Premium class

2012.08.29. 09:29 caruso_

 

Julius_Caesar1.jpgAzt hiszem, az öt órás – barokkos hosszúságú – előadás felénél éreztem azt, hogy meg kell bolondulni. Ülök a salzburgi Haus für Mozart nézőterén, az Il Giardino Armonico a Julius Caesart játssza. Händel műve önmagában nem különlegesség, hosszú áriák sora, általában fájdalomról, vagy a bosszúvágyról, mindez a legváltozatosabb zenei köntösbe burkolva. Andreas Scholl, Cecila Bartoli, Anne Sophie von Otter, Philippe Jaroussky neve a szereposztás élén. Négy olyan művészé, akik közül egyet is nehezen fizet meg egy átlagos operaház, ők pedig itt együtt állnak a színpadon. Nyugodtak, magabiztosak, egyszer sem hibáznak. Élvezik a közös muzsikálást Giovanni Antonionival és zenekarával.

Az elmúlt évtizedekben egyre több régi zenei együttes alakult. Sok közöttük valóban nagyszerű, de talán egyiknél sem éreztem még ezt a fajta természetességet, amellyel az Il Giardino Armonico közvetítette a több évszázados partitúrát. Mentesen minden modorságtól, vagy fellegzőségtől, elhagyva a „lám, mi aztán korhűek vagyunk, és pont úgy szólaltatjuk meg bélhúrjainkat, mint négyszáz éve tették!” típusú frázisokat. S ettől működni kezdett a zene, elszállt róla a por, és egy mai, számunkra is élő zene-drámát hallottunk.

Azt gondolnánk, hogy az előadás középpontjában a legfényesebb csillag, Cecilia Bartoli állt, de ez tévedés. Túl intelligens művész ahhoz, hogy előtérbe tolja magát. Ahogy áriaestjei sem róla szólnak, hanem mindig az önmagán keresztül átszűrt zenéről. Bartoli 2012-től a salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok művészeti vezetője – nyilvánvalóan Alexander Pereira a Fesztivál vezetője jóvoltából – idén Kleopátra különféle arcait mutatta meg. Ekkor készült a Julius Caesar-produkció is, melyet nyáron újabb öt előadáson élvezhettek a kiválasztottak. Magát a kiválasztódást Salzburgban viszonylag behatárolják a jegyárak, melyek darabjáért a magyar egyhavi minimálbért is kifizetik olykor. Természetes, hogy ennyi pénzért a legkiválóbb minőséget várják el. Ha értékrendjüknek nem megfelelő dolgot tapasztalnak, az ellen felemelik a hangjukat. Alaposan ki is fujjolták a premieren a Moshe Leiser, Patrice Caurier rendezőpárost. Pedig egy átgondolt, végigvezetett, ha nem is különösen eredeti és mély értelmű, de mindenesetre ízléses és minőségi produkciót állítottak színpadra. A nagystílű, játékos és minden szögletében bejátszható díszletet Christian Fenouillat tervezte. Valószínűleg két dolog verte ki a közönségnél a biztosítékot: a címszereplő EU-kék öltönybe öltöztetett figurája, (illetve a kibelezésre kerülő szobra) aki minden eszközzel az egyiptomi olajmezők megszerzésén dolgozik. Valamint a darab vége, ahol a happy endet ünneplő úri társaság víg pezsgőzése közben tovább folyik a háttérben a harc, míg végül begördül egy tank is, csövét a nézőtérre szegezve. Ez már sok lehetett a kultúra jelenlegi mecénásainak. A rendezőpáros és teamje évek óta Bartoli állandó alkotócsapatát képezik. (Agostino Cavalca jelmeztervező a gyenge láncszem, aki kosztümjei alapján még sosem látott élőben női testet, de férfit se sokat.) Ennek ellenére éppen Kleopátra figurájával tudtak a legkevesebbet kezdeni az alkotók. Az ő jeleneteiből állt össze a legkevésbé egy komplex személyiség. Az egész operát mintha G. B. Shaw cinikus szemüvegén keresztül szemlélték volna, ami nem tett rosszat a barokk műnek, de nem is mindig adta meg magát. Valószínűleg az lehetett a legfontosabb a rendezők számára, hogy primadonnájuk két áriájából ziccer-számot csináljanak, ami sikerült is. A második felvonás elején Cecilia szőke göndör hajjal, egy rakétán repülve csábítja Caesart, a harmadikban pedig a fogoly lány egy zsákkal a fején, összekötözött kézzel búsong sorsán. Bartoli zsenijét dicséri, hogy „testétől megfosztva”, pusztán a hangjával is tud kommunikálni a közönséggel, így is ámulatba ejti őket páratlan énektudásával.

Julius_Caesar2.jpg

Andreas Scholl a címszerepben a legkevésbé sem keltette diadalmas hódító érzetét. Inkább egy olyan politikust alakított, aki eddig az íróasztala mögül mindent elért az életben. Amikor elhagyni kényszerül hatalmas fekete Mercedesét, a Közel-Kelet ingoványos talaján egy csomó szórakoztató – olykor kissé vérre menő – kalandban vesz részt, némi csoda folytán diadalmasan. Kleopátrát nyilvánvalóan egyetlen dolog vonzza ebben a felfuvalkodott, pipogya alakban: ő segítheti trónra a királylányt. A „sötét oldalon” áll a trónbitorló Tolomeo és hadvezére, a római Pompeius gyilkosa, Achilla. Az ifjú király meglehetősen hasonlatosra sikeredett Kovalik Balázs két évvel ezelőtti müncheni Didone Abbandonata rendezésének rokonkarakterével. Christophe Dumaux nem rendelkezik azokkal az erényekkel, mint a vele egy színpadon szereplő kontratenorok, hangszíne is kissé élesebb, de nem is lóg ki az együttesből. Ruben Drole markáns hangon énekli Achilla áriáit. Nem tudhatjuk, hogy Händel milyennek képzelte Corneliát, a levágott fejű Pompeius bűs özvegyét, akiért az egyiptomi férfiak megvesznek. Anne Sophie von Otter a „legszebb anyakorban” van. Ősz haja és méltósága tekintélyt parancsoló, de hiányzik belőle az a szexuális kisugárzás, ami beindíthatná a lovagokat. Hangján érezni a színpadon eltöltött évtizedeket, s talán ez az utolsó nyár, amikor még makulátlanul szól. Csodálatos páros alkotnak Philippe Jarousskyval. A két hiper-intelligens és érzékeny művész első felvonást záró kettőse talán az előadás legszebb része volt. Jarousskyt nemcsak egyedi hangszíne emeli jelenleg kor- és fachtársai fölé, hanem a mindig végiggondolt, mégis mindig természetes színpadi jelenléte. Egy generáció számára Jochen Kowalski neve jelentette A kontratenort. A pályája zenitjén túljutott művész lubickolt Kleopátra dajkájának szerepében. Ki tudja honnan, de Kowalski ismeri az idős arab asszonyok minden titkát, pontosan olyan sötét ragaszkodással segíti úrnőjét, mint Show dadája. Mégegy közreműködője volt az előadásnak, akire jogosan lehetünk büszkék, Curio rövid szerepében Kálmán Péter lépett fel.

Julis_Caesar3.jpg

A Salzburgi Ünnepi Játékok ma is a kiváltságosok fesztiválja. Ám produkcióikat igyekeznek minél több emberhez eljuttatni. Így a Julis Caesar is megtekinthető már a youtube-on, (I. felvonás, II. felvonás, III. felvonás) s minden valószínűség szerint dvd is készül az előadásról. Érdemes végignézni, mert ilyen vokális tűzijátékban ritkán lehet részünk! Szinte bizonyos, hogy az elmúlt kétszázötven évben nem szólalt meg ennyire tökéletesen a Julius Caesar, és az is valószínű, hogy a következő hasonló kvalitású előadásra is ennyit kell még várni.

Fotó: Hans Jörg Michel

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló Cecilia Bartoli Julius Caesar Georg Friedrich Handel Andreas Scholl Philippe Jaroussky Kálmán Péter Anna Sophie von Otter Salzburgi Ünnepi Játékok Moshe Leiser Patrice Caurier

A bejegyzés trackback címe:

http://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr84738630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

1956 (6) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (1) Agnes Baltsa (1) Agrippina (1) Aida (7) ajánló (7) Alekszander Borodin (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (1) Andreas Scholl (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (2) Angela Denoke (1) Angelica nővér (1) Angerer Margit (1) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Antoine Mariotte (1) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (1) Arabella (1) Arena di Verona (5) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (1) arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Chacón-Cruz (1) Arturo Toscanini (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (1) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (6) A bűvös vadász (3) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (3) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (2) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A hattyúk tava (1) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (3) A köpeny (1) A loudoni ördögök (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A puritánok (1) A Rajna kincse (3) A sevillai borbély (2) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A walkür (3) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (31) Bál a Savoyban (1) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (2) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (4) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (6) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (7) Bayerische Theaterakademie München (7) Bayreuth (6) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (10) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (3) Bertrand de Billy (1) beszámoló (117) Billy Budd (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (3) Bretz Gábor (2) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Camille Saint Saens (2) Carlo Bergonzi (1) Carl Maria von Weber (4) Carmen (1) Casa Verdi (3) cd (14) Cecilia Bartoli (3) Celeg Mária (1) Chabert ezredes (1) Charles Gounod (4) Christian Jost (1) Christian Thielemann (2) Christof Loy (1) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (1) Claudio Monteverdi (1) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (3) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daphné (1) debreceni Csokonai Színház (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (3) Deutsche Oper Berlin (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Diótörő és Egérkirály (8) Dmitrij Sosztakovics (3) Dmitri Hvorostovsky (4) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (2) Dózsa György (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (1) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elektra (2) elfeledett magyar énekesek (16) Elina Garanca (2) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (2) Enrico Caruso (9) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Erkel Ferenc (9) Erkel Színház (5) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (1) Eugen dAlbert (1) Evelyn Herlitzius (2) évforduló (43) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (4) Festspielhaus St. Pölten (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (1) film (2) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (1) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Meli (1) Franco Zeffirelli (1) Franz Schreker (1) Franz Schubert (3) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (1) Gabriele Schnaut (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (1) George Balanchine (1) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (5) Georg Zeppenfeld (2) Gere Lola (1) Gerhard Siegler (2) Giacomo Puccini (14) Gianni Schicchi (2) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (6) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Verdi (36) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustav Mahler (2) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Hoffmann meséi (3) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (4) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (2) Hunyadi László (4) I. világháború (5) Ian Bostridge (1) idézet (35) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (6) II. világháború (1) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (1) interjú (3) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (5) János vitéz (1) Járay József (1) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Johann Adolf Hasse (1) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (2) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (3) Julius Caesar (2) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (1) Kálmán Péter (3) kántor (1) Karel Burian (1) Karenina Anna (1) Karl Eilaszberg (1) Kárpáth Rezső (1) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (3) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) képregény (1) képzőművészet (1) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyfi és királylány (1) Királyi gyermekek (1) Királyi Operaház Stockholm (3) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (4) könyv (20) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (19) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (1) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (4) Leo Nucci (2) Leo Slezák (2) Le Bal (1) Lohengrin (4) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Luisa Mandelli (2) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) magyar operák (21) Mahagonny (1) Makropulos-ügy (2) Manon (1) Maria Bergtsson (2) Maria Callas (1) Mariella Devia (2) Markus Marquardt (2) Martha Mödl (1) Massányi Viktor (1) Mats Ek (1) Mefistofele (1) Melissa Hamilton (2) Melis György (5) Metropolitan Opera New York (7) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (6) Michael Obst (1) Michael Schade (2) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (2) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (16) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nina Stemme (2) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (1) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) OMIKE (1) opera (27) Operaház (92) operaházak (4) operaházi kronológia (38) operakultúra (4) opera abc (23) Opéra Garnier Párizs (1) Opéra national de Paris (2) operett (4) Opern Graz (5) Opern Köln (2) Oper Frankfurt (3) Oper Leipzig (3) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (4) Otto Klemperer (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (1) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (4) Patrice Caurier (3) Patrizia Ciofi (1) Paul Potts (1) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (1) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (4) Peter Konwitzny (3) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (1) Pjotr Iljics Csajkovszkij (8) Plácido Domingo (3) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Ramon Vinay (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Pape (2) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (13) Richard Wagner (30) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roland Geyer (3) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Sába királynője (4) Salomé (1) Salome (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (4) Sámson és Delila (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Schilling Árpád (1) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (14) Sergio Failoni (3) Simándy József (2) Simon Boccanegra (5) Simon István (7) Simon Keenlyside (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (2) Solaris (1) Solti György (1) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (31) Staatsoper Berlin (1) Staatsoper Hannover (2) Staatstheater Braunschweig (2) Staatstheater Nürnberg (1) Stadttheater Giessen (5) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susan Boyle (1) Sylvie Guillem (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (1) Széll Kálmán (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (2) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (2) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tannhäuser (3) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Teatro alla Scala Milano (4) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro La Fenice Velence (1) temető (4) Theater an der Wien (13) Theater Bielefeld (1) Theater Freiburg (1) The Rakes Progress (3) Thomas Hampson (2) Tirana (9) tíz kép (22) Torre del Lago (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Trisztán és Izolda (4) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) utazás (3) Valer Barna Sabadus (4) Vásáry André (1) Vérnász (1) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (10) Xerxes (1) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő