Jött, látott...

2018.04.03. 09:18 caruso_

6816_der_besuch_der_alten_dame_03.jpg„Hát azért én inkább Puccininél maradok.” – közölte egy magyarul beszélő úr a Theater an der Wien ruhatárosával távozóban Gottfried von Einem Az öreg hölgy látogatása című operájának előadása után. Honfitársunknak szerencséje van: az osztrák főváros állami operaházában kedvenc olasz szerzőjének négy remekműve is szerepel idén a repertoáron nemzetközi szereposztásban. A Theater an der Wien vezetősége nem is kísérletezik a legnépszerűbb Puccinikkel, helyette rendre fontos különlegességek feltámasztásával foglalkozik, általában igen színvonalasan, így nem meglepő, hogy Európa egyik zenei fővárosában az évtizedek óta nélkülözött osztrák operaritkaság hétfő esti előadásán egyetlen szabad hely sem maradt a nézőtéren.

6814_der_besuch_der_alten_dame_01.jpg

Míg az Állami Opera a Gottfried von Einem centenárium alkalmából szerző első sikerét, a Danton halálát újította fel, addig a Theater an der Wien a komponista negyedik operáját, a Staatsoperben 1971-ben bemutatott Öreg hölgy látogatását tűzte műsorára. Talán meglepő, hogy a Besuch der alte Frau a komponista Bécsben legtöbbet játszott műve, a világpremier után egészen 1989-ig műsoron tartották, s 39 előadást ért meg, míg a Danton halála huszonegyet, A per tizennyolcat, az Ármány és szerelem pedig mindössze hetet. Von Einem, míg nem kezdte el második felesége, Lotte Ingrisch műveit megzenésíteni (lám, az Eötvös család esete mégsem egyedi…) gondosan válogatott remekek – Georg Büchner, Johann Nestroy, Franz Kafka, Friedrich Dürrenmatt és Friedrich Schiller alkotásai – alapján dolgozott, sőt a hírhedten baloldali Bertold Brechttel is jegyeznek egy kantátát. Csehy Zoltán nem eléggé méltányolható munkájában, a több mint ezer oldalas (Poszt)modern operakalauzában úgy tartja, hogy az első három zenedráma, a Danton halála, A per és Az öreg hölgy látogatása egy ciklus részeként is felfogható, melyben von Einem a hatalom torzulásaival foglalkozik. Míg azokban az első két mű cselekménye többé-kevésbé egy szálon fut, addig a Dürrenmatt darab egy jóval színesebben felépített közösséget ábrázol.

 29542630_2266882059992231_79096833724989079_n.jpgClarie: Katarina Karneus

A drámaíró és a zeneszerző együtt készítetek el az opera librettóját az 1956-as tragikomédia alapján. (A sors fintora, hogy Clarie Zachanassian nemcsak güllenieket tette milliomossá, hanem kitalálójának is biztosította az anyagi függetlenséget.) Nagyobb változtatásokat nem kellett végrehajtani a remekművön, leginkább húzásokat eszközöltek a II. felvonásban, lerövidítendő Ill kálváriáját és kétrészessé alakították a művet. A Dürrenmatt mű nyugati és keleti (!) világsikerének oka az lehetett, hogy az író nagyon pontosan érzett rá a háború utáni társadalom egyre növekvő étvágyára. (A vasfüggönyön túl nyilván egyfajta kapitalizmus kritikát is örömmel olvastak ki a darabból.) Clarie Zachanassian 20. századi Medeaként egy hamburgi bordélyházban összeszedett bölcsességgel (és milliókkal a zsebében) pusztít, miközben pontosan tudja, ő maga már rég halott. „A világon mindent meg lehet vásárolni.” – jelenti ki egyszerűen, s a derék gülleniek óramű pontossággal hagyják magukat megvásárolni, éhségükkel talán csak a képmutatásuk és az önigazolásuk erősebb. Hogyne működött volna Dürrenmatt receptje alig tíz évvel a II. világháború után? Az opera bécsi premierje előtt 16 évvel hagyták el a szovjet csapatok Ausztriát, tehát a Staatsoper bundákba burkolózó törzsközönsége még pontosan emlékezett a kellemetlen időszakra.

 6821_der_besuch_der_alten_dame_08.jpgIll: Russell Braun

Von Einem tragédiája az (valójában semmiféle tragédiáról nem beszélhetünk, jó pozíciókban ülő, nagy megbecsültségnek örvendő figura volt világ életében, küzdelemmentes életművel), hogy operája nem ér fel Dürrenmatt remekéhez. A zenemű nem ad hozzá a drámához, pusztán annak egy fajta zenei olvasata. Ráadásul vannak mondatok, amelyek prózában működnek, míg elénekelve egyszerűen hülyén hatnak („Megdőlnek a természet törvényei. Az „Örjöngő Lóránt” rendeltetése: feltűnni a leuthenaui kanyarban, átzúgni, majd sötét pontként beleveszni a pöckenriedi lapályba.”). Von Einem zenéje nem mond vélemény figuráiról, nem igazán karakterizál, s a jól sikerült kartételek mellett meglepő módon a darab legerősebbre része nem Zachanassian asszonyhoz köthető, hanem Ill és a Pap duettje. Így a nagyszerűen kigondolt és jelentős mesterségbeli tudással megírt opera nem is tudhat több lenni, mint nagyritkán felbukkanó érdekesség, hiszen több kortársával ellentétben hiányzik belőle korának előremutató modernsége és a katarzis.

 6822_der_besuch_der_alten_dame_09.jpg

De aktuális-e a ma, a világháború után több mint 70, a szovjet megszállás után több mint 60 évvel Nyugat-Európában Az öreg hölgy látogatása? Az operába-járók zömének – akik a műfaj nagy szerencséjére még könnyedén fizetnek ki 100 – 150 eurót is egy-egy jobb jegyért – már semmiféle emléke nincs arról, milyen volt az 1940-es – 50-es évek Bécse, amikor még nem ragyogott minden utca és nem roskadoztak a fűtött kávéházak pultjai a Sacher tortáktól. A zsigeri éhség elmúltával, a jólét évtizedes biztonságából szemlélve Güllen (jelentése trágyalé…) már nem mi vagyunk, pusztán egy távolivá szelídült tanmese. Keith Warner a Theater an der Wien előadásának rendezője finoman megpróbál hidat emelni az 1950-es és a 2010-es évek között, s az „egykor” kezdődött látogatás „ma” ér véget. Ez azonban a nyugati ember naivsága. Nincs az a gülleni, aki évtizedeket tépelődne, vásárolgatna hitelre, mielőtt összehozna egy tökéletesen kivitelezett kollektív gyilkosságot. Ennél gyorsabb a világunk és fontosabb kézben tudni a milliárdot. David Fielding könnyen kezelhető látványos és a papírmasésságból kikacsintó díszletei és egyre rikítóbbá váló jelmezei a fogyasztói társadalom arisztokráciája elé próbál görbe tükröt tartani. Egyedül Clarie Zachanassian jelmezei elhibázottak, egy milliomosnő járhat ízléstelenül, de olcsón soha. Mintha Warnernek sem igazán sikerült volna megfogni a darab kulcsfiguráját, se gonosz, se pusztító, se titokteli, se megkeseredett, se szerelmes nem lett ez a Clarie, aki ráadásul első megjelenésétől jól látható fém műkezet és lábat hord, ami számos gegre ad módot, de csonkolja a figura súlyát. Az Öreg hölgy tragikomédia, de az előadás igyekezett kerülni a darab mélységeit, ez a Clarie Zachanassian inkább emlékeztetett egy kiborgra, mint egy 20. századi Medeára. Az erősebbre sikerültek városlakók, azaz a milliomosnő komédiájának szereplői. Warner mindegyiküket egy-egy túlhangsúlyozott tulajdonsággal vagy attribútummal jellemzi, művészei pedig örömmel játszanak.

 6830_der_besuch_der_alten_dame_17.jpgZárójelenet, középen: Raymond Very

Michael Boder a tőle megszokott, ám olyan ritkán értékelt precizitással vezényelte a művet az Osztrák Rádiózenekar élén. Fájdalmas szereposztási tévedés Katarina Karneus a címszerepben. Az ötvenkét éves svéd mezzo hangszíne kellemetlen a fül számára, s emellett a figura kulcsával is adós maradt, leginkább egy meggazdagodott, lelketlen wc-s nénire emlékeztetett – akinek a története nem bilincseli ne a nézőt három órán keresztül. Méltatlanul kevésszer jut eszébe a szereposztóknak a kanadai Russell Braun. A kiváló kanadai bariton tökéletes kardigános szürkeségével maga volt Ill, Clarie igazi tragédiája. Egy ilyen férfin igazán felesleges a bosszúállást évtizedekig érlelni. Güllen lakói megannyi pompás karakter, s a produkció énekesei érezhető örömmel színezték vokálisan különösebben nem nagy kihívásokat tartogató szerepeiket. Raymond Very Polgármestere, Markus Butter Papja, Adrian Eröd Tanára, Martin Achrainer Orvosa és Mark Milhofer Komornyikja mind enyhe túlzásokkal megrajzolt, mégis ripacsságtól mentes alakítások. Cornelia Horak a szemüvegébe kapaszkodó Illné meg sem írt szerepében pedig valódi pszichológiai remeklés. A kis szereplők között öröm volt felfedezni a Pesten tavaly végzett Ódor Botondot, aki megállta a helyét a nívós mezőnyben.

Fotók: © Werner Kmetitsch

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Theater an der Wien Az öreg hölgy látogatása Gottfried von Einem

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr9413799242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (125) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (15) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (36) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (96) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (5) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (31) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (35) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (24) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő