Hattyúk színpadon és vásznon

2011.04.12. 09:46 caruso_

Egy órája ülünk a moziban, amikor odafordul hozzám a mellettem ülő barátom: –Ez tulajdonképpen miről szól? –Fogalmam sincs. - szakadt ki belőlem az őszinte válasz. Azóta eltelt egy hónap, sokakkal beszélgettem róla, de a mai napig sem tudom, mi is a lényege Darren Aronofsky Fekete hattyú című filmjének. 
Kár szépíteni, mára mindössze két balett maradt az általános műveltség része: A diótörő, - amire minden kisgyereket elrángatnak Karácsony-tájt, hogy a három óra unalmat és szenvedést feledve saját porontyaikra is rákényszerítsék majd húsz év múlva az Egérkirály ugrabugráját, egy Magyarországon sosem létezett polgári hagyományt követve –, és A hattyúk tava. Számomra rejtély, hogy mikor és miért előzték meg a szárnyasok, a Giselle halott menyasszonyait, vagy a Coppélia és A babatündér masináit. Mindenesetre a nézők valami rejtélyes okból mindig A hattyúk tavát akarják látni. (Sok éve, amikor még meg kellett állni autóval Hegyeshalmon, a vámos, amikor megmondtam neki, hogy a bécsi Operába tartok, közölte, hogy: - Ja, én leszek A hattyúk tavában az iszap. Majd a biztonság kedvéért kinyittatta a csomagtartót…)
A balettet Csajkovszkij a moszkvai Nagyszínház felkérésére írta az 1870-es években. A történet alapja egy orosz népmese. A világban már a zeneszerző halála után Szentpéterváron bemutatott Petipa – Ivanov-féle változat terjedt el. Mégis úgy érzem, hogy A hattyúk tava titka három dologban rejlik. Csajkovszkij volt az első zeneszerző, aki nemcsak háromnegyedet komponál a balettek alá, hanem komoly szimfonikus programzenét alkotott. A komponista mára közismerté vált, ám a korabeli társadalmi konvencióknak megfelelően mélyen elhallgatott homoszexualitása, speciális érzékenysége időről-időre „kikiabál” műveiből. A második tényező a mű alaptörténete, hiszen népmesék mindig valami nagyon tiszta, nagyon ősi, kollektív tudatunkban gyökerező történetet mondanak el. A harmadikat pedig a lélektanban kereshetjük. Mitől látjuk a 20. századtól másképp A hattyúk tavát? Ehhez nézzük meg, miről is szól.
Egy magányos ifjú herceg (a szerencsétlenebb helyeken Siegfriednek is nevezik), képtelen kiszakadni anyja hatása alól, sőt, annak biztatására sem találja a hangot a lányokkal. Egy éjjel vadászat közben a tóparton megpillant egy álomszép lányt, Odíliát, akit a gonosz varázsló, Rothbart elvarázsolt, és aki társnőivel csak néhány órára nyeri vissza emberi alakját. A herceg azonnal szerelemre lobban és örök hűséget esküszik, hogy ezzel feloldozza a lányt az átok alól. A királynő mindenképpen szeretné megházasítani a fiát, de neki egyetlen bemutatott menyasszony sem kell. Ekkor betoppan egy titokzatos lovag egy Odíliához megszólalásig hasonlító, ám egészen más temperamentumú („fekete”, robbanékony) lánnyal. A herceg megörül, majd kételkedik, de végül Odette, a hasonmás magába bolondítja. A fiú bemutatja választottját a királynőnek, majd, amikor esküre emeli a kezét, feltűnik a távolban a kétségbeesett Odília. Rothbarték diadalittasan eltűnnek, a herceg az erdőbe rohan, ahol Odília bocsánatáért könyörög. A varázsló el akarja pusztítani a lányt, de Siegfried szembeszáll vele. Innentől kezdve kétes a történet kimenetele, ahány ház annyi szokás. Vagy boldog a mese vége, és a varázsló pusztul el, vagy megfullad a herceg, de elröppenhet a hattyúlány is…
Két dolog lehet izgalmas a mai színházcsinálóknak (az egyszerre mozgó hattyúlányokon és a színes népi táncokon kívül) a herceg pszichéje, és a két lány (akit természetesen egy balerina táncol) kettős jelleme. 
Az idő eljárt az opera- és balett-filmek felett, ma kevesen ülnének be rájuk, annyian biztosan nem, hogy megtérüljön egy hollywoodi produkció. A Fekete hattyú kulcsát a műfaji besorolásában kereshetjük: thriller.
 
 
Hiába próbáljuk felfedezni benne az eredeti érzékeny történetet. Csajkovszkij titokteli zenéje itt csak aláfest, nem jellemez semmit. A herceg mindössze egy latin bika képében van jelen, és Odília – Odette mélységei (elvarázsoltsága, megváltás-vágya, vagy akár pusztításának okai) sincsenek kidolgozva. A filmet tehát nem érdemes európai és színházi szemmel nézni, úgy ugyanis olyan kérdéseket vet fel, amikre nincs válasz. Valódi fontosságára Amerikában élő barátaim világítottak rá. A 300 milliós országban, ahol és akiknek a film készült, a magas-kultúrára csak keveseknek igénye. A balettre még kevesebbeknek, bár csaknem minden kisvárosban karácsony táján eljátsszák A diótörőt. A mozi az egyetlen hely, ahol van rá némi esély, hogy a tömegek tudatáig jusson a balett műfajának puszta léte. Hiszen Magyarországon is hetek óta beszélünk a filmről, és bizonyára jóval többen nézték meg az elmúlt két hónap alatt, mint az Operaház Hattyúk tava előadását az utóbbi tíz évben. S ha csak ezer kislány érez kedvet a világban a film hatására, hogy elkezdjen balettezni, már megérte a befektetés.
Azonban felmerül a kétség, hogy miért is vágyna bárki a Natalie Portman által alakított Nina Sayers sorsára? Nina ugyanis, noha 30 év körül jár és a New York City Ballet szólistája, mégis egy városszéli ablaktalan patkánylukban él az anyjával. Az NYCB szintén ablaktalan, szűk helységeit csupa nagyon gonosz rivalizáló vagy bekattant táncos tölti meg, vezetőjük a némileg Balanchine-ra hajazó Thomas Leroy csak a szexualitást akarja kirángatni művészeiből. Furcsa, hogy a filmben a problémát az jelenti, hogyan találja meg szerencsétlen lány magában a fekete énjét. Ilyen körülmények között sokkal inkább az a kérdés, hogy hogyan tudjuk megőrizni a fehéret… Nina eddigi élete mindössze egy balett-rúddal felszerelt, macikkal telezsúfolt lakás, jutalma egy rózsaszín marcipán tortacsoda – amit úgysem ehet meg. A „csábítást” pedig némi alkohol és tabletta után képzelt leszbikus jelenetbe tokolló orgazmus jelenti. Hogy ezekből az élettapasztalatokból egy európai táncosnő fel tudná-e építeni a Hattyúját azt kétlem. Csak remélni tudom, hogy New Yorkban sem lenne elég…
Úgy érzem, hogy a filmet értelmetlen vizsgálni a színház és A hattyúk tava címen ismert balett felől. Valószínűleg szerzői szándék is „mindössze” egy izgalmas keret biztosítása volt. A film műfaji meghatározása ugyanis nem balettfilm, hanem pszichothriller. Abban a kategóriában kiváló alkotásnak kell lennie, ezt jelzi a fokozott érdeklődés és a díjeső. Natalie Portman balerinának kicsit esetlen, kicsit narancsbőrös, mégis komolyan kell értékelni, hogy mennyit dolgozott a testén és az alakításán. S ha a kislányok mindezek ellenére bemerészkednek egy balett termekbe, vállalják az esetleges tudathasadást, akkor talán a balett műfaj is fennmarad még egy ideig. 
 

Szólj hozzá!

Címkék: film beszámoló balett Pjotr Iljics Csajkovszkij A diótörő A hattyúk tava

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr232819597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (1) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (129) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (2) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (4) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitry Korchak (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (2) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (16) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (39) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (3) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (38) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (7) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) John Osborn (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Juliane Banse (1) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Michele Pertusi (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (29) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (14) Richard Wagner (33) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) Tell Vilmos (1) temető (6) Theater an der Wien (15) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (26) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő