Opera ABC - Gianni Schicchi

2011.07.27. 09:54 caruso_

 G, mint Gianni Schicchi. A Gianni Schicchi kottájára ez van írva: vígopera egy felvonásban. De mitől lesz valami vígopera? Vajon amit száz – kétszáz éve humorforrásnak tekintettek, mi is annak találjuk-e? Valószínűleg abszolút nem érjük például a barokk operák eredeti humorforrását, a mai ingerküszöbünket nem is ütnék meg. De Papagenóban sem a természet egyszerű hebehurgya gyermekét látjuk, mint ahogyan azt megírásakor gondolhatták. Az olasz vígopera egészen speciális dolog. A commedia dell’are hagyományaiból fejlődött ki. Azokat a karaktereket bontja ki és variálja.

Ez tulajdonképpen egy roppant igazságtalan világ: például A sevillai borbélyban mindenki a furfangos Figarónak és a szerelemeseknek drukkol, végtelenül örül, amikor végül Bartolo doktor pórul jár. Norina és Ernesto házassága elől is alig várjuk, hogy elháruljon az akadály, és Don Pasqualét csak egy pillanatra sajnáljuk meg, amikor pofont kap. Szegény Falstaffon is csak szánakozni és nevetni lehet, ahogy a Temzébe esik, vagy megszégyenítik éjjel az erdőben. Más szögből nézve viszont Almaviva és Rosina, Norina és Ernesto, vagy Fenton és Annuska élete egyszerű és szürke lenne a bajok és a bajkeverők nélkül. S ahogy Falstaff mondja: „… pedig hát az élet úgy mit érne, hogyha én nem adnék bele egy kis fűszert!”

A Gianni Schicchi kicsit más eset. XX. századi opera, ezért a humorforrása is jóval feketébb. Az egyik főszereplő, Buoso Donati, aki útjában van mindenki boldogságának már a függöny felgördültkor halott. Ilyen akadállyal még nem küzdöttek operahősök…

Miről szól a darab? A tehetős Buoso Donati az éjjel jobblétre szenderült. Ám a gyászoló rokonság korántsem úgy viselkedik, mint az elvárható lenne ilyenkor. Ugyan egymást túlkiabálva siratják az elhunytat, de közben fél szemmel mindenki a végrendeletet kutatja. Elindul a suttogó hír: a jámbor Bouso, a kapzsi rokonok helyett vagyonát az egyházra hagyományozta. Őrült keresési verseny indul, melynek nyertese az ifjú Rinuccio lesz. Csak akkor hajlandó átadni a lepecsétel irományt nénikéjének, a fogatlan Zita anyónak, ha az megígéri, nőül veheti szerelmesét, Laurettát, Gianni Schicchi szépséges leányát. A gőgös Zita hallatni sem akar a faluról jött családról, kiragadja unokaöccse kezéből a végrendeletet. A rokonok legnagyobb elképedésére a pletyka igaz, egy fillért sem kaptak. Tehetetlen dühükben még a hullának is nekiesnének, lehurrogják Rinucciót, aki a furfangos Schicchit ajánlja megmentőnek.

A legnagyobb felfordulás közepébe mégis betoppan Gianni, akiért a fiú titokban elküldetett. A rokonok azonnal ki akarják dobni a nagyorrú Schicchit, akinek magának sincs sok kedve a kapzsi társasághoz. A fiatalok kérlelésére végülis mégis átolvassa a végrendeletet, de megoldást nem lát. Végül Lauretta könyörgésére eszébe jut valami. Kiderül, hogy még senkit sem értesítettek jámbor Bouso kimúlásáról, így lehet még egy esélyük. Átviteti a másik szobába a holttestet… ekkor mindenki nagy ijedtére kopognak.

Magister Spineloccio, a doktor érkezik, szeretné megvizsgálni betegét. A rokonok igyekeznek távol tartani az ágytól, ám váratlanul a függöny mögül megszólal Bouso hangja. Megnyugtatja az orvost, hogy remekül van, csak most pihenne, inkább halasszák estére a vizitet. A tudományára büszke doktor távozik, s az ijedt családtagok elé ugrik Schicchi, a hangutánzó. Terve kész: hívják el a jegyzőt, és majd ő végrendelkezik, kinek-kinek kedve szerint. A boldog rokonságot Gianni figyelmezteti a szigorú firenzei törvényre: aki hamisan végrendelkezik, vagy akár csak közreműködik ilyen aktusnál, annak fél kezét levágják, és aztán száműzik. A család lediktálja a nekik járó értékeket, csak három dologban nem tudnak megegyezni, a Bouso-vagyon legnagyobb értékeiben, a signai malomban, az elhunyt csodálatos öszvérében, és a szép firenzei házban. Ennek odaítélését végül a lóruhába öltöztetett Schicchire bízzák.

Megérkezik a jegyző, „Bouso” az elfüggönyözött ágyban marad és rettentően  sajnálja, hogy nem írhatja meg saját kezűleg a végrendeletét, de hát megbénult a keze. A jogi aktus a megbeszéltek szerint zajlik, mindenki megkapja, amire vágyott, még a papoknak is jut öt líra, a levegő is megfagy, márcsak a három érték van hátra. Ezeket az örökhagyó szép sorban legjobb barátjára, Gianni Schicchire íratja. A családtagok ugyan próbálnak tiltakozni, de ekkor Schicchi diszkréten emlékezteti őket Firenze törvényére. Végül Zitának kell kifizetnie a távozó jegyzőt és a tanúkat. A rokonok Gianninak esnének, de ő kikergeti őket a házból, mely immáron az öve. Csak Rinuccio és Lauretta maradnak, akik boldogan csókolják meg egymást. Schicchi a közönséghez fordul: „Mondjátok csak nagy jó uraim, el tudnátok jobban osztani a Bouso örökségét? S ezért a kis huncutságért engem lekergettek a Pokolba. Ám legyen. Dante atyánk el fogja nézni. S ha ma este jól mulattatok, szegény fejemnek megbocsássatok.”

Mitől izgalmas a darab? A Gianni Schicchi valójában igazi morbid opera. Bizonyára nem kell igazolni a darab lassan évszázados népszerűségét, de az talán elárul róla valamit, hogy a híres operarajongó Woody Allen ezt választotta élete első – mindmáig egyelten – operarendezésének, 2008-ban, Los Angelesben. Az egyórás játékidőbe mindent bele tudott sűríteni a pályája csúcsán járó Puccini, akinek ez az egyetlen vígoperája. A nagy rohangálásból csak Rinuccio és Lauretta egy-egy áriája emelkedik ki, ezek viszont azonnal máig elkoptathatatlan slágerek lettek. Már a szerző alapötlete is egyedi és korszakos, miszerint három eltérő műfajú, egymással semmilyen kapcsolatban sem lévő egyfelvonásost – A köpeny párizsi uszály-drámáját, az Angelica nővér jámbor-elfojtott kolostori életét és a Schicchi harsány életigenlését – játszat el egyetlen estén, mint egy Triptichon, azaz hármasoltár darabjait.

Hogy mit kezdhet a színpadra állító a Schicchivel? Keressen egy remek baritont – több énekesnek ziccerszerepe a nagyorrú kópé – egy karmestert, aki összefogja az együttest, és hagyja folyni a játékot. Hogy 1222-be helyezi a történetet - ahogy Puccini eredeti szándéka volt -, az álltok farsangjába, vagy a klasszikus amerikai maffiavilágba, az tulajdonképpen mindegy. Olyan erős és kerek a mű, hogy mindenhogy megél. 

2 komment

Címkék: opera abc Giacomo Puccini Gianni Schicchi

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr433102724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

opero 2012.02.04. 12:59:52

buoso donati, nem bouso.
Miért nem semmisítik meg a végrendeletet? Mint az elhúnyt legközelebbi rokonai úgyis ők örököltek volna... vagy nem?

caruso_ 2012.02.05. 16:19:42

@opero: Valószínűleg a sokk nagyobb volt, minthogy eljutottak volna odáig, hogy megsemmisítsék. Ha megteszik, ugyanott tartanak: inkább kikaparják egymás szemét, minthogy megegyezzenek a három jelentős érték odaítélésében.
(valóban Buoso, elütés volt, köszönettel javítottam)

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (34) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (132) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (17) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (3) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (17) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Barlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (38) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (98) operaházak (4) operaházi kronológia (39) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (38) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő