Ritka vendég

2018.02.12. 09:04 caruso_

michal_lehotsk_sadko_jpg.jpgRitka vendég az európai operaszínpadokon Szadko, a novgorodi guszlijátékos. Pedig néhány évvel az 1898-os ősbemutató után maga Szergej Pavlovics Gyagilev próbálta a legendássá vált párizsi orosz szezonjai egyikén bemutatni mestere, Nyikolaj Rimszkij-Korszakov művét. Igaz, a gyakorlatias impresszárió húzásokat kért a komponistától, aki elzárkózott operája megkurtításától. S lám, az idő Nyikolaj Andrejevicset igazolta, a mű címszereplőjével ellentétben ugyan maga a darab nem hódította meg a világot, számos társával együtt speciális orosz siker maradt, méltóképp megszólaltatva ma is megérinti a hallgatót, remekműként hat.

Szadko miközben távoli rokona Tannhäusernek és Peer Gyntnek, valójában olyan mélyen az orosz lélek szülötte, hogy gondolatvilágával a nyugati ember közel sem tud úgy azonosulni, mint a Vénusz barlangba tévedt dalnokkal, vagy a norvég álmodozóval. A guszlijátékosból lett kereskedő azon kevés operahősök egyike, akit nem lehet nem szeretni. Annyira emberi, annyira tiszta lény, hogy még azt is elfogadja tőle a néző, hogy miközben vakon követi vágyait, könnyező asszonyokat hagy maga mögött. Miközben az álmodozó Szadko végigmegy a saját történtén (egymásba szeretnek a Tenger királyának lányával, aki gazdaggá teszi, s akiért elhagyja a földi világot, végül mégis visszatér hitveséhez, akit természetesen elfelejt értesíteni az átmeneti bigámiáról), mélyebb tartalma is van a meséjének: egy közösségében meg nem értett művész teszi naggyá szülővárosát. Szadko és a dala által jut Novgorod a Volhov folyóhoz, vagyis válhat kereskedelmi nagyhatalommá.

 michal_lehotsk_sadko_jpg_1.jpgközépen:  Michal Lehotský

Több ez, mint Szadko története, Rimszkij-Korszakov – aki maga is egyszemélyben volt tengerész és művész –önvallomása. Kevés komponista akad, akinek ennyire testközelből volt módja megfigyelni a tenger ezer árnyalatát, tapasztalásait gyönyörűen ágyazta bele a Szadko partitúrájába. Rimszkij-Korszakovnak nem sikerült, az, ami hősének, életművét még ma sem kezelik teljesen helyén. Miközben a Seherezádé sláger lett, a Borisz Godunov „meggyalázását” (valójában a korabeli színpadokra játszásra alkalmassá tételét) máig nehezen bocsátják meg neki. A Nyugat számára probléma lehet, hogy Muszorgszkijhoz képest nem elég barbár, Csajkovszkijhoz képest nem elég európai. Szlovákiában mindez nem probléma, miközben Magyarországon a szláv kultúrát előbb távolról csodáltuk, majd közelről szenvedtük, s viszonyunk hozzá ma is ambivalens. Rimszkij-Korszakov fontos láncszeme az orosz zenetörténetnek, a Szadkón is átsüt az a ritka mesterségbeli tudás, mely kicsit inkább egy kiváló tanárt, mint egy zseniális zeneköltőt takarhat.

 adriana_kohutkova_volchovna_carovna_morska_michal_lehotsk_sadko.jpgAdriana Kohútková és Michal Lehotský

Daniel Kramer rendező – aki egy ohiói birkafarmról indult, s jelenleg az English National Opera művészeti igazgatója – mintha tudomást sem vett volna a mű eszmeiségéről. Az opera ilyesfajta értelmezése talán helytálló lehetett az Oroszországtól oly távoli Gentben, ahol 2017 nyarán az eredeti produkciót bemutatták, ám meglehetősen idegenül hatott a szláv operakultúra egyik végbástyáján, Pozsonyban. A rendező nem látott mást / többet a műben, mint alapanyagot kapitalizmus-kritikus gondolatai megfogalmazásához. Szadko nem több mint egy kissé lepukkant, divatjamúlt énekes, akinek egyetlen szerencséje, hogy beleszeret Volhova. Amikor lány által aranyhoz jut, a közösség, mely korábban kinevette elkezdi komolyan venni. Szadko elhagyja a feleségét, majd a Tengeri király lányát, hűtlen lesz a művészethez is (melyet a nadrágszereplőből harmincas évek beli dívává avanzsált eredeti darabban kissé funkciótalan ifjú guszlijátékos, Nyezsata jelképez). A rendezőnek érezhetően útban volt a két víz alatti felvonás, ezeket úgy oldotta meg, ahogy az 1960-as években a Faluszínházban csinálhatták A windsori víg nők utolsó felvonását. Costance Hoffman jelmeztervező remélhetőleg kissé szégyellte magát, amikor élőben megpillantotta az énekkar fehér-fekete ruháját, s legfőképp szegény Tengeri királyt, akinek a bikaviadalra igyekvő Carmen kosztümje jutott. Az opera végére a díszlet kettészakad, ám mindez nem az elhagyott királylány könnyeiből fakadó Volhov folyót jelképezi. Míg a nép a visszatért milliomost ünnepli, a „túlparton” három elhagyott asszony néz a semmibe. Kramer elképzeléseit meglehetősen olcsó látványvilág illusztrálja, Anette Murschetz mintha egy bútorbolt kiárusításán válogatta volna össze a díszletelemeket, Darrel Maloney gyakori multikulti videó bejátszásai úgy mondanivalójukban, mint kivételezésükben primitívek.

 scena_jpg_1.jpg

Hogy mindezek ellenére nemcsak fontos, hanem szép előadás született a Szlovák Nemzeti Színház elkötelezett művészei, illetve a betanító karmester, Rastislav Stur érdeme. A pozsonyi opera vezető dirigense legnagyobb érdeme, hogy hagyja levegőzni Rimszkij-Korszakov színes partitúráját. Érezhetően úgy hozzá, mint a szlovák zenészekhez közel áll az utóromantikus nagyformátumú partitúra, melyet örömmel muzsikálnak. Érdekes, hogy alig néhány kilométerre Bécstől a kiváló énekkar már szláv tömbként szól, nem csoda, hogy gyakori vendégek a határ túloldalán. Az előadás lelke Michal Lehotský (aki néhány nappal a premier után a Müpában Kalafként mutatkozott be). A tenorista vélhetően pályafutása egyik nagy szerepével találkozott. A copfos, ritkuló hajú nem túl egyedi hangszínű Lehotský valójában abszolút operai antihős. Ám éppen a hiányosságaiból farag előnyt, épp azokból építi fel gondosan és nagyon emberien a címszerepet. Olyan méltósággal viseli az atlétában való ugrálást, vagy a műhastól való megszabadulást, hogy mindezek által lesz súlya a figurának. A hosszú szólamot nemcsak uralja, hanem letisztult kultúrájával pont azt az étoszt termeti meg, melyet a rendező meg sem érzett. Adriana Kohútková negyedszázada a pozsonyi színház vezető szopránja, hangján nem fog az idő, Volhovna passzív szerepét finoman énekelte végig. Szadko felesége, Ljubava szintén nem különösebben árnyalt figura. A szép hangú Terézia Kružliaková megjelenésétől uralta a színpadot, személyiségével végig súlyt adva az elhagyott asszony bánatának. Jozef Benci rendezői segítség nélkül, spanyol donnának öltöztetve jogosan szenvedett A tenger királya amúgy is nehezen értelmezhető szerepében. A három vendég slágeráriáit Jiří Sulženko érdektelenül, Tomáš Juhos vezető tenoristához méltóan, Daniel Čapkovič kissé érdektelenül adta elő.

 terezia_kru_liakova_ubava_michal_lehotsk_sadko.jpgTerézia Kružliaková és Michal Lehotský

A kissé meghúzva is majd’ háromórányi zenei anyagot tartalmazó Szadko megszólaltatása igen nagy – és hálás – feladatot ró a színházra. Az előadás zenei minőségével a pozsonyiak bebizonyították, hogy helyük van a nemzetközi operatérképen. Rimszkij-Korszakov művének bemutatása számos remek művésznek nyújt hálás feladatot. Az sem lehet véletlen, hogy a nézőtéren szép számban hallani osztrák dialektust, úgy tűnik, az ilyen csemegékre örömmel ruccannak át a bécsiek is. Ez esetben nem kellett csalódniuk.

Fotó: Anton Sládek

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Slovenské Narodné Divadlo Bratislava Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Szadko

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2913657470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (126) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (15) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (37) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (97) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (6) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (32) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (36) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (25) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő