy énekes elveszítéséért. Különös módon Koréh Endre bécsi szerződése közel sem vált ki ekkora visszhangot. Székely természetesen hazatér, majd néhányszor még fellép külföldön egészen 1950-ig, míg a vasfüggöny rá nem csapódik. Itthon újabb ellenséggel kellett szembenéznie: a feltörekvő ifjú generációval. Mindent el is követett, hogy Littasy Györgyöt, vagy Bencze Miklóst háttérbe szorítsa. 1956-ban, az első adandó alkalommal mindketten el is hagyták az országot, Székely haláláig, s azon túl is vetélytárs nélkül maradt.

székely3.jpgNoha külföldre nem mehetett, itthon a rendszer dédelgetett művésze lett. igen hamar 1949-ben, majd 1955-ben is Kossuth-díjjal tüntették ki. Gyakorlatilag azt énekelhetett amit akart, még a Pomádé király Rákosi paródiáját is elnézték neki. Néhányszor. Egyedül az úgynevezett török-ügyben ütötte meg a bokáját. Mint ismeretes 1952 szilveszterén több jeles művészünk mulatott az akkor nem éppen baráti Törökország nagykövetségén, s a kis rögtönzött műsorért ajándékokat fogadtak el. A hatalom példátlan szigorral sújtott le, Székelyt például háromhavi szilenciumra ítélték. (A bizottság elnökét Gábor Miklósnak hívták...) Szemtanúk szerint, amikor 1953 áprilisában Sparafucileként visszatért a színpadra, és elénekelte az első mondatát, amely mindössze két szótag – Uram – a közönség hosszú percekre vastapssal állította meg az előadását. A magyar kommunista rendszer máig feldolgozatlan kérdése Székely Mihály. Egy zsidó szabadkőműves, háta mögött egy elnyomott nemzet szeretete – s közben a rendszer kedvence. Akik hallották ekkoriban Fülöp királyát, állítják, hogy az Operaház nézőterén nem volt ember, aki ne értette volna, mint jelent az énekes ajkáról elsuttogott mondat: „Majd alszom én, ha véget ér a kín”. Élete végére szent szörnyeteggé vált. A fotókról egy nagy szemű kopasz bácsi néz ránk, pedig mindössze hatvanhárom éves volt, amikor egy rutinműtét közben meghalt. Műhiba, vagy hosszú súlyos betegséget rövidítettek meg az orvosok? Senki sem firtatta a kérdést.

Fél évszázaddal halála után néhány filmfelvétel és sok lemez maradt ránk. Ezeket meghallgatva nekünk is meg kell állapítani, hogy Székely a világ egyik legszebb matériájának birtokosa volt. Állítólag ő maga unta legjobban hallgatni a „mintha orgona volna”, „valóságos hangszer”, „búgó cselló” és egyéb jelzőket. A jászberényi kántor tehát ebben tévedett. Azt azonban nem lehet eltitkolni, hogy a művész gyakran küzdött intonációs problémákkal, és ha meghallgatjuk az 1950-es New Yorkban rögzített Simon Boccanegra előadást, világsztár partnereihez – Leonard Warren, Astrid Varnay, Richard Tucker – képest, nagyon nyersen énekel, az olasz kiejtése pedig arcpirító. De ránk maradt ugyanezekből az évekből egy pesti Boccanegra is, ahol fogyatékosságoknak – Jámbor László, Warga Lívia és Simándy József partnereként – nyoma sincs. Ahogy elkezdi a „Gyűlölj minden trónbitorlót” kezdetű szépséges frázist, ma is megáll a levegő. Mintha egy ősi korál lenne, miközben pusztítása biztat. Emlékezzünk erre a Székely Mihályra – nem feledve, hogy létezett egy másik is, aki egyszerűen átírta a Kékszakállú herceg szólamát, ahol nem tudta elénekelni. Amikor megpróbálta meggyőzni a szerzőt arról, hogy a változások biztosan jobbak lesznek az eredetinél, Bartók csak ennyit mondott a maga csendes, elnéző mosolyával: „Biztosan.”

Szólj hozzá!

Címkék: évforduló Operaház Székely Mihály

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr115288080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (34) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (132) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (38) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (98) operaházak (4) operaházi kronológia (39) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő