Peter Gynt

2017.03.28. 08:24 caruso_

5497_photowerk_peergynt_ohp_hires_022.jpgÁllítólag egyetlen ember távozott csalódottan a Theater an der Wien Peer Gynt előadása után, a rendező, Peter Konwitschny. Miért búsongott a 72 éves korszakos alkotó? Mert szokatlan módon alkotása egyáltalán nem osztotta meg a közönséget, s egyetlen búú nélkül osztatlanul elismerték munkáját. A produkció revelációja azonban mégsem Konwitschny, hanem a méltatlanul nélkülözött-elfeledett zeneszerző, Werner Egk.


5515_peergynt_016.jpgA Vöröshajú: Maria Bengtsson

Az 1901-ben született német komponista életét kortársaihoz hasonlóan kettémetszette a II. világháború. Ám sokakkal ellentétben Werner Egk – megítélésén még bizonyára sokáig fognak vitatkozni –, nem elnyomott, hanem épp ellenkezőleg a Harmadik birodalom egyik kiváltságos művésze volt, akinek neve 1944-ben rákerült a Hitler és Joseph Goebbels által összeállított, úgynevezett a Pótolhatatlan művészek listájára (Gottbegnadeten-Liste) is. A zeneszerző 1953-ban már a nyugat-berlini zeneakadémia igazgatójaként ismét a német zenei élet egyik legfontosabb alakja lett. Egk a Colombus című rádió számára készült operája után fogott nagy sikert hozó, Budapesten is bemutatott Csodahegedű komponálásába, majd 1938-ban a berlini Staatsoperben került sor az Ibsen drámájából, ám a zeneszerző saját librettójára készült Peer Gynt világpremierjére. A siker jelentős volt, maga Hitler is megveregette a szerző vállát, ezzel biztosítva az opera rövid- és gátolva a hosszútávú karrierjét. Pedig a Peer Gynt meglepően merész mű – különösen, ha figyelembe vesszük keletkezése helyt és idejét. Egyes jeleneteiben jól felismerhetőek az akkoriban elfajzottnak bélyegzett és Amerikába távozott Kurt Weill és Ernst Krenek hangjai. Úgy tűnik, a náci vezérkar ezeket a zenéket Amerika-kritikaként értelmezte, ahogy a Manókirályban és népében is megnyugodva ismerte fel az 1938-as Berlin utcáiról már eltűntetett alsóbbrendű fajt. Az opera a dráma öt felvonásából mindössze kilenc képet hagy meg, számos szereplőt és jelenetet iktatva ki a műből. Ha Egk nem is jelentős librettista, a színpadi érzéke kiváló, a darab egy percre sem ül le, végig kiválóan funkcionáló opera, melynek lendülete olykor a musicalek sodrását idézi. Egknek egészen a 80 éves koráig kellett várnia, hogy egyik főművét lemezre rögzítsék, egy évvel később, 1982-ben Münchenben a színpadi visszatérés is megtörtént, a mű akkoriban mégsem terjedt tovább. 2014-ben Cottbusban került színre, majd a 2015-ös braunschweigi előadást az International Opera Awards újrafelfedezés kategóriájába jelölték. Ilyen előzmények után nem csoda, ha nagy várakozás előzte meg a Theater an der Wien februári premierjét.

 5516_peergynt_017.jpgA Trollkirály birodalma

Peter Konwitschny  saját gyökereihez tért vissza, hiszen a színpadra állítás sokban emlékeztetett Brecht egykori Berliner Ensemble-jának, a rendező szakmai bölcsőjének legendás produkcióira. Mintha Ibsent Brecht szemüvegén keresztül vizsgálta volna, aminek lehet, hogy a német színházi kultúrában van gyökere, most azonban inkább úgy hatott, mintha a korosodó mester a Peer Gynt helyett a Mahagonnyt állította volna színpadra, mely a norvég drámával ellentétben valóban kapitalizmus-kritikus alkotás. Noha maga Egk számos ibseni szereplőt kiiktatott operájából, Konwitschny további figurák összevonásával igyekezett kitakarítani a színlapot. Ezek közül a legdrasztikusabb beavatkozás a két főhősnőt, hűséges-éteri Solvejget és a kacér-érzéki Vöröshajút egyetlen énekesnővel játszatja el, mintha Peer egész életében egyetlen asszonyt kergetett volna. Az összevonások több kikacsintásra is módot adnak Konwitschny-nek, például ahogy a megvesztegethető banánkirályból lesz a halál követe, vagy ahogy az egyik Peer útjába kerülő halálmadár elmeséli a főhős édesanyjának halálát, miközben nem sokkal korábban ő maga énekelte Aasét. A címszereplő kockás ingeiben és copfba fogott ritkás őszülő hajában nem lehet nem felismerni magát Konwitschny-t (a jelmezek és a különösen anyaghasználatukban nemes díszletek Helmut Brade munkái). Önreflexió? Lehetséges, szép és intim megoldás, ám ezzel inkább magát kereste (?), szórakoztathatta az alkotó, miközben a darabhoz, illetve a Peer Gynt-problémakörhöz valójában nem sokat adott hozzá. Viszont, ha így nézzük, búbánatos a rendező-Peer útja, csupa légvár kergetés, mely végül a Nő oldalán az öregek otthonában ér nem túl felemelő, ám nagyonis emberi véget.

 5520_peer_gynt_082.jpgAz amerikai kép

Mindez a finom rendezői koncepció csak úgy valósítható meg, ha érzékeny énekes színészek állnak a színpadon. A Theater an der Wien pedig arról híres, hogy az előadások szereplőgárdája finoman van összeválogatva. Szinte természetesnek tűnik, hogy a címszerepre Bo Skovhust kérték fel. A dán művész az elmúlt évtizedekben az operairodalom valamennyi izgalmas lírai baritonhősét repertoárjára vette. Az ösztönös, öntörvényű énekes sokat csiszolódott a világ legjobb rendezői keze alatt, noha ma is örömmel játszik el szerepeket, mint Beckmessert, Danilót vagy a Luxemburg grófja Renéjét, emellett képes szinte eszköztelenül csupán személyiségével súlyt és tartalmat adni olyan figuráknak, mint Lear vagy Peer Gynt. Kisugárzása, énekkultúrája és a szerepek birtoklása feledteti a voce esetleges kopásait. Maria Bengtsson napjaink egyik izgalmas szopránja, élvezettel veti bele magát a két alakból összegyúrt szerepbe, egyik pillanatról a másikra új arcot, karaktert, de talán még szemszínt is cserélve. A két főhős mellett Rainer Trost, az egykori Mozart-tenor erényeit megőrizve és a statikus szerepek terhétől megszabadulva metsző Troll királyt alakít. A kisebb szerepek közül kitűnik Stefan Cerny Elnökként és Natasha Petrinsky Aaseként. Abban, hogy az opera ilyen minőségben szólalhasson meg Bécsben jelentős szerepe volt a látszólag nagy elhivatottsággal dirigáló Leo Hassainnek, a bécsi Rádiózenekarnak és az Arnold Schoenberg Kórusnak.

5517_peergynt_031.jpgBo Skovhus és Maria Bengtsson az opera zárójelenetében

Fotó: © Werner Kmetitsch

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Theater an der Wien Peer Gynt Bo Skovhus Werner Egk Maria Bergtsson

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1612376009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (7) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (117) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (3) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (5) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (19) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (6) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (15) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (27) Operaház (92) operaházak (4) operaházi kronológia (37) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (30) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (31) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (13) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (22) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő