Az ártatlanul pofozott Bellini

2017.06.14. 09:13 caruso_

1_19.jpgSok méltatlan pofont kapott az elmúlt hetekben szegény Vincenzo Bellini, mégha azokat valójában nem is neki, a zeneszerzőnek, hanem A puritánok librettistájának, Carlo Pepolinak szánták a pontatlanul fogalmazó bölcselkedők. Pedig, ha közelebbről megvizsgáljuk az 1830-as évek operatermését, valójában szinte mindegyik műben találunk olyan csavarokat, melyek a mai színházlátogató számára hasonlóképp elfogadhatatlanok lehetnek. Legfeljebb egy részükhöz már hozzászoktak. Száz évvel ezelőtt sehol sem játszották a Cosi fan tutte, mondván elfogadhatatlanul ostoba a librettója, miközben elpusztíthatatlan repertoárdarab volt A trubadúr, annak ellenére, hogy szóról szóra hasonlóképp vélekedtek róla. Mára, mint ismeretes a helyzet gyökeresen átalakult, a legjelesebb színházi gondolkodók is örömmel elemzik Mozart remekét, míg a Verdi rémdrámának lassan emberemlékezet óta nem született érvényes előadása.

 

7_4.jpgA Puritánok főhősnője, Elvira visszatérő őrülete – nyilvánvalóan napjaink közönségének ez az opera nehezen megbocsátható eleme – semmivel sem irreálisabb, mint Lucretia Borgia mérgei-ellenmérgei, a véres hálóingben flangáló Lammermoori Lucia, aki a nász elhálására készülő daliás férjét könnyedén döfte szíven, vagy a húsvétkor handabandázó zsidó aranyműves, Eleazar, aki másodállásban egy bíboros lányát neveli titokban. Pepoli gróf – bár elsősorban politikusként tevékenykedett – párizsi száműzetése idején az ott élő olaszok körében nem számíthatott annyira rossz költőnek, ha versciklusait olyan komponisták zenésítették meg, mint Rossini és Mercadante. Az ő nevük és ízlésük egykor garanciát jelentett akkoris, ha munkája nem vetekedhet a kor sztárjai, Eugène Scribe vagy Felice Romani szövegkönyveivel.

 

2_20.jpgMíg ezeknek az íróknak módjukban volt a zeneszerzőkkel rendszeresen együttdolgozva rutint szerezni, addig Pepponinak mindez nem adatott meg, hiszen a Puritánok az egyetlen szövegkönyve. Az opera cselekményvezetése ennek ellenére nem marad alul a vele egykorú darabokkal szemben (A mű szövege talán igen, de mióta zavarja a 21. század olaszul /ógermánul, csehül, stb./ nem tudó közönséget a rossz szöveg?! Tekintetükkel riadtan kapaszkodnak a kivetített feliratokba és az alapján véleményeznek.), mely éppúgy egy Walter Scott-regény (az Old Mortality) alapján íródott, mint a Lammermoori Lucia. A maga korában rendkívül divatos író majd’ egy tucat művéből készült opera, zömében az 1830-as évek körül. Bellini és Donizetti mellett Rossini, Bizet, Marschner és Boieldieu a legnevesebb megihletett komponisták. Hogy a Scott-adaptációk közül a Puritánokon és Lammermoori Lucián kívül csak kevés kerül elvétve színre, nem feltétlenül a librettók hibája. Sem Rossini Ivanhoeja, sem Bizet Perth-i szép lánya nem főmű. Egyedül Marschner Templomos és zsidónője fontos és remekül megkomponált opus, mely azonban a főhősnő kálváriája miatt napjainkban nem szalonképes.

 

5_11.jpgHa végiggondoljuk, két kifogást lehet a Puritánok „kusza cselekménye” ellen emelni: a szembenálló felek, a politikai háttér érthetetlenségét, valamint Elvira visszatérő elmebajának mára megmosolyogtató voltát. Az I. Károly bukását és lefejezését követő viharos időszak éppúgy nem több puszta operai koloritnál, mint a Hugenották Szent Bertalan éjszakája, A trubadúr aragóniai trónviszálya, a Lammermmori Lucia skót klán-harca, vagy akár a Norma örökké rómaiak ellen készülő druidái. Bellinit és kortársait abszolút nem izgatta a történelmi hitelesség, az esetek nagy részében alapszinten sem foglalkoztak az események valódiságával. Mit érdekelte akár Verdit a jeruzsálemi templom kifosztása? Egy zsarnokra volt szüksége, akinek a megtérését megírhatta, és egy népre, akinek a szenvedését dalba önthette (az már a politikus Verdi zsenijét dicséri, hogy a Nabucco üzenete találkozott a szabadságvágytól sújtott olaszokkal, vagy hogy kortársai pontosan értették a Aida szigorú egyházkritikáját). A zekeszerzőknek egy közeg kellett, amelyben a librettista által vázolt viszonyrendszereket és főleg a főhősök érzelmeit meg tudták komponálni, szárnyaló dallamokkal és izgalmas énekszólamokkal. Bellini finom tolla ebben mesterit alkotott. Ezen felül mással nem nagyon törődött.

 

6a.jpgÍgy esett áldozatul a Puritánok Henrietta királynéja, az opera egyetlen valós szereplője, aki – ha nem is Arturónak hála – békés öregségben fejezte be életét, míg fiai közül ketten is (II. Károly és II. Jakab) angol királyok lettek. Bellini kurtán bánt el Henriettával, még egy áriácskát sem adott neki, ugyanis nem akarta, hogy elvegye a fény Elvira elől. A zeneszerző összes fontos operájához hasonlóan, utolsó művében is a kor szokásainak megfelelően koloratúrszoprán hangra írt főszereplőre koncentrált. Bellini minden darabjában a primadonna a Nap, velük még a legmívesebben megírt tenor-szólamok sem kelhettek versenyre. A szerző pontosan tudta, hogy a művésznők virtuóz koloratúrái, melyekkel azóta is ámulatba igyekeznek ejteni a mindenkori közönséget, nem lehetnek teljesen öncélú ékítmények. Éppen ezért olyan szélsőséges érzelmi szituációkba kellett helyezni a szereplőket, hogy a virtuóz trilláknak legalább némi színpadi létjogosultsága legyen. Erre szolgáltattak kiváló alkalmat a különböző megváltozott tudatállapotok, mint az őrület, az alvajárás, vagy az önkívületben haldoklás. Ráadásul ilyenkor a hősnők nem felelősek a tetteikért, bemászhatnak a gróf ágyába (mint Az alvajáró Aminája), parasztlány létükre egy hercegnő arcába nevethetnek (mint Giselle), vagy magukba zárkózhatnak a problémáik elől, mint Elvira. Van ugyanis Lord Walton lányának egy nagyon fontos mondata, amin a színpadra állítók rendre átsiklanak, noha az egész darab kulcsa. Elvira ugyanis azt mondja az első kettősében szeretett bácsikájának, hogy, ha nem lehet Arturóé, akkor meg fog őrülni. S lám, fél órával később, amikor a dalia gyanús körülmények között eltűnik az esküvőről mindez be is következik. Felmerül a kérdés, hogy vajon valóban eszét veszti szerencsétlen, vagy egyszerűen eljátssza az őrültet, így menekülve a szégyen elől és ezzel védve ki azt, hogy apja nehogy Sir Richardhoz adja, aki nem szűnik meg a lány kezére pályázni. Ha mindez csak játék, Elvira végig kezében tartja a gyeplőt, amire a kor (úgy Walter Scotté, mint Bellinié) társadalmi szokásai szerint egy hajadonnak nem sok esélye volt. Mintha kicsit ezt erősítené az opera kurta-furcsa, már-már koldusoperai fináléja. A Puritánok hangulatában ugyanis inkább komor tragédia, mint teljes happy enddel végződő darab (a bécsi Staatsoper előadásában Riccardo le is szúrja Arturót). Az, hogy a szépen felépített mű ennyire összecsapottan érjen véget, azt is jelentheti, hogy a véget nem érő szépséges lírai dallamok mestere ezúttal nem vette egészen komolyan főhősnőjét.

 

4_13.jpgBellini magánéletéről viszonylag kevés pontos adat maradt ránk. Három nagy szerelméről szokás megemlékezni, Giulia Grisi és Maria Malibran a kor vezető primadonnái voltak, rajtuk kívül egy férjes asszonyt, bizonyos Giuditta Turinát szoktak emlegetni. Az sem világos, hogy az érzékeny lelkű, finom vonású, puha arcú szőke szicíliai valaha is a tettek mezejére lépett-e, vagy szerelmei csak romantikus – és bizonyos okokból – beteljesületlen lángolások voltak. Hogy Bellini magánéletéről olyan keveset tudunk, nagyban köszönhető egy bizonyos Francesco Florimónak, a komponista ifjúkori barátjának, aki sok évtizeddel élte túl Vincenzót, s aki maga is zeneszerző volt és könyvtáros. Bellini levelezésének egy részét ő maga tűntette el és az első „hivatalos” és nyilván erősen kozmetikázott életrajzát is ő hagyta ránk. A későbbi korok kutatói megpróbálják a két férfi barátságát feltárni és kategorizálni, de valódi válaszokat valószínűleg sohasem fogunk kapni.

 

Bellini pazarul megírt főhősnői mellett, ha lehet még érdekesebb szemügyre venni a tenor hőseit. Ezek a férfiak ugyanis egytől-egyig tettüket fel nem vállaló, folyton elrohanó, majd visszasündörgő alakok. Az idegen nő Arturója képtelen dönteni menyasszonya és a szigeten élő ismeretlen között, Az alvajáró Elvinója annyira túlérzékeny, hogy két felvonáson keresztül csak szenveleg, a Beatrice di Tenda Orombellója némi kínvallatás hatására inkább beismeri az el nem követett házasságtörését, de még a hőstenorra írt Pollione sem csinál mást, mint római hadvezérhez méltatlanul éjjelente az erdőben druida lányokat hiteget és ejt meg. A legférfiasabban még Rómeó viselkedi, őt viszont mezzoszopránra írta a szerző. Mintha Bellini tudat alatt a saját félelmeit, a saját tetteinek fel nem vállalását írta volna meg ezekbe az a figurákba.

 

3_14.jpgA komponista a baritonokra és basszusokra még ennyi figyelmet sem fordít. Valódi főszerephez egyikük sem jut, legfeljebb egy-egy szép áriát kapnak, mint Oroveso, Rodolfo gróf vagy Riccardo. A szerelmi háromszögekben esélyük sincs kibontakozni, nemcsak a Puritánokban vagy Az alvajáróban, de még a Norma Adalgisájával is mostohán bánik. A Puritánok érdekessége a két basszus szerep – melynek talán Rossini Semiramise lehetett a mintája. Az apa, Lord Walton teljesen súlytalan, felesleges figura, míg Elvira bácsikája Sir Giorgio jóval hangsúlyosabb. Szólamának nemessége felülemelkedik a Lammermmori Lucia Raimondóján, viszonya az unokahúgával már-már túlmutat egy rokoni kapcsolaton. Valójában jóval többet tud Elviráról, sokkal finomabban viseli gondját, mint a lány apja, vagy a két udvarlója.

Egy operát – legyen az az első pillantásra akár egy összecsapottnak tűnő fércmű – érdemes komolyan venni, hiszen így tettek annak idején a művek alkotói is. Ha megpróbáljuk végiggondolni, megérteni a belső szerkezetét, összefüggéseit, utána még mindig elutasíthatjuk.  Enélkül azonban magunkat foszthatjuk meg a felfedezés örömétől, hiszen egy első pillantásra avitnak tűnő alkotás is rejthet mélyebb rétegeket, lehet ma is érvényes üzenete.

Szólj hozzá!

Címkék: Vincenzo Bellini A puritánok

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr5712591831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása