Tudtam, hogy rossz lesz megöregedni

2017.03.08. 11:19 caruso_

16729287_10154499330558165_367323571907438622_n.jpgUgyanabban az évben, 1813-ban született a 19. századi operajátszás két megújítója: Giuseppe Verdi La Roncoléban egy korcsmáros, Richard Wagner pedig Lipcsében egy rendőrtisztviselő fiaként. Mindketten hatalmas utat tettek meg és tekintélyes vagyont gyűjtöttek pályafutásuk során. Wagner az tisztelőitől összeharácsolt pénzből saját művészetének templomát építette fel, hogy aztán a Wahnfried villa kertjében leljen örök nyugalmat, míg Verdi pénzének tekintélyes részét egy nélkülöző idős művészek számára építendő idősek otthonába fektette. Bayreuth-hoz hasonlóan a Casa Verdi ma is áll és működik, s éppen a zeneterem alatt helyezték el mester velencei mozaikkal övezett sírját. Mindenki eldöntheti, melyik géniusz gesztusa áll hozzá közelebb, mindenesetre mindkettő élesen világít rá a komponisták világszemléletének különbségére.


52626-falstaff-la-scala-c-marco-brescia---rudy-amisano-resized.jpgAz előadás nyitójelenete

Kevés meghatóbb, csendesebb, elmélkedésre és a világ múlandóságán való töprengésre alkalmasabb hely van Milánóban, a divatdiktátorok és a gazdag kereskedők városában, mint a Casa Verdi. Egy hely, ahol megállt az idő. Az idősek otthona látogatható földi halandók számára is vezetőkkel, akik a bejáratnál várják az érdeklődőket. A földszinti kötelező relikviákkal telezsúfolt helyiségekből felvezetik a betérőket a pihenő terembe, ahol az idős lakókkal – egykori csillagokkal, kóristákkal, muzsikusokkal – is lehet találkozni, valamint a zeneterembe, mely nem sokat változott az elmúlt évszázad során. Itt az emberre szinte rászakadnak az emlékek, az egykori lakók árnyai, akiket a világ vezető művészei nemcsak anyagilag támogattak, hanem házi koncertekkel is rendre megörvendeztettek. Itt még súlya van a mára értéküket vesztett hagyomány, a tisztelet és a művész szavaknak. Aki meg akar érteni-érezni valamit Verdi szelleméből, a zeneterem csendjében még megteheti. Noha a Casa Verdiben a gondos ápolószemélyzet mindent elkövet, hogy a bentlakók jól érezzék magukat, mégsem feledhető egy percre sem, hogy a ház egy elfekvő, a lakók szeméből kiolvasható a híres Vonnegut idézet: „Tudtam, hogy rossz lesz megöregedni. (...) De azt nem is sejtettem, hogy ennyire rossz lesz.”

 16711755_10154499407468165_7599890571517850614_n.jpgAmbrogio Maestri és a hölgykoszorú

Mindezek tükrében egyetlen szóval lehet csak jellemezni a legnépszerűbb fiatal olasz rendező, Damiano Michieletto alapötletét, miszerint a Scala Falstaff előadásának színhelyét a 15. századi Windsorból a mai Casa Verdibe helyezte: briliáns. Kötődik a városhoz, melyet a komponista utolsó éveiben otthonának tekintett, az pedig szép, tiszta és mély gondolat, hogy egy koros énekes az idősek otthonában még egyszer (utoljára?) átélheti élete kedves főszerepét. Az előadást nyitó némajáték alatt megelevenedik a Casa Verdi pihenőterme (Paolo Fantin nagystílű díszlete, mely már a /ko/produkció 2013-as salzburgi bemutatójának is éke volt) majd amikor az idős lakók vacsorázni indulnak, a bariton végigálmodja a Falstaffot. Michieletto nagyon ügyesen vágta ki magát a szinte megrendezhetetlen vígopera problémaköre alól. Ám azzal, hogy megkerülte, valójában nem oldotta meg. Ő maga is különös időzavarba kerül, hiszen a megelevenedett játszótársak Carla Teti jelmezei alapján, mintha az 1893-as (természetesen Scala-beli) ősbemutató énekesi lennének. Ha ez így van Falstaff (azaz Victor Maurel) semmiképp sem lehet napjainkban a Casa Verdi lakója, lévén lassan 170 éve született… Nagyobb baj azonban, hogy a tíz szereplő jó része szinte állandóan színpadon van, jön-megy-pakol. Ezektől a pótcselekvésektől nem tudnak kialakulni a szituációk, s maguk az énekesek sem tudják megformálni szerepeiket, inkább csak részt vesznek az adott jelenetben. Mindezek ellenére a művészek látszólag jól szórakoznak – és szórakoztatnak. (Abba rossz belegondolni, hogy a kellemes este esetleg többet jelent számukra, mint egy végigvitt szerep…) Az állandó geg-parádé (és a köztük lévő üresjáratok) épp a lényegről, az operáról terelik el a hangsúlyt, mely így egyszerűen nem történik meg. Falstaff vízbedobása fontos történés, ha ehelyett kék konfetti eső hullik rá, értelmetlenné válik a mű egyik legdrámaibb része, a III. felvonás nyitómonológja. Szép, finom gesztus Annuska és Fenton első kettőse alatt bebotorkáló és egymásra találó idős pár (szintén Casa-beli nyugdíjas művészek), de amikor az utolsó felvonásban szintén hosszasan csoszognak, a néző már új ötletért kiált. Az pedig, hogy a Zárófúga alatt a leeresztett kortinára vetítsék, ahogy az otthon lakói felfedezik, hogy szegény Falstaff (aki természetesen együtt énekel a többiekkel) meghalt, miközben a vászon mögött hangosan pakolják ki az „erdő” bukszusait, több mint ügyetlenség.

 16807336_10154508700788165_1684409386717180980_n.jpgA II. felvonás fináléja

A Falstaffot egyetlen esetben érdemes műsorra tűzni, ha van megfelelő címszereplő. Riccardo Muti 2001-ben, éppen Milánóban mutatta be az akkor mindössze 31 éves Ambrogio Maestrit, aki azóta (és feltehetően még a következő évtizedekben is) a szerep legkeresettebb gazdája. Maestri nem birtokolja a szerepet, hanem ő maga vált a szereppé. Nem játszik, nem csinál semmit, mégis minden gesztusa falstaffi. Néhány pillanatra emögött felsejlik egy nagy művész képe is, aki megfelelő rendezői irányítás mellett nagy drámai alakításra is képes lenne – ahogyan a függöny legördülte előtti utolsó gesztusként megfogja a kanapéján az opera kottáját és kinéz a közönségre, szemében zsigeri félelemmel, hogy egyszer végleg meg kell válnia kedves szerepétől, feledhetetlen pillanat. Valószínűleg hallott a Scala publikuma Maestrinél mívesebb hangú Falstaffot, ám még a hírhedten vájtfülű hallgatóság is mosolyogva tapsolt a művész és szerep otthonos egymásra találásának. Mellette a „másodbariton” Ford szerepében a kissé fahangú Massimo Cavalletti úgy viselte magát, mintha világsztár lenne. Kényes áriája végén azonban csak a csillár robbant fel, nem a nézőtér. Carmen Giannattisio érdektelen, lebegő szoprán, akiből hiányzott a báj, mely arra lett volna hivatott, hogy megérintse Falstaffot. Ez az erotika sokkal inkább Annalisa Stroppa erénye volt, aki végre észrevehetővé tette Meg kissé mostohán megírt szerepét. Carlo Bosi hasonlóképp emelete ki a férfiegyüttesből a gyakran elsikkadó Doktor Cajust. Yvonne Naef pompás Quicklyt alakított. A jónevű Francesco Demuro Fentonként sajnos ma már nem tűnt luxusnak, párja, Giulia Semenzato üdítően bájos Annuska.

 16807506_10154511160368165_911179709845800631_n.jpgAmbrogio Maestri és Massimo Cavalletti

A zenekar élén Zubin Mehta apró gesztusokkal irányította az együttest. Érezhetően nem akart nagyot, vagy újat mondani a vígoperáról, az érthetetlenül lassú I. finálén kívül hagyta folyni az előadást, szépen kibontva minden hangszeres szólót, rábízta magát arra a zenekarra, amelyik valószínűleg a legjobban ismeri Verdi utolsó partitúrájának titkait.

 16865151_10154511159893165_5800208607847136906_n.jpgAmbrogio Maestri

Foto: Marco Brescia és Ruby Amisano

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Zubin Mehta Giuseppe Verdi Teatro alla Scala Milano Falstaff Ambrogio Maestri Casa Verdi

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr1012321337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (7) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (117) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (3) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (5) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (19) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (6) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (15) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (27) Operaház (92) operaházak (4) operaházi kronológia (37) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (30) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (31) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (13) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (22) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő