Újjáépítés

2015.05.07. 08:43 caruso_

20891_1600222080263160_835078594725163616.jpgAki látott már halott operaházat – akár a bezárt Erkelt, akár a kiégett velencei Fenicét vagy a barcelonai Liceót – tudhatja, milyen érzés nézni az üszkös romokat. A drezdaiak egykor világszép Elba parti városközpontjában kereken négy évtizeden keresztül álltak üresen a Semperoper falai. Negyven évnek kellett eltelnie, hogy az anyagi forrásokban nem bővelkedő NDK-ban újjáépítsék a világ egyik legnevezetesebb operaházát. A harmadik Semperoper megnyitó dátumát – 1985. február 13. – szimbolikusan a város bombázásának évfordulójára időzítették. Az akkori darabválasztás sem volt véletlen, A bűvös vadásszal nyitották meg a színházat, azzal az operával, mely ezer szállal kötődik Drezdához. Noha a mű ősbemutatója Berlinben volt, Weber itt komponálta főművét, mely 1822 óta ezerötszáz előadást ért meg a Semperoperben. Ezek után természetesnek tűnt, hogy az újranyitás harmincadik évfordulóját A bűvös vadász felújításával ünnepeljék meg, igaz, kissé elcsúsztatva a dátumot május 1-re, egy olyan szabadnapra, amikor élőben ki lehet vetíteni az előadást a színház előtti hatalmas téren.


csm_6182_der_freischutz_95f83e868c.jpg

Drezda mindig is előkelő helyet foglalt el Németország zenei életében, a Semperoper pedig egyike a virágzó operakultúrájú ország egyik legnívósabb színházainak. A csodálatos aranygyűrű azonban 2012-ben egy valódi briliánssal gazdagodott, amikor sikerült a zenekar élére megnyerni Christian Thielemannt, napjaink vetélytárs nélkül álló német sztárkarmesterét. A dirigens nagy elánnal látott neki annak, hogy a kissé megfáradt szász színházat visszahelyezze a világ komolyzenei térképére. Ennek a folyamatnak az állomása A bűvös vadász felújítása. Thielemann valóban csodát tett Weber majd’ kétszáz éves partitúrájával, élővé varázsolta az első német romantikus operát. A karmester nemcsak azt mutatta meg, hogy miért fontos a mű, hanem azt is, hogy mennyire kifejező és ma is izgalmasnak tűnő zenét írt Weber. A darab minden árnyalata felszínre került a fantasztikus formában játszó zenekar által.
csm_6361_der_freischutz_3e9b9fd2ca.jpg

Nem lehet véletlen, hogy a karmesteri revelációt nem kísérte hasonló mértékű színpadi felfedezés. Valószínűleg Thielemann nem akart a premierjén olyan tényezőt, ami elterelte volna a figyelmet a nagyságáról. Azonban az operarendező az 1960-as évek óta legalább olyan hangsúlyos tényezője az előadásoknak, mint a karmester. A nagy dirigensek kora nemcsak azért ért véget, mert kihaltak, hanem azért is, mert a közönség látványos, új megközelítéseket kezdett igényelni a tőlük korban és problematikában egyre távolabb kerülő operák előadásainál. Axel Köhler rendező – egykori kontratenor, jelenleg a hallei színház intendánsa – a Semperoper visszajáró vendége. A szakmát remekül megtanulta, tudja mozgatni a szereplőket, színpadán minden világos és érthető. Csak vészesen kevés. Az előadás valamelyik világháború után játszódik egy félig szétlőtt udvarházban. A szereplők lelkében azonban látszólag nem hagyott különösebb nyomot a háború. Éppoly kedélyesen zajlik a cselekmény, mintha a 18. századi cseh erdőben maradt volna. Ugyanazok a koccintások, lapogatások, műverekedések, fapuskák. Sajnos Agatha ajtaját és ablakát is úgy rázzák a szellemek, mint abban a boldog korban, amikor még valóban tartottak a természetfeletti lényektől. Az áthelyezés nyilván egy halovány áthallás a lebombázott színház felé, de sok következménye nincsen. Az első felvonásban mintha elindulna a darab és lenne némi feszültség a derék, háborút túlélt falusiak és a környéket uraló vadászok között, de ez a szál gyorsan elsiklik. Marad egy olyan Bűvös vadász, amit az elmúlt kétszáz évben bármikor előadhattak volna. A rendező egy új szereplőt iktat be az előadásba, az erősen sánta (és meglehetősen ügyetlenül eljátszott) szolgálólányt, aki egyfajta Kundryként időről-időre felbukkan. Általában mindenkinek útban van, ő kapja a halotti koszorút, sőt Kaspar meg is erőszakolná, aztán végül ez a lány simogatja a haldokló vadászt. Végül elkergetik szerencsétlent. Szerepelt még az előadásban egy lezuhanó hatalmas fekete mű-sas (ekkor a közönség felnevetett), néhány akasztott ember, egy hulla, akinek Kaspar levágta a fejét és egy csomó vadászatot imitáló propaganda gyerkőc. Kiskutya egy szál sem. Az előadás utolsó képe már-már a vidéki operett-előadások levegőjét idézte. Ebbe robbant be Köhler egyetlen szép gondolata: a Remete ábrázolása. Az egykori dicső harcokat idéző falfehér fiatalember teremtett békét. A jól ismert egyenruhás Ottokár meghajolt a múlt árnya előtt. Majd hátrasétált, megsimogatta az egyik puskás propagandakölyök buksiját, aki erre lőtt egy nagyot.

Drezda konzervatív város, a premier közönség mégsem örült az előadásnak. Érezhetően ingerszegénynek tartották. Arne Walther díszlete Csikós Attila „Hol a színpad kint-e, vagy bent” korszakát idézte, szerencsére azért a földre szerelt lámpák nélkül. Hogy mi szükség van az Agatha szobája alatti pincére, és mit keresett a kettészakadt ház a Farkas-szurdok jelenetben, az nem derült ki. Természetesen voltak még szép fények és sok füst, hiszen valamivel meg kellett idézni az erdőt. Katharina Weissenborn jelmezeinek egyetlen előnye, hogy ha a produkció lekerül a műsorról, később bármelyik német operában szabadon felhasználhatóak.

csm_6468_der_freischutz_42bd10162c.jpg

Ilyen körülmények mellett a hangsúly valóban a zenei megvalósításon volt, s Thielemann nem is maradt adós a luxusszereposztással. Georg Zeppenfeld az elmúlt évtizedben napjaink legjelentősebb német basszistájává nőtte ki magát. A magvas hangot markáns színpadi jelenlét kíséri, Kasparja maga a megtestesült ősgonosz. Minden pillantásával az áldozatát lesi, fekete ragadozóként bármikor kész lecsapni rá. Sajnos vele szemben nem sok izgalmat tartalmaz Michael König Maxja. Az Ivan Rebroff alkatú tenoristából meglepően míves lírai tenor árad. A megtévedt vadászról azonban ezen kívül semmi sem derül ki, mintha nem is az ő története lenne az opera. Az amerikai Sara Jakubiak eminensen teljesíti azt, amit Drezdában egy Agathától elvárnak. Majdnem hasonlóan került ki az Annuska szerepével vívott harcból Christina Landshamer is, csak a második ária végére fáradt el csöppet, a kis naivát pedig különösebb tartalommal nem tudta felruházni, ami természetesen nem az ő hibája. A négy főszereplőn kívül osztályon felüli művészeket hívott meg Thielemann a kisebb szerepekre is. Az est legjelentősebb alakítása Adrian Erőd Ottokárja volt. Az egyik legjelentősebb magyar karakterbariton, Ney Bernát dédunokája elvitte az egész utolsó képet. Megjelenésével feszültséggel telítődött a színpad. Egy tenyérbe mászó, izgága diktátort formált a nem létező szerepből, egyből biztosítva az előadásnak azt a politikai felhangot, amit a rendező képtelen volt az első két órában megteremteni. Albert Dohmen – Peter Kontwitschny madridi Kasparja, Bayreuth Wotanja – elsősorban megjelenésében hordozta a fővadász-apuka figuráját. Valószínűleg sokat fogunk még hallani a  Remetét éneklő Andreas Bauerről, aki Frankfurtban már főszerepeket énekel és az ösztöndíjas Sebastian Wartigról, az egészséges, nagyhangú Kiliánról.
csm_6720_der_freischutz_6ba303e52c.jpg

Az újjászületésének harmincadik jubileumát ünneplő Semperoper premierjén nem jöttek ki öltönyös urak a függöny elé, hogy hosszas beszédekben méltassák a kultúra összetartó és lélekformáló erejét. Ehelyett az egyik legfontosabb operájukat újították fel, a világelsők közé törekedőkhöz méltóan. Megszívlelendő út!

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Semperoper Drezda A bűvös vadász Carl Maria von Weber Christian Thielemann Georg Zeppenfeld

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr617436332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (7) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (117) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (19) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (6) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (27) Operaház (92) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (30) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (31) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (13) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (22) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő