Apropó Monteverdi

2017.05.06. 09:02 caruso_

kob_poppea_4008_c_ikofreese_drama_berlin_de.jpgMájusban ünnepli a zenei világ Claudio Monteverdi születésének 450. évfordulóját. Az efféle kerek számok mindig remek alkalmat szolgáltatnak arra, hogy egy-egy komponista életművére ráirányítsák a fényt. Márpedig Monteverdi operái – melyek négy évszázados szunnyadás után az 1930-as évek elején kezdtek el nagyritkán újra színre kerülni – különösen megérdemlik a figyelmet. Aligha van ugyanis zeneszerző, akinek művei az elmúlt közel száz évben annyi különféle formában hangzottak el, mint a cremonai mester három ránk maradt operája, az Orfeo, az Odüsszeusz hazatérése és a Poppea megkoronázása. A 20. század első felében a kortárs komponisták – Respighitől Orffig – hangszerelték át a műveket, mígnem 1954-ben Paul Hindemith megkísérelte az Orfeót korabeli hangszereken előadni. A bécsi előadás zenekarában ott ült a fiatal Nikolaus Harnoncourt, aki végül 1969-től a Concertus Musicus Wien élén Monteverdi-sorozatával a régizene apostola lett. Azóta számos felvétel készült a három operából korbeli hangszereken, megkísérelve minél inkább közel kerülni a  közel félévezredes, autentikus előadásmódhoz.

 drama2017043_0146.jpgDominik Köninger és Alma Sadé

Amikor Barry Kosky 2012-ben átvette Komische Oper vezetését, első évadját egy saját Monteverdi-trilógiával indította. Az operákat a rendező régi barátnője az Üzbegisztánban született, de Ausztráliában élő Elene Kats-Chernin merész, 21. századi hangszerelésében porolta le. Szentségtörés – mondhatni. Pedig például Respighi sokkal öncélúbban és drasztikusabban mászott bele az Orfeo zenei szövetébe, mint Kats-Chernin, aki „mindössze” kortárs hangszerekkel dúsította a ránk maradt partitúrákat. Nem valószínű, hogy Monteverdi, a nagy újító tiszteletlenségnek érezné ezt, hiszen számos szellemes megoldás, például a Poppea Octaviája elektromos gitárral kísért lamentálásai kifejezetten érzékenyen húzzák alá a zene karakterét. A Komische Oper kísérlete természetesen nem több egy zenei változatnál, egy felkiáltójel, mely arra figyelmeztet, lehet más út is, mint amit régizene tudorai kijelölnek, ahol a vita lassan olyasmikről folyik, hogy mit ehetett az a nyomorult kecske a mantovai mocsárban, mielőtt beleiből húr lett volna Gonzaga herceg udvari zenekarában. Kosky kísérletező kedve annyira naprakész, hogy, miután a trilógiából a Poppea hangszerelésével nem egészen volt elégedett, felkérte Elene Kats-Chernint, hogy csiszolja át. Az új változatot – németül és néhány logikus húzással, a kis szereplők kiiktatásával – először április 29-én hallhatta a Komische Oper közönsége.

 kob_popea_c_iko_freese.jpgTom Erik Lie és Karolina Gumos

A 2012-es trilógia dvd-n is megjelent. Ennek tanulsága szerint a rendező a korábbi idős, megkeseredett főszereplő párt most kifejezetten fiatal és erotikusan túlfűtött művészekre igazította. Kosky Poppeája egy folyamatosan füstölgő vulkán lábánál játszódik. Katrin Lea Tag díszletét hátul egy finoman megvilágított fal zárja le, jelezvén, hogy a szereplők számára nincs kiút. Az elállatiasodott istenek között Fortuna és Virtus már elbukott, egyedül Ámor diadalmaskodik a Földön. Poppea története azt meséli el, hogy hová vezetne, ha kizárólag Szerelemisten vezetné a halandókat. Az emberek – a császártól lefelé – rabok lesznek, egyre kevésbé urai tetteiknek, miközben Ámor (ötvenes karaktertenor hosszú szőke hajjal, gyönyörű ezüstkosztümben, bundában) lefittyedt ajakkal, klimaxon túli cinizmussal, pezsgővel a kezében figyeli, hogyan száguldanak a végzetük felé. Márpedig Néró és Poppea végzetes és szeszélyes vágyakkal teli szerelme mindenkit elpusztít. A lány útjában elsősorban az okoskodó Seneca áll, aki (meztelenül énekelt!) búcsúmonológja után lassan elmerül a színpadi tóban, s amikor csak a feje látszik ki a vízből, három kerub vödörnyi vérrel locsolja le a nagy filozófus kopasz fejét. Octavia, Otho és Drusilla sem részesül császári kegyben, Néró mindhármukat agyonlövi. Jól egyedül Poppea dadája, Arnalta jár, aki udvari dáma lesz, s mint ilyet Ámor is kegyeibe fogadja. A magára maradt, immáron császári pár üres tekintettel, megkomolyodva lépdel a semmi felé, majd a Pur ti miro utolsó hangjaira őket is elnyeli a tavacska…

 kob_poppea_5341.jpgPeter Renz és Jens Larsen

A Poppea nem a legjobb Kosky-rendezés, noha bővelkedik a szellemes megoldásokban és a nagyon szép képekben. Valószínű, hogy az út, amelyen elindult, amikor Ámort tette meg a pusztító főhősé nem is engedte, hogy a darab számos régiójának mindegyikét kiaknázza. Sokévtizedes közhely, hogy a Komische Operbe az izgalmas produkciókért, és nem a nagy énekesekért jár a közönség. A színház művészei, a repertoár hordozói annak ellenére, hogy nem barokk specialisták (Míg ez természetes volt, például amikor 1968-ban Pesten bemutatták a Monteverdi-operát, ma már korántsem ennyire elfogadott.) tisztességesen helytálltak szólamaikban. Alma Sadé kamaszosan erotikus Poppeája abszolút világossá tette, mivel tartja kézben a lány Néró… szívét. Dominik Köninger császára Poppea hatására fedezi fel az önmagában megbúvó szadizmust. Pasolinit idézi a II. felvonás nyitójelenete, ahol a szerelmi kettős alatt kéjesen vakítják meg játékuk harmadik résztvevőjét, egy traveszti Poppea imitátort. Jens Larsen sokat látott az elmúlt másfél évtizedben, amióta a Komische Oper tagja, azonban a rendezői ötlet, hogy nem a túl fiatal és korántsem görög istenekre emlékeztető testét a maga teljes valójában tárja többszáz ember elé, valószínűleg őt is meglepte. A basszista csodálatos méltósággal viselte az élethelyzetet, mely ezáltal gyönyörű méltóságot kölcsönzött  a filozófus halálának. Karolnia Gumos okos, hideg Octavia volt, kár, hogy a zárómonológjában kellemetlen intonációs problémákkal küzdött. Maria Fiselier Othója szép és korrekt, ám a szomorú sorsú figura valójában sem Monteverdi, sem Kosky fantáziáját nem mozgatta meg igazán. Ellenben a rendező nyilván nem véletlenül osztotta Drusilla szerepét társulata egyik legérdekesebb tagjára, Julia Giebelre. A német művésznő tulajdonképpen minden lírai szopránokról alkotott sztereotípiával szembe megy. Drusillája sem ártatlan lány, inkább egy olyan elhanyagolt szemüveges titkárnő benyomását kelti, akiben, miután Otho felszabadította a korábban szunnyadó nőt, azonnal anyatigrissé válik. Kiváló feleség lehetne belőle, ha nem vett volna rész a császár elleni összeesküvésben. Barry Kosky több színes karakterrel dúsította a történetet, Peter Renz (Ámor), Thomas Michael Allen (Arnalta) és Tom Erik Lie (Virtus szólamából kalapált Octavia dajkája) érezhető élvezettel lubickolt a szoknyaszerepekben. Mattew Toowood nemcsak karmesterként, hanem a continuo kidolgozójaként is összetartotta a szokatlan összeállítású zenekart.

 kob_poppea_6346.jpgThomas Michael Allen

Berlin hatalmas zenei kínálatából aki barokk zenei csemegére vágyik, nem feltétlenül fogja a Komische Oper Poppea produkcióját választani. A városnak saját, jelentős barokk zenei együttese van, René Jacobs pedig majd’ minden évadban betanít valami ritkaságot – a konkurens Staatsoperben. Barry Kosky és Elena Kats-Chernin előadása egy másik utat mutat egy olyan korban, ahol a barokk muzsikálás fősodra inkább a múltba révedne.

Fotó: Iko Freese, drama-berlin.de

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Claudio Monteverdi Poppea megkoronázása Komische Oper Berlin Barrie Kosky

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr612484367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (5) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (2) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (5) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (6) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (9) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (109) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (3) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (2) Dmitri Hvorostovsky (3) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (8) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (42) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (5) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Péter (3) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (18) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (5) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (13) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (26) Operaház (91) operaházak (4) operaházi kronológia (36) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (1) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (3) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (29) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (1) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (29) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (4) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (1) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (12) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (21) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (3) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő