Marie, az ezred lánya

2012.09.03. 09:33 caruso_

Soldaten01.jpgAz idei Salzburgi Ünnepi Játékok legjobb produkciójának Bernd Alois Zimmermann Katonák című 1965-ben készül operájának előadását kiáltották ki a sajtó képviselői. Ennek megfelelően az előadásokra lehetetlen volt jegyet szerezni. A válogatott közönség az egyik legnehezebb 20. századi operát ülte végig a Felsenreitschuléban, két- háromszáz euróért. (Legalábbis elgondolkoztató az öt teltházas előadás ténye egy igen nehezen befogadható mű esetében. Ne feledjük, hogy amikor legutóbb Budapesten történt hasonló kísérlet, a Napfogyatkozás öt előadásából hármat minimális érdeklődés kísért.) A Fesztivál vezetősége idén is gondolt az esetlegesen kint-maradó érdeklődőkre – ne feledjük, a nyári Salzburg Európa egyik komolyzenei központja – s minden este vetítést tartott a Dóm előtti téren, ahol este 8-tól valamelyik régebbi nagysikerű előadást vetítettek, vagy az aznapi produkciót adták élőben. Egy Traviata, vagy Rózsalovag előadáson nemcsak a kitett mintegy ezer szék talál gazdára, hanem sokan nézték állva is. A „kortárs mű” a vasárnapi estén csak pár tucat embert vonzott a ledfal elé, és ebből is sokan lemorzsolódtak idővel a nem különösebben barátságos augusztusvégi esőnek köszönhetően.

Zimmermann – Magyarországon teljesen ismeretlen – opusát az elmúlt fél évszázad egyik legfontosabb operájának tartják. Elképesztően modernnek, sőt eljátszhatatlannak ítélték annak idején, színrevitelével azóta sem sok színház kísérletezett. A darabbal szembesülve pont a legendáját éreztem mára megkopottnak. Zeneileg nagyon összetett és érdekes mű, de amitől egykor meghökkentő lehetett, azt az idő mára elmosta. Az, hogy a zenekar nemcsak az árokból szól, hanem a színpadon, illetve a mögött is el vannak helyezve kisebb-nagyobb különféle összetételű együttesek, többen alkalmazták azóta, közöttük a legismertebb talán Eötvös Péter. A filmszerűen szabad dramaturgiához, az átmenet nélküli jelenetváltásokhoz mostanra hozzászoktunk. Eszközeiben Zimmermanné az elsőség, de a rácsodálkozás mára elmarad.

Soldaten03.jpg

A zeneszerző a mű partitúrájában úgy határozta meg a Katonák cselekményének idejét, hogy: Történik: tegnap, ma, holnap. Reménykedem, hogy ebben a kérdésben nem bizonyult vátesznek. Ami számára, szülei vagy nagyszülei számára a katonaság fogalmát jelentette, mára megváltozott. Az évszázados kép sokat morzsolódott az elmúlt évtizedekben, az intézmény diszkréten a háttérbe vonult. A délceg ezredesek, lump századosok, izgága tizedesek, kényszeredett közkatonák egyre inkább átadják helyüket a vezérlőtermekben ülő egyenruhás uraknak. Az 1918-ban született Zimmermann ahhoz a generációhoz tartozott, akik fiatalként első kézből tapasztalhatták meg a II. világháború borzalmait. Huszonkét évesen besorozták a Werhmacht soraiba, de két év után leszerelhetett. A mi több évtizedes békében ellustult generációnknak, - akiknek a katonáságról a legjobb esetben is annyi kötődésünk van, hogy milyen indokkal úszhatjuk azt meg – elképzelésünk sem lehet a laktanyákban, pláne egy háborúban szerezhető húsba maró benyomásokról. Az ifjú komponista számára a legjelentősebb művészi hatások a Második Bécsi Iskola, elsősorban Alban Berg színpadi művei felől érhették. A Katonákban felismerhető a Wozzeck laktanyaszaga és a Lulu cigarettafüstje is. Nyilván nem véletlen, hogy az opera alapjául szolgáló Jakob Michael Reinhold Lenz dráma is erősen hatott annak idején Büchnerre a Woyzeck megírásakor. A történet arról szól, hogy Marie – egy tisztességes polgárlány – kíváncsiságból hogyan tör ki a biztonságot nyújtó családi fészekből és lesz egyre inkább a Férfiak (katonák) áldozata. Vágyát valódi kielégülés sohasem kíséri, mindig csak újabb éhséget eredményez. Az egyre inkább lecsúszó lány képtelen megkapaszkodni bármiben, vagy bárkiben, végül saját apja sem ismeri már fel, elnyeli a bűnei mocsara.

Kevés adekvátabb színhely létezik a mű előadásához, mint a salzburgi sziklába vájt egykori Lovas-iskola, a maga jellegzetes ornamentikájával. A lett Alvis Hermanis, aki a produkció rendezésen kívül a színpadképet is jegyzi, remekül érzett rá, hogy a jellegzetes boltíveket hogyan lehet díszletként is meghosszabbítani. Az üveggel-ajtóval elzárt hátsó játéktér végig dupla helyszínt eredményez, kint és bent egyszerre történnek az események. A hosszú színpadon a cselekmény összes színe elfér, a szerző által megkíván összefolyatott jeleneteknek így semmiféle akadálya sincs. Maga a rendezés egyszerű jelképekkel dolgozik, a Vágyat megtestesítő lovak szépségesen vonulnak a háttérben, várva, hogy a „lovagolni vágyó” kisasszonyok vére rájuk másszanak. Amikor a hatásos patások eltűnnek, nyálcsorgató bakák lesik a magát kellető Marie-t, akit végül mind megkóstolhatnak. A Vágyat szalma közt élik ki, ez lesz a másik meghatározó jelkép, mely fokozatosan borítja el a színpadot. Ahogy a lány egyre több férfit hódít meg, - azaz válik a saját hódításai áldozatává – úgy tűnik el egyre mélyebben a sárga abrakban.

Soldaten02.jpg

Az előadás legnagyobb sikerét a Bécsi Filharmonikusok és az őket vezénylő Ingo Metzmacher aratta, méltán. A zenekar hallhatóan olyan könnyedséggel abszolválta az elképesztően rafinált partitúrát, mintha egy átlag repertoárdarabbal lenne dolguk. Metzmacher, aki jelenleg a világ vezető kortárs opera specialistája, mindent megmutatott Zimmermann sűrűszövésű partitúrájából, úgy, hogy egyszer sem telepedet rá az énekesekre. A számtalan szerep közül egyik sem könnyű, hiszen szinte lehetetlen a zenekarra támaszkodni, s gyakran extrém hangterjedelmet is kívánnak. Marie-t napjaink Luluja, Laura Aikin énekelte, kifogástalanul. Sajnos azonban a szoprán már nem kelti egy világra éppen kinyíló, éhes lány benyomását, túl asszonyos a szerephez. Ha Marie-ból nem süt az ébredő vágy, mely mindenkit bűvkörébe vonz, ha nem más, mint egy megkapható húsdarab, az opera felemás lesz, hiszen így a lány csak a katonák, és nem saját maga áldozatává válik. Salzburg nagy visszatérője a hatvanöt éves Gabriella Benackova Az öreg grófné szerepében.  A nagy kisugárzású cseh szoprán hatalmas hangja ma is intakt, a legnagyobb együttesekben is tisztán hallható, érthetetlen, miért nem szerepel többet szerte a világban. A népes szereplőgárdából kiemelkedett a mindig korrekt Alfred Muff Marie apja szerepében, Tomasz Konieczny, aki a lány első kérőjét énekelte, valamint a kiváló karaktertenor, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke.

Salzburgban mindig is fontos volt a kortárs zene, a Fesztivál mindenkori vezetősége számtalan művet rendelt az évek során. Elgondolkoztató, hogy miért éppen a Katonákat vették elő az elmúlt évtizedek ritkán megszólaló művei közül. Valószínűleg Alexander Pereira és generációja számra Zimmermann műve annak idején meghatározó élmény volt. Kérdés, hogy mára az akkor még élő mondanivalóból mi maradt, valamint, hogy a kulcsszereplő, Marie képvisel-e egy ma is megbotránkozást kiváltó nőtípust, vagy a világ és a mai társadalom túlhaladott rajta. Ezekre az előadás nem adott választ, a szerző által leírt múlt-jelen-jövő hármasegységéből diszkréten a múltba helyezte a cselekményt. Ennek ellenére hatalmas művészi teljesítmény a Katonák színpadráállítása. A két órás, négyfelvonásos zenedrámát szünet nélkül játszották Salzburgban. Az előadás végén öröm volt nézni a káprázatosan kiöltözött törzsközönség megviselt arcát, miközben beszálltak hatalmas autóikba, melyeknek ajtaját előzékenyen nyitotta ki sofőrjük. Érdekes lett volna meghallgatni, hogy a másnap délutáni pezsgő soire közben hogyan számolnak be barátaiknak a látottakról.

Fotók: Ruth Walz

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Bernd Alois Zimmermann Katonák (Die Soldaten) Salzburgi Ünnepi Játékok

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr714743086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (2) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (2) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (2) Alekszander Borodin (1) Alessandro Scarlatti (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (7) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (4) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (39) Bál a Savoyban (2) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (3) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (5) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (9) Bayerische Theaterakademie München (8) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (152) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camilla Nylund (3) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (3) Christof Loy (2) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (3) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (2) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (3) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (4) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (6) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Meyerbeer (1) Giacomo Puccini (18) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (40) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (1) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (41) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jean-Christophe Malliot (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (2) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (6) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (23) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (2) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (101) operaházak (4) operaházi kronológia (40) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra national de Paris (6) operett (4) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (5) Oper Graz (6) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitschny (4) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (4) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (15) Richard Wagner (35) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Ruszalka (1) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (18) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (2) Staatsoper Bécs (40) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (4) Staatstheater Braunschweig (3) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (6) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (3) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (2) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (27) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (5) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (1) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő