Tán csodállak, ámde nem szeretlek

2017.07.05. 09:15 caruso_

csm_03_pelleas_et_melisande_100276_bezsmertna_eroed_03ae5650b8.jpgTermészetes gesztusként tűzte a hetedik önállóan tervezett évadja végén bécsi Staatsoper műsorára Dominique Meyer a Pelléas és Mélisande-ot. Egy francia igazgatónak kimondva vagy kimondatlanul, de egy idő után kötelessége bemutatni Debussy korszakos jelentőségű operáját. A direktor, noha elődeinél rendszeresebben adatja elő színházában honfitársai, Bizet, Gounod vagy Massenet legnépszerűbb műveit, kevésbé játszott, ám izgalmas francia operákkal ezidáig nem kísérletezett. Míg a Deutsche Oper Berlin évek óta fáradozik Meyerbeer életművének méltó feltámasztásán, addig Meyer jövőre „mindössze” a Sámson és Delila ziccer-szereposztásával (Elina Garanca, Roberto Alagna) kényezteti Bécset.

csm_11_pelleas_et_melisande_100303_keenlyside_bezsmertna_6e16a016c5.jpgSimon Keenlyside és Olga Bezsmertna 

Miközben valószínűleg a világ egyetlen operaháza közönségszervezésére sem érkezett még reklamáló levél, hogy mikor tűzik végre műsorra a rég nem látott a Pelléas és Mélisande-ot, addig Debussy problematikus és nehezen előadható műve csak a jövő szezonban tíz európai színházban kerül színre, s az előadások fele premier lesz. Az opera színrevitele úgy a zenekar, mint a színre vivők számára igen nagy kihívás, ám az igen szűk szakmán kívül a közönség cseppet sem igényli a darabot. Egykor a magyar sajtó is évekig dörgölte minden igazgató orra alá a Pelléas hiányát, míg az ősbemutató után majd’ negyed századdal Radnai Miklós végül 1925-ben prezentálta az operát – mely három hét alatt mindössze öt előadást ért meg. Nem járt sokkal jobban a második, 1963-as Ferencsik János és Mikó András nevével fémjegyzett produkció sem, nyolc évad alatt 41 előadás papíron nem kevés, de ez inkább az alkotók-előadók elkötelezettségének, mint a közönség-érdeklődésnek köszönhető. Az elmúlt évszázadban a hírhedten kényes bécsi publikum sem volt sokkal többször kíváncsi Debussy operájára, melyet 1911 után csak 1962-ben és 1988-ban (Claudio Abbado betanításában) újítottak fel.

 csm_19_pelleas_et_melisande_100244_bezsmertna_eroed_a14546fcf9.jpgOlga Bezsmertna és Adrian Eröd

Úgy tűnik tehát, hogy míg az igazgatók és jelentős karmesterek rendre hitet tesznek a Pelléas mellett, addig a közönség immáron egy évszázada nem különösebben kér a műből. A mostani bécsi előadás alapján (melyről folyamatosan szálingóztak el a nézők) úgy tűnik, akár mindkét félnek igaza lehet. Az senki sem vonhatja kétségbe, hogy a maga korában Debussy talán csak A kékszakállú herceg várához fogható remekművet alkotott. Könyvek százai, tanulmányok ezrei születtek a minden ízében újszerű operáról, melynek varázslatos partitúrája üstökösként csapódott be karmesteri pulpitusokra. Nem csoda, hogy a Debussy rövidebb műveit (és a komponista mindegyik alkotása töredéke a Pelléas játékidejének) örömmel interpretáló maestrók ki akarnak teljesedni a hatalmas vezérkönyv megszólaltatásával. Ám míg A tengert, a Játékokat vagy a Faunt örömmel hallgatják a koncerttermek látogatói, addig ugyanez a zenei világ három órán keresztül monotonná válik. Az ember elcsodálkozik egy-egy gyönyörű szecessziós tárgyon, egy kompletten berendezett korabeli lakás ma már fojtogató. Valószínűleg nem írták még olyan partitúrát, amelyet a Bécsi Filharmonikusok nem szólaltatna meg tökéletesen, s ezelől a Pelléas sem volt kivétel. Az azonban érezhető, hogy ebből a korszakból sokkal inkább Richard Strauss harsányabb, csilingelőbb világa áll hozzájuk közelebb, mint Debussy pasztellszínű zenéje. Karmesterhiányos időket élünk. A nagy egyéniségek lecsengésével egyre inkább a megbízható középszer tör magának utat. A francia-örmény származású Alain Altinoglu karrierje megdöbbentően gyorsan ível felfelé. Ahhoz képest, hogy alig hat éve vezényel operát, a Staatsoper premierje több mint megtiszteltetés. A karmester él a lehetőséggel, kikezdhetetlen tudással birtokolja a darabot, mégha a csipetnyi meghatározhatatlan plusz hiányzik is a művészetéből.

 csm_02_pelleas_et_melisande_100298_bezsmertna_eroed_66d4f79b25.jpgOlga Bezsmertna és Adrian Eröd

Marco Arturo Marelli évtizedek óta megbízható és visszatérő vendége a Staatsopernek. Valószínűleg a Turandot tavalyi borítékolt sikere után kapta a felkérést Debussy operájára. Mint oly sokan, az olasz művész is tervezőként kezdte színházi pályafutását, s csak utána lett rendező, azaz általában tervező-rendezőként jegyzi produkcióit, míg a jelmezekért felesége, Dagmar Niefind a felelős. Mindebből következik, hogy Marelli előadásai elsősorban vizuálisan hatnak a nézőkre, s ez csak szerencsésebb esetben társul mélyebb rendezői koncepcióval. A Pelléas esetében is a látványkoncepció dominált. Márpedig ezúttal valóban a világ egyik vezető (és kiemelt költségvetésű…) operaházához méltó ötlettel ált elő az olasz alkotó. A teret hatalmas, baljós falak zárják le, hátul csak olykor látható a horizont. A számos képből álló művet egységes keretbe foglalja a szín jó részét elfoglaló víztükör, mely ezúttal nemcsak jól (ám kissé közhelyesen…) világítható felület, hanem folyamatosan használatban is van: belegázolnak, csónakáznak rajta, játszanak vele. Ez a meghatározhatatlan világ tökéletes harmóniában van Debussy zenéjével és a cselekménnyel, miközben a színváltásokat elképesztő profizmussal valósítja meg a színház műszakja.

 csm_16_pelleas_et_melisande_100225_eroed_2dc94d7a55.jpgAdran Eröd

Sajnos azonban ebben a félig reális, félig álomszerű világban nem sok minden történik. A darab elején Golaud a puskájával le akarja lőni magát, amikor megpillantja Mélisande-ot, a végén szintén, ekkor Yniold akadályozza meg. A főhős a köztes időben iszik és egyre agresszívebbé válik. Pelléas és Mélisande hófehérben, mint egy gerlepár, ám nincs köztük semmi titok, ami összekötné őket. Úsznak, eveznek, sétálnak, de nem alakul ki köztük semmi. Rajtuk kívül különböző nevesített (mint Pelléas gyógyuló apja) és névtelen alakok jönnek-mennek, mint akik maguk sem tudják, mit keresnek a történetben. Az előadás legszebb jelenete a gyűrűkeresés: Mélisande a csónakban, Pelléas mellette úszik, a legkínosabb a főhősnő halála, akit a ladikban állva vontatnak ki a színes ruhás „régi asszonyok”. A kép kísértetiesen emlékeztet Balanchine Szerenádjának záróképére, csak ott a hófehér balerinák gyászmenete jelent valamit.

 csm_23_pelleas_et_melisande_100301_b7dc38aff1.jpgMélisande halála

A produkció vokálisan is azt a színvonalat képviselte, ami a bécsi Staatopertől elvárható. Eltekintve attól a szereposztási tévedéstől, hogy Pelléas és Golaud szerepe fordítva lett kiosztva. Simon Keenlyside még ma is, pályája delelőjén túljutva inkább ártatlan szerelmes, Adrian Erödben pedig sokkal inkább lakik a kétkedés démona. Ritka tünemény két intelligens baritont látni egy színpadon, akik ilyen magas színvonalon birtokolják a szöveget és a zenét. Keenlyside hangja magvasabb, izgalmasabb, Eröd viszont több színt tud belevinni szerepébe. Olga Bezsmertna perfektül birtokolja Mélisande finom szólamát, ám a lány titkával (az opera lényegével) adós maradt. Franz-Josef Selig napjaink egyik legkiválóbb Gurnemanza, a francia énekbeszéd finomságaival nemes küzdelmet folyat. Szép gesztus volt Bernarda Finkre bízni Geneviève szerepét. A veterán barokk énekes 61 évesen debütált a Staatsoperben, kulturált művészetével súlyt adott a királyné figurájának. Az opera legkínosabb és legavitabb szerepe A kis Yniold. Marelli mintha meg sem akarta volna úszni a dolgot, Maria Nazarova úgy nézett ki a nadrágszerepben, mint egy vidéki Karnyóné előadás Samukája.

 csm_07_pelleas_et_melisande_100229_keenlyside_nazarova_3cfbada8b8.jpgAz opera zárójelenete

A kiválóan kivitelezett, profi, ám valódi mélységeket nélkülöző bécsi Pelleas olyan, mint a szex a nyugdíjasklubban: beszélnek róla, de sosem történik meg.

Fotó: @ Wiener Staatsoper GmbH / Michael Pöhl

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Simon Keenlyside Adrian Eröd Staatsoper Bécs Claude Debussy Pelléas és Mélisande

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1712642105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (7) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (117) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (3) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (5) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (19) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (6) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (15) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (27) Operaház (92) operaházak (4) operaházi kronológia (37) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (30) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (31) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (13) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (22) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő