Weber aláhull

2018.07.02. 08:37 caruso_

1_21.jpgHa az opera még mindig olyan fontos műfaj lenne az osztrák kultúrkormányzat számára, mint egykor, a legutóbbi Bűvös vadász premier közben – legkésőbb Annuska első áriája után – menesztették volna Dominique Meyert a Staatsoper éléről, ám ha a bécsi publikum még mindig az egykori legendás lenne, haragjuk már rég elűzte volna az igazgatót az Opernring környékéről is. A Weber-premier állítólag hatalmas pfujolással végződött ugyan, s a sorozat utolsó előadásán sem tudtak a tisztességesen teljesítő művészek kettőnél többször meghajolni, ám a törzsközönség, amelynek egykor nem volt megfelelő vezető Mahler, Maazel vagy Abbado, a heves reakciók helyett lassan, de biztosan lesz hűtlen a színházhoz. A valós tragédia tehát a műfaj iránti közöny (mely már középtávon is az anyagi források csökkentését jelentheti), s nem maga az előadás.

 

2_22.jpgA Farkasszakadék-jelenet

A bűvös vadász az egyik legfontosabb német opera. Népszerűsége a Fidelióval, A varázsfuvolával és Wagner műveivel vetekszik. Ausztria azonban nem Németország, az élveteg császárvárosban sokkal inkább otthon vannak Mozart és Richard Strauss operái, mint a baljóslatú germán vadonban játszódó történetek. A bűvös vadász a világháború óta a Staatsoperben alig több mint százszor (…) került színre, míg az Ariandé Naxosz szigetén háromszázötvenszer, a Fidelio ötszázötvenszer, A varázsfuvola pedig több mint ezerszer. A júniusi premier a mű negyedik színpadra állítása 1947 óta. A Staatsoper mindenkori vezetősége gondosan ügyelt arra, hogy a legkiválóbb (általában anyanyelvi) erőiket állítsák a mű szolgálatába, mely a sok próza miatt speciális terheket is ró a szólistákra, valamint hogy a legjelentősebb karmesterek (Hans Knappertsbusch, Karl Böhm, Leopold Hager) tanítsák be a romantikus opera alapkövét. Hanyatlik a világ, ma ilyen nagyságrendű német karmesterek jó, ha elvétve akadnak. Tomáš Netopil – értelemszerűen a cseh repertoár egyre magasabban jegyzett specialistája – tisztességes munkát végzett, csak épp a valódi ihlet és az emelkedettség hiányzott produkciójából. A Bécsi Filharmonikusok természetesen birtokolják Weber világát, éppen csak a katalizátorit voltak kénytelenek nélkülözni (Felmerülhet a kérdés, hogy mennyire tudhat koncentrált előadást vezényelni Bécsben az a karmester, aki két nappal később Walkürt vezényel Európa másik felén, az esseni anyaszínházában.).

 3_16.jpgA kalickában: Camilla Nylund

A bűvös vadász jó ideje a megrendezhetetlen operák közé tartozik. Egykor magától értetődő világa régóta a múlté. „Hagyományos” rendezésben már az 1910-es évek pesti ítészei is megmosolyogták, napjainkban pedig a legvadabb rendezői megvalósításokat is képes ledobni magáról. Alkotó legyen a talpán, aki a vadromantikus démonokkal és fehér galambokkal átszőtt vadászmeséből a ma számára aktuális előadássá kanyarítja. Az önmagát kiválóan menedzselő Christian Räth ugyan nagy életművű alkotó képét sugallja a neten, ügyesen elkenve, hogy általában játékmesterként, mások régebbi produkcióinak színpadra állítójaként hívják meg, s csak jóval ritkábban önálló rendezőként (eddigi életművének legfontosabb állomásai Laurent Pelly egész világot körbejárt, bűbájos Ezred lánya produkciójának felfrissítéshez köthetők). Bécsben néhány éve már rendezett egy érdektelen Macbethet, vélhetően ez alapján érezte úgy Dominique Meyer, hogy érdemes mégegy kísérletet tenni. Nem volt az. Räth rutinos színházi ember, végestelen végig mozgatja a szereplőit, van víziója is a történetről. Csak mindez nem áll össze előadássá. Olyan mintha, csak éppen az nem lesz. A rendező koncepciója szerint A bűvös vadász egy alkotói válságba jutott komponista, Max drámája. Miért is ne lehetne az, hiszen Weber még kortársa is volt E. T. A. Hoffmann-nak, akinek világát a rendezés megidézi. Csak akkor dekódolni kell az operát, ki kell találni azt a világot, jelképrendszert, amiben a koncepció minden pontja működőképes.

 4_14.jpgAndreas Schager és Alan Held

Az előadásban ugyan Max Ring mennyiségű kottát írt meg, tépett össze, égetett el, játszott le, ám a fehér galambokra éppúgy lövöldöztek, mint a békebeli előadásokban. Miféle koncepció az, amibe épp a vadász nem fér bele? Mintha Räth magán kívül senkiben se bízott volna, szereplői állandó és gyakran értelmetlen mozgásban voltak. A rohanásban azonban egyelten figura sem született meg, a szereplők között semmiféle kapcsolat nem alakult ki. Max – a mű egyetlen fejlődő személyisége – mintha egy Fritz Lang filmből lépett volna elő, Kaspar egy vidéki trupp Salierijeként bűvölte Mozartját, Annuska pedig egy nappal azelőtt, hogy Ausztriában elfogadták volna a harmadik nemet, a Volkosoper Bál a Savoyban produkciójának Daisy Parkerjeként próbálta több felvonáson keresztül ágyba csábítani – Agathát. Az opera unalmától rettegő rendező mindezt megspékelte a Max alakját megsokszorozó statisztákkal, a Krzysztof Warlikowski produkcióiból unalomig ismert fehér és fekete galambokkal, egy megfelelő pillanatban fellángoló zongorával, a fejjel lefelé belógatott Samiellel és egy kristálycsilláron leeresztett, eszkimónak öltöztetett Remetével (ez utóbbi kettő éléért a közönség hosszú percekig retteghetett legalább). Gary McCann ketrecet idéző zárt díszlete kínosan rímel a Staatsoper egyik előző bemutatója, a Danton halála színpadképére, fekete-fehér-piros jelmezei a hoffmanni kort idézik, kérdés ugyan, hogy Agatha szándékosan viseli-e az ördög színét – a hálójában is. Egy szellemesnek szánt rendezői ötlet szerint a lány szobájában lezuhanó ős képe Carl Maria von Webert ábrázolja. A festmény ezután végig a színen marad. Senki rá sem hederít. Így válik a produkció védjegyévé az eseményeket megkövült mosollyal szemlélő komponista képe.

 6_7.jpgCamilla Nylund és a premier Annuskája: Daniella Fally

A Staatsoper egykori szereposztói gondosan ügyeltek arra, hogy a kisebb szerepeket is fajsúlyos hangok énekeljék. A jelenlegi casting director mintha nem vette volna a fáradságot arra, hogy kezébe vegye az opera vezérkönyvét. Ha megteszi, nem fordulhatott volna elő olyan nonszensz, hogy Kaspar basszus szólamát a veterán amerikai Alan Heldre osztják, aki jelenlegi vokális állapota szerint legfeljebb Balstrode kapitányként képes helytállni. A jeles művész küzd a szólammal, küzd a figurával, mely leginkább a néhai Sümeghy Oszkárt (mégcsak nem is Palócz Lászlót) idézte meg, ahogy gazdagréti nyugdíjasként múlt századi eszközeivel elképzelte az ördögöt. Egy csepp érzékenység hiányzik Andreas Schager hangjából ahhoz, hogy a nagy Wagner tenorok sorába lépjen, egyéb kifogásolnivalót nehéz lenne az értékes matérián találni, mellyel értelmesen bánik a tenorista. Max szólama csak a végére fárasztja el kissé, s egy értelmes rendező valószínűleg jóval árnyaltabb alakításokra képes sarkallni a művészt. Adekvát választás Camilla Nylund Agatha vérszegény szerepére. A finn szoprán korban lassan kicsúszik ugyan a menyasszonyságból, de még korrektül birkózik meg a szólammal, épp csak az a kis izgalom hiányzik belőle, ami érhetővé teszi, miért vágyik bárki erre a fehér galambra. A horvát Evelin Novak a hat előadásos sorozat harmadik Annuskája s nyilván próba nélkül állt be az előadásba. Noha abszolút hátránnyal indult, melyet a kicsavart figura és a sok új próza sem segített, produkciója alapján nehéz megítélni, hogyan kaphat Pamina nagyságú feladatokat anyaszínházában, a berlini Staatsoperben. Albert Dohmen ha nem is igazi mély basszus Remeteként, súlyt tudott adni a fontos, ám rövid szerepnek. Az éppen Kuno apafigurájába felléptetett Clemens Unterreiner pont annyira valószínűtlenül színpadidegen, mint az összes korábbi szerepében. Adrian Eröd sajnos nem tudta megismételni a remek beszabott drezdai Ottokár alakítását.

7_5.jpgJelentős költségek árán ismét van Bécsnek egy Bűvös vadász produkciója, melyet szeptemberben már új karmesterrel és négy új szólistával fognak adni, akik a rendelkezésükre álló néhány próbát csak arra tudják majd felhasználni, hogy lehetőleg legalább az összeütközéseket elkerüljék a színpadon. El lehet így is játszani Weber operáját, kérdés, érdemes-e. S, ha rendszeresen ilyen feltételek mellett játsszák, ki fogja megnézni 100 – 150 euróért? Jövőre, s majd öt év múlva?! Ez lesz Dominique Meyer hagyatéka, mellyel az utódjának meg kell birkózni a világ egyik legnagyobb operaháza élén...

Fotó: (c) Wiener Staatsoper / Michael Pöhn

1 komment

Címkék: beszámoló Staatsoper Bécs A bűvös vadász Carl Maria von Weber

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5514085281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lusuka 2018.07.05. 11:41:27

Nagyszerű pénzkereseti lehetőségek, fotózással, forditással, sorozat és kép feltöltéssel, facebook profillal és minden mással: www.internetespenzkereses.info/

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (126) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (15) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (37) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (32) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (25) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő