Elfeledett magyar énekesek – Gyenge Anna

2012.12.19. 10:05 caruso_

Gyenge Anna1.jpgNemrég, amikor Angerer Margitról írtam, azt hittem, hogy az ő ifjúságánál bonyolultabb történetbe nem fogok egyhamar belefutni. De – ahogyan ez lenni szokott – már a következő „elfeledett énekes” élete is hatalmas csavarokat és fehér foltokat tartogatott. Gyenge Anna Kézdivásárhelyen született, a lexikonok szerint 1890. április 19-én, vagy 1894. március 20-án (Néhol az 1884-es, - egyébként irreális - dátum szerepel.). Mindez kissé különös annak tükrében, hogy a Csík megyei polgári leányiskola (ma Petőfi Sándor Általános Iskola) IV. osztályának előmeneteli és mulasztási naplójában, az 1907/08-as tanévben születésnapjaként 1893. április 20. van feltüntetve. Anna édesapja, (miklósvári) Gyenge János igen hamar meghalt, anyja második férjével, Vitos Károly hadnaggyal talán súrlódásai lehettek a leánynak, mindenesetre gyorsan Kolozsvárra küldik tanulni (Valószínűleg Csíkszeredára is járt, s egy másik verzió szerint pedig a székelyudvarhelyi a Tanítóképzőben is megfordult.). Minden bizonnyal itt láthatott életében először színházat, mely iránt életre-szóló szerelemre lobbant. Akkoriban szokás volt, hogy a csinos, ám vagyontalan lányok színésznőnek álltak, hogy ott feltűnve, minél előbb jó partit tudjanak maguknak csinálni. Anna igen fiatalon, tizennégy évesen Pestre került, Rákosi Szidi legendás színiiskolájába. A növendéket úgy Szidi mama, mint fia, Beöthy László, - a Király és a Magyar Színház akkori igazgatója - igen tehetségesnek találta. Hamar felléptették az évtized operett-sikerében, a János vitézben, ahol Medgyaszay Vilmától vette át Iluska szerepét. Ezután 1911-ben Krecsányi Ignác szerződtette két évre temesvári társulatába, mely nyaranta Budán is tartott előadásokat. Gyenge ekkor ismerkedett meg Rosner Dezső bankárral, akivel 1912-ben házasságra lépett, s egy zord februári estén Krecsányi hiába várta színházban a lányt, szálláshelyéről hozták a hírt, hogy Amerikába szökött. Az előadás elmaradt.

Gyenge Anna3.jpgAmerika ezekben az években számtalan nemzet fiainak, köztük honfitársainknak is,  volt a célállomása, az „ígéret földje”, ahol megpróbáltak új életet kezdeni. Csak 1905 és 1907 között több mint félmillió magyar állampolgár hagyta el hazáját egy szebb jövő reményében. A letelepedettek fokozatosan alakították ki saját kis társadalmukat az új hazában. Gyakran maradtak egymás közelében a nációk, így lett az amerikai nagyvárosoknak zsidó, kínai, olasz vagy éppen magyar negyede. Nagyon sokan az angol nyelvvel alig, vagy csak fokozatosan barátkoztak meg, maguk között pedig általában az anyanyelvükön beszéltek. Ahogyan idővel vágyakozni kezdtek a hazai ízek után, ugyanúgy vágyakoztak a hazai kultúra után is. Erre érzett rá Heltai Árpád színész, aki egykor szintén Krecsányi tanítvány volt, s alapította meg az Állandó Magyar Színházat, melynek igazgatója, rendezője, díszlettervezője volt egy-személyben. Hogy a Rosner házaspárt mi motiválta a kivándorlásra, sosem fogjuk megtudni. Annából nem lett az a típusú színésznő, aki a jó parti megszerzése után azonnal hátat fordít a deszkáknak. Miközben csatlakozott az Állandó Magyar Színházhoz, ahol – miután komolyabb énektanulmányokba is kezdett Serly Lajosnál – operettek főszerepeit alakította Amerika-szerte. A társulat egyik karmestere Rappe (Fedák) Ernő volt. Valószínűleg neki köszönheti Gyenge Anna – aki ekkoriban cserélhette nevét Anne Roselle-re – hogy állandó fellépője lehetett a Radio City Music Hallnak. Nem tisztázott, hol ismerték meg egymást Antonio Scottival, a nagyhírű baritonnal. Egyes vélemények szerint ő intézte el a meghallgatást, melynek eredményeként 1920. november 1-től Gyenge Annát leszerződtette a Metropolitan Opera. Ígéretes pályakezdés! Nem sokkal később, december 4-én már színpadra is engedték az új szopránt. A Bohémélet Musettájaként debütált - alig három héttel Caruso utolsó előadása előtt -, olyan világsztár partnerekkel, mint Frances Alda, Beniamino Gigli (ez volt a sztártenor harmadik előadása a MET-ben), Scotti és Adamo Didur. A New York-i színháznak két évadon keresztül maradhatott tagja. Musettán kívül apróbb szerepeket kapott: az egyik varrólányt a Louise (Charpentier) MET premierjében, Tebaldót a Don Carlosban, az egyik Viráglányt a Parsifalban és a Fiatal lányt A három király szerelmében (Montemezzi), valamint énekelt egy-egy áriát néhány koncerten. Összesen harmincöt alkalommal állt a legendás színpadon, utoljára 1922. április 23-án. Hogy miért nem hosszabbították meg a szerződését, nem tudni. Mindenesetre ez a két évad elég volt ahhoz, hogy utána hosszú évekig a Metropolitan szopránjaként hirdesse magát. Ezekben az években születik egyetlen fia is. Amerika legnagyobb operaháza után Anne Roselle a kisebbekben próbált szerencsét, drámaibb fachra váltott és csatlakozott Antonio Scotti vándortársulatához, majd Philadelphiában lépett fel a Faustban és az Aidában. „Végre egy amerikai lány, aki felülmúlja az összes európai művészt, akit valaha láttam” - írta egy chicagói kritikus egy 1925-ös Aida előadása után. Másnap kiderült, hogy az amerikai lány történetesen magyar.

Gyenge Anna4.jpgAz Ígéret földjén mégsem olyan egyszerű dolog állandó szerződés nélküli operaénekesnek lenni, ezért Gyenge Európában próbál szerencsét. Drezdába szerződik 1925-ben, s a színház tagja marad 1930-ig. Ezekből az évekből egyetlen ottani szerepét ismerjük: ő énekelte Turandotot, 1926. július 4-én, a poszthumusz Puccini mű német premierjén, Fritz Busch vezényletével, Richard Tauber partnereként. Szerencsére erről az alakításáról maradt fenn hangfelvétel is. Lassan birtokba veszi Európa nevesebb operaszínpadait: Berlin, Párizs, Varsó és Milánó közönsége ünnepelte, de fellépett Belgiumban, Kairóban és Alexandriában is. A Veronai Aréna első Turandot előadásán 1928-ban George Thill partnereként énekelte a címszerepet. Bécsben is a Puccini-szerepben debütált, majd  Donna Annát, Aidát, Elzát és Toscát alakította, 1935-ig. A Covent Gardenben két szerepet énekelt, Donna Annát 1929-ben Elisabeth Schumann, Mariano Stabile és Heddle Nash partnereként, valamint Turandotot 1934 nyarán, Eide Norena, Armand Tokatyan és Ezio Pinza oldalán.

Amerikában 1927 szeptemberében bukkan fel ismét, ezúttal San Franciscóban énekli az első MET-en kívüli Turandot a kontinensen, valamint Aidát, Toscát és Neddát. A követető dátum ami ismert, 1929, ekkortól egészen 1934-ig rendszeresen fellép Philadelphiában. Főszerepei – a Faust Margitja, Aida, a Tannhäuser Erzsébetje, a Lohengrin Elzája, Violetta Valery, Tosca, s végül a Luxemburg grófja Angélája – mellett két igen jelentős zenei eseményen is közreműködött. 1931. március 19-én Marie-t énekelte Berg Wozzeckjének amerikai bemutatóján, Leopold Stokowski vezényletével. Az opera annyira érdekesnek ígérkezett, hogy ősszel New Yorkba is elvitték, így Gyenge Anna még egyszer meghajolhatott a legendás gyémántpatkó közönségének. Hogy milyen volt a korban legmodernebbnek mű fogadtatása, a hírhedten konzervatív operabarátok körében, azt el tudjuk képzelni. Ugyancsak 1931-ben mutatták be Philadelphiában először németül a kontinensen Richard Strauss Elektráját. Az előadást Reiner Frigyes vezényelte, Roselle partnerei a szintén magyar származású Margarete Matzenauer (Klytaemnestra), valamint Charlotte Boerner (Chrysothemis) és Nelson Eddy (Orestes) voltak.


Gyenge Anna2.jpgMiközben két kontinens között ingázott, a legszélsőségesebb repertoárt énekelte Mozarttól az operetten és Verdin át Alban Bergig, anélkül, hogy hangján a kopás bármi jele érződne. Arra is szakított időt, hogy 1926-tól, - vándorszínészből világjáró énekessé avanzsálva - szülőhazájában is fellépjen. A Magyar Királyi Operaházban 1926. február 24-én mutatkozott be Aidaként. Az elkövetkező tizenkét évben viszonylag sűrűn felbukkant Pesten, sőt, az 1936/37-es évadban állandó vendég titulussal működött. Itthon is igen változatos repertoárt mutatott be, harmincegy operaházi estje alatt alakította Aidát, Cso-cso-szánt, Toscát, Margitot (Faust), Leonórát (A trubadúr), Szaffit (A cigánybáró), Santuzzát és Neddát (egy estén!), Turandotot, Erzsébetet (Tannhäuser), Konstanzát (Szöktetés a szerájból), Szilágyi Erzsébetet (Direkt erre az elkalomra tanulta meg!), Mimit, Desdemonát és Donna Annát. A felsorolt szerepek napjainkban három énekesnő repertoárját teszik ki. Szinte hihetetlen, hogyan fért meg Konstanza és Turandot egyetlen torokban, ráadásul úgy, hogy olykor csak néhány nap különbséggel voltak a fellépései. A harmincas években Gyenge Anna végigjárja a vidéki városokat is, Szeged, Miskolc, Debrecen, Nagykanizsa az ismert állomásai. Hol teljes szerepben lépett fel, hol áriaestet adott, de 1936-ban Erdélybe is elment, ahol Kodály dalokat énekelt (Ne feledjük, Kodály művészete ebben az időben még korántse vívta ki magának azt a helyet, ahová a háború után emeltetett.). A magyar világsztár rendszeresen énekelt a Rádióban is, s egy filmfelvételéről is tudunk. „A Magyar Rádió 10 éves jubileuma alkalmából a magyar filmgyártás is méltó módon kivette részét. A Halló, Budapest című film forgatókönyvét K. Halász Gyula és Kristóf Károly meséjéből Békeffi László írta. A film vígjátéki történet keretében bemutatja a Magyar Rádió életét. A főszerepeket Bársony Rózsi és Kabos Gyula alakítják. A film úgynevezett rádió-műsor részében szerepel a Budapesti Filharmonikus Társaság zenekara Dohnányi Ernő vezényletével, Hubay Jenő hegedül, Németh Mária egy népszerű dalt, Svéd Sándor operaáriát énekel, Gyenge Anna 200 cigány kísérete mellett nótázik. Bársony Rózsi szólószámát is 100 tagú jazz zenekar kíséri. (…) A Halló, Budapest tulajdonképpen egy gazdag kiállítású amerikai filmrevühöz hasonlít.” Sajnos az 1935-ös mozi elveszett, vagy lappang valamerre, napjainkban csak néhány részlete ismert. Így egyelőre nem tudhatjuk, hogyan mulatott Gyenge Anna.

Pesten – és valószínűleg Európában – utoljára 1938-ban lépett fel, ekkor hagyta el véglegesen az öreg kontinenst.  Az okok valószínűleg Rosner bankár származása körül keresendők. Amerikai karrierje azonban töretlen: 1934-ben, San Franciscóban Aidát énekel, majd Clevelandben Toscát és Sieglindét. Ha azt hinnénk, hogy Turandot és Elektra után nincs tovább, tévedünk. Ránk maradt harmincöt percnyi felvétel egy Don Giovanni előadásból, mely a St. Louis Operában volt 1941-ben. A két világsztár – Ezio Pinza és Tito Schipa – mellett szinte csak magyar közreműködője volt az előadásnak: Gyenge Donna Anna, Bokor Margit Zerlina és Alváry Lőrinc Leporello, az előadást Halász László vezényelte. Ez az utolsó teljes operaelőadása, amiről tudunk, de áriákkal 1946-ig biztosan fellépett Amerika-szerte, és a rádiókban is megfordult olykor. Jelenlegi ismereteink szerint összesen huszonegy lemez készült vele 1926 és 1949 között. Az elsőt még Drezdában készítette a Turandot két áriájából, németül. Áriafelvételei lp-n, majd két cd-n is megjelentek az elmúlt években, de ezen kívül rögzített Schubert dalokat, és magyar (vagy magyaros) részleteket a Cigányszeremből, A cigánybáróból, a János vitézből (Alex Shandor és cigányzenekara közreműködésével), és a Csárdáskirálynőből, ahol partnere Jan Peerce volt.

Amikor visszavonult a színpadról, sokakhoz hasonlóan tanítani kezdett. Életrajzai nagy részében szerepel, hogy Philadelphiában halt meg, 1955. március 21-én. (A magyar wikipédia ezt kiegészíti azzal, hogy 1974-ben – azaz halála után tizenkilenc évvel – adott magáról utoljára életjelet, ami azért nem rossz teljesítmény.) Ezzel szemben a Lakeland Ledger című floridai lap 1978 őszén közölt egy riportot az idős művésznővel, melyben elmeséli, hogy mintegy huszonöt évvel korábban New Yorkban tanított, onnan csábították át férje halála (1956) után a napfényes államba. Megtetszett neki az újonnan épülő város, még a helyi színházban is fellépett néhány kisebb szerepben. Egyetlen fia 1975-ben meghalt, három unokája távol élt tőle. Anne Roselle ezután még egyetlen újságírót fogadott, azzal a megkötéssel, hogy csak halála után jelenhet meg a cikk. Hogy erre mi oka volt, kideríthetetlen. Miklósvári Gyenge Anna egy idősek otthonában halt meg, 1989. július 31-én, kilencvenhat éves korában.

Szólj hozzá!

Címkék: elfeledett magyar énekesek Gyenge Anna Anne Roselle

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr644972520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (36) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (136) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (39) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (8) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (21) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (99) operaházak (4) operaházi kronológia (39) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (3) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (34) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő