Az elátkozott család

2018.01.21. 17:26 caruso_

hnk-zagreb-gospoda-glembajevi-foto-marko-ercegovic-6.jpgMit szerethet a közönség? – tehette fel a zágrábi színház vezetése azt az evidensnek tűnő kérdést, melyről egyébiránt oly gyakran szokás megfeledkezni. A nézők például szeretik a balettet, egyszerűen azért, mert szép. Lehetőleg látványos díszletekben, szemet gyönyörködtető kosztümökkel és természetesen klasszikus zenével. A cselekményes darabokat kedvelik leginkább, a felnőtt meséket, s azon belül is azokat a történeteket preferálják, melyeket ismernek, melyekben otthon érezhetik magukat, ahol nincsenek váratlan fordulatok, nem kell szembesülni az ijesztőnek tűnő ISMERETLENNEL. Ezért van ma is mindennél nagyobb sikere a Carmen, Manon, Faust, Anyegin, Otello, Anna Karenina, Kaméliás hölgy stb. storyknak, azoknak az európai őstörténeteknek, melyeket már minden színház számos változatban eljátszott. Érdemes tehát – ám igen nehéz – vállalkozás körbenézni a polcon, melyik dráma vagy regény adaptálható balett-színpadra. Egy nacionalizmusra mindig fogékonyabb kelet-európai színházban gyakrabban merül fel a kérdés, hogy a nemzeti drámairodalomban akad-e ilyen alapanyag. (Mi magyarok nagy zavarban lennénk, ha ki kéne húzni egy kötetet: történelmi drámáink táncba öltve mosolyogtatók, Az ember tragédiája revünek hatna, a Csongor-kísérletek nem vezetettek maradandó eredményre, Molnár Ferencből és kortársaiból bármilyen tanulságos lenne, épp a szöveg szellemességét nem lehet elbalettozni.) Valószínűleg a nagy, és nagy korszakokat megélt horvát író Miroslav Krleža (1893 – 1981) 1929-es Gospoda Glembajevi című darabjával kapcsolatban (Magyarországon legutóbb a Radnóti Színház A Glembay ház-ként játszotta) nem álmodott balett-színpadról. Sőt, az is kérdés, hogy maga dráma, melynek középpontjában egy gazdag bankárcsalád végnapjai és három erősen megrajzolt főszereplő (családfő, második feleség és az első házasságból származó fiú) bonyolult viszonyrendszere áll, mennyire ültethető át a mozdulatok nyelvére, hiszen a klán titkai és borzalmas múltjuk fokról-fokra a párbeszédekben tárul fel.


26992754_10156024689248491_3507574207413581410_n.jpg

A Magyarországon sem ismeretlen Leo Mujić napjaink legkeresettebb horvát koreográfusa, akinek művei Párizstól Berlinen át Pécsig láthatók. Zágrábban olyan nagysikerű egészestés darabokkal hagyta ott a névjegyét, mint a Szentivánéji álom vagy az Anna Karenina. Felkérése A Glembay ház balett-változatára, tehát magától értetődő gesztus, ám éppen mert egy közismert nemzeti drámáról van szó, egy modern táncalkotó megbízása lehet kockázatos, bánthatja a konzervatív közönség nem mindig kiszámítható érzékenységét. Leo Mujić azonban különleges emberismerettel megáldott alkotó, aki elveiből nem engedve olyan balettet készített, mely egyszerre minden közönségréteget kielégít. A produkció a tavaszi premier óta fut teltházakkal, ami Zágrábban is ritkaság.

 26904558_10156024689253491_3565921092266766317_n.jpg

Mujić, Ivan Leo Lemo dramaturgi segítségével úgy alkotta meg a kétfelvonásos balettet, hogy az első részben a Krleža-dráma előzményeit meséli el, míg a másodikban a színdarab cselekményét. Beethoven és Rachmaninov okosan válogatott népszerű zenéi jól táncolható alapanyagokká váltak. A nagyobb lélegzetvételű 6-8 perces zárt számokat húzás és törés nélkül használta fel, de nem törekedett arra, hogy a zenék csak egyetlen jelenet alapjául szolgáljanak. Így a szerepük valójában az aláfestésre korlátozódott, viszont nem kötötték gúzsba a táncalkotó kezét, aki sodró lendületű táncjátékot alkotott a színdarabból, s a három felvonásos művet kétszer negyven percbe tudta sűríteni. Mujić a mostanában divatos csupaszítás helyett másik utat választ és nem szűkíti le a drámát a főszereplők konfliktusaira, sőt kifejezetten arra törekszik, hogy minél többet átemeljen a színdarabból. Ennek eredményeképp számos figura bukkan fel egy röpke jelenetek erejéig, hálás szólófeladatokat biztosítva az együttes tagjainak. Nem elég, hogy a koreográfus egyetlen zenei etapban több jelenetet játszat le (például az egyik Glembay lány majd az anyja öngyilkosságát és az új feleség érkezését), de a színpadot is olykor megduplázza, s Stefano Katunar egyszerű vonalú ám remekül funkcionáló díszletén egy hátsó emelvény segítségével egyszerre két szálat is tud és mer futtatni. Mindez egy pillanatig sem zavaró, egyszerűen napjaink felgyorsult vizuális kultúráját emeli át a táncszínpadra.

 538556.jpeg

Hol vannak már a világban a sokórás négy felvonásos nagybalettek és operák!? Tudomásul kell venni, hogy változtak a közönségigények, már nem szeretnek három szünetet végigpezsgőzni, a színház ezen társadalmi funkciója eltűnőben van. Ezt érezte meg Leo Mujić, s ezért hálás a zágrábi közönség, azt és annyit kap, amennyire vágyik. Bár a koreográfia inkább ábrázolja a cselekmény, de nem véleményezi, adós marad azzal, hogy miért aktuális (amennyiben aktuális) ma a Glembay klán pusztulásának története. A fergeteges tempójú előadásban nyugvópontot csak Leone és Angelika pas de deux-i jelentenek. Ám a két hangsúlyosan fehérbe öltöztetett szereplő sem képes menekülni a családi átok elől. Az előadás egy temetéssel kezdődik, ahol feltűnik egy kisfiú is. A darab végén szintén feltűnik, Angelika és Leone meg nem született fiaként, a koreográfus ezzel a szép keretes képpel váltja ki az eredeti dráma végi madárcsicsergést. Ha még van az új cselekményes baletteknek létjogosultsága az operaházakban, Leo Mujić munkája mindenképpen megmutatja az utat, hogy napjaink táncalkotóinak merrefelé érdemes tapogatózni, ha a műfajjal akarnak foglalkozni.

18815114_10155332480723491_1980082078209897120_o.jpgA koreográfus azonban nemcsak egy jól funkcionáló, táncnyelvében és történetmesélésében 21. század eleji darabot hozott létre. Amitől ennél több lett a Horvát Nemzeti Színház balett együttesének előadása, az a rég nem látott tűz, mellyel az alkotó életet lehelt művébe. Mujić nyilvánvalóan szabad kezet kapott a szereposztásban, s nemcsak alkatuknak megfelelő szerepekkel ajándékozta meg művészeit, hanem ennél érezhetően messzebb ment: belemászott a lelkük zugaiba és onnan rángatta elő Krleža figuráit. Valószínűleg olyat is kihozott a táncosaiból, amiről nekik maguknak sem volt fogalmuk. Hasonlót tehetett egykor Fokin, Bejárt, vagy itthon Harangozó és Seregi is a táncosaival, de ha megnézzük a Csipkerózsika kis tündéreinek variáció sorát, elképzelhetjük, hogy Petipa mester is alaposan ismerte a balerináit... Napjainkban a világ színpadain egyre profibb és kiegyenlítettebb előadásokat lehet látni – miközben ezzel arányosan egyre fájóbban tűnnek el a valódi egyéniségek, helyüket egy megbízható massza veszi át. A zágrábi előadás talán legnagyobb érdeme, hogy az utolsó hordágyat cipelő ápolóig mindenki valamilyen volt, tökéletesen megélte és magáénak érezte a rászabott szerepet, s attól, hogy végre nem papírmasé hópelyheket kell táncolniuk, hanem hús-vér figurákat, olyan energiák szabadultak fel, melyek megteremtették a színpad és a nézőtér közti gyakran nélkülözött áramkört.

18814979_10155332482688491_1330983846233536268_o_1.jpgAz előadás kevés dologban tér el a színdarabtól, az egyik ilyen az a szereplők pontosan lefektetett kora. Amíg könnyedén találni 69 éves színészt a családfő szerepére vagy 45 éves szépasszonyt a hitvesére, addig ez a balettban nem működhet. A húszas évei végén járó Guilherme Gameiro Alves Ignjat Glembayként mégis hozza azt a méltóságot, szexuális és anyagi beérkezettséget, melyet a szerep megkövetel. Az előadás legcsodásabb alakítása Natalia Kosovacé, a hitves, Castelli bárónő szerepében. A férje nevét viselő vörös ausztrál táncosnő ritka jelenség, Táncos és Nő egyszemélyben. Bárónője olyan romlott, végzetes szépség, aki megérdemli a halált, de eközben asszonyi varázsával nemcsak a színpadi férfiakat tartja bűvkörében, s ezért a néző kénytelen együtt érezni vele. Takuya Sumitomo az ifjú Leone Glembayként annyi és olyan nehézségű táncolnivalót kapott, melyhez fogható kevés darabban akad. Bocsánatos, ha ezért – valamint azért, mert három egymást követő napon állt színpadon ugyanaz a szereposztás (!) – a bonyolult lelkületű figura nem minden arcát mutatta meg. Teljesítménye így is lenyűgöző. Leone finom lírai (ellen)párja volt az apácává lett Angelikaként Rieka Suzuki. Rauscher Bálint valószínűleg eddigi karrierjének legfontosabb állomása Silberbrandt, a bárónő által elcsábított gyóntatójának figurája. A fiatal magyar táncos, akire alkatánál fogva eddig bizonyára főképp bálozó uracsokat osztottak, egyetlen kenetteljes keresztvetéssel karaktert tud teremteni (márpedig a sűrű Glembay temetéseken erre gyakran nyílik alkalma). A „nemtelen” papból a bárónő szeszélye férfit csinál, a reverendájától megfosztott gyóntató éppúgy küzd a nőért, mint a többi hódolója, s éppúgy bukik el, amikor az rajta is továbblép. A népes szereplőgárdából kiemelkedik Pálinkó Kornél (a zágrábi gyerekek kedvenc Pán Pétere), aki a Glembay házaspár kissé lepkére sikeredett utolsó sarjaként kap egy emlékezetes szólót.

 26952026_10156024689368491_2258699833906756162_o.jpg

Mindig különös érzés magyar táncosokat külhoni előadásokban látni. Annak megállapítása, hogy létezik-e felismerhető magyar iskola, a szakemberek dolga. Egy biztos, hogy ezek a táncosok hordoznak magukban közös jegyeket. Kiskoruktól olyan előadóművészeken szocializálódtak, mint Hágai Katalin, Volf Katalin, ifj. Nagy Zoltán vagy Szakály György, akik a szerepalkotás, az átlényegülés olyan fokát képviselték, mely mára nagyjából kihalt. A növendékként látottak valószínűleg nagyon mélyen beleivódtak a tudatukba vagy a tudatalattijukba, s ennek köszönhető, hogy ezek a magyar művészek – kerüljenek a világ bármelyik együttesébe – őrzik az egyedi magyar baletthagyomány lángját.

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló balett Horvát Nemzeti Színház Zágráb Leo Mujić

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr6913591145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (2) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alban Berg (1) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (2) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) Artaserse (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (32) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (8) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (125) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Danton halála (1) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (2) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (15) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (5) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (36) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (3) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (20) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Mujić (2) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (7) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (28) Operaház (96) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (5) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (31) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (15) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (35) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (3) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (5) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (5) Theater an der Wien (14) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (24) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) vers (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő